Az elmúlt évben Ferihegyen mintegy nyolcmillió utas fordult meg, ebből 540 ezer fő a pozsonyi központú cég gépeivel repült. Terveik szerint 2006-ban Budapestről további járatokat indítanak. Az új célállomásokról a cég keddi sajtótájékoztatóján nem nyilatkoztak, de Christian Mandl, a cég ügyvezetője azt mondta, hogy „az újonnan csatlakozó országokban nagy potenciált látnak”. Előadásában ugyanakkor az szerepelt, hogy kapacitásbővítésük 80 százalékát a meglévő piacokra irányítják, és csupán 20 százalékot az új piacokra.
A kapacitásbővítésbe kezdett cég a keddi sajtótájékoztatón mutatta be flottájuk első Boeing 737-700 Next Generation típusú gépét. Ebből a típusból érkezik 32 darab 2010-ig, ezek adják a kapacitásbővítés gerincét. A gépek összesen 1,8 milliárd dollárba kerülnek, a finanszírozást pedig a General Electric pénzügyi vállalata, a GECAS segítségével oldják meg.
Az új gépek egyike
Ez azonban nem jelenti a forgalom és a nyereség automatikus növekedését. Mandl elmondta, hogy növekedésük az ország növekedésétől függ, de nagy tartalékot lát a repülési szokások változásában is. Míg ugyanis Nyugat-Európában minden lakosra évente 2 repülőút jut átlagban, addig Kelet-Európában – Ukrajnát és Törökországot is beleértve – mindössze 0,3 utazás. Az előbbi régióban 380 millióan, míg az utóbbi területen 530 millióan élnek, és az ügyvezető szerint a keleti régió kétszer olyan gyorsan fejlődik, mint Európa nyugati fele.
A cég nincs jó helyzetben, a Budapest és London között közlekedő járatot például megszüntették, mivel azt csak olyan jegyárak mellett tudták üzemeltetni, ami mellett nem érte meg a fenntartás – Mandl a nyomott árakat éppen a már piacon lévő kapacitásfelesleggel indokolta ezen az útvonalon.
Üzleti utasokra vadásznak
A légitársaság eddig kétféle géptípussal repült, Boeingeken kívül Embraereket használt. Utóbbiakat a közlemúltban eladták, pótlásukra és a bővítésre megkeresték a másik nagy repülőgépgyárat, az AirBus-t is, de ők „olyan sikeresek, hogy meglévő rendeléseik mellé nem tudták újabb gépek legyártását vállalni” – mondta Alain Skowronek, a cég elnöke. Ezért esett a választás a Boeingre, amelynek új 737-700 típusa kevesebbet fogyaszt, több órát tölthet a levegőben, és jóval több utast (szám szerint 149-et, az eddigi 133-mal szemben) tud szállítani. Ennek köszönhetően az idén érkező két gépet is beleszámolva – ebben az évben 50 százalékkal nő a cég kapacitása. Ezen kívül kényelmi szolgáltatásokkal próbálnak az utasok kedvében járni: nem fapados, hanem városhoz közeli repterekre repülnek, reptéri várókat üzemeltetnek, illetve eltörölték a kézipoggyász súlykorlátozását –utóbbiakkal elsősorban az üzleti utasok igényeire gondolva.
Magyarországon a cég jelenleg csak a budapesti repülőteret használja, de Ferihegyet céges buszjárat köti össze Debrecennel és Nyíregyházával. Skowronek elmondta, hogy ugyan nem repülnek se Debrecenbe, se Pécsre, se pedig Szegedre, de a buszjárattal tesztelik a vidéki városok forgalmát, és ennek figyelembevételével döntenek a további magyarországi járatnyitásokról.
A magyarországi piac stabil, Csehországban a látványos növekedés többek között annak volt köszönhető, hogy a fapados Fisher légitársaság bezárt, a SkyEurope pedig nemcsak pilótáit, de reptéri résideit is átvette, így vált lehetőség két gép prágai állomásoztatására. Pozsonyban – ahol a térségben legnagyobb, 25 százalékos a légiforgalom növekedése – pedig 63 százalékos részesedésük a reptér forgalmából. Ezzel Szlovákia legnagyobb légitársasága. Mivel északi szomszédunknál nincs állami légitársaság, ezért Szlovákiában „nemzeti légitársaságnak” számítanak.