Élet-Stílus

Japánt is meghódítja az iTunes

Az Apple Japánban is beindította az Amerikában már sikeres, fizetős zeneletöltő szolgáltatását, az iTunes-t. A Sony Online a válaszlépéseket fontolgatja.

Bár egyre többen próbálkoznak az ázsiai régió meghódításával, az Amerikában sikeres vállalatok általában nehezen mozognak az egyre jobban felértékelődő kínai és japán piacokon. Az ázsiai vásárlók ízlését is csak kevesen találják el a kulturális különbözőségek miatt. Az Apple vezetése most mégis nagy lépésre szánta el magát azzal, hogy a szigetországban beindította az iTunes japán változatát.

Miközben sajnos Európa keleti felének lakói nem tartoznak azon szerencsések közé, akik használhatják az Apple szolgáltatását, az iTunes újabb országok zenerajongóit látja el jó minőségű legális MP3 fájlokkal.  Az immáron 20 országban működő rendszer legújabb, japán tagja 150 és 200 yen között kínál letölthető zenéket az iPod felhasználók számára. Az Apple bevétele gyakorlatilag nem a zeneletöltésből, hanem az iPod forgalmazásból származik, így áraival elég szemérmetlen módon aláígér a hazai pálya előnyeit élvező Sony Online letöltő szolgáltatásának.

Az iTunes óriási amerikai és európai MP3 kínálata azonban csak részben érhető el Japánban. Az Apple viszont nem követte el azt a hibát, hogy kifelejtse terveiből a nagy népszerűségnek örvendő hazai előadókat, ezért szinte minden nagy lemezkiadóval leszerződött.

Viszonyításképpen a Japánban kínált dalok ára, nagyjából azonos az angliai rajongók által fizetett összeggel és egy kicsit drágább, mint az Amerikában letölthetőké. Az mindenképpen furcsa, hogy egy lassan az egész világot behálózó szolgáltatás nem hajlandó mindenkinek ugyanolyan árat biztosítani.

Az Apple igazi nyeresége azonban mindenképpen a jelenlét. Ezt az is bizonyítja, hogy már három nagy autógyár is jelezte, hogy a legújabb modelljeibe iPod kompatibilis HiFi-t épít.

A világszerte nagy eladásokat regisztráló Nissan, Mazda és Daihatsu 2006-os modelljei az európai mintára – a Mercedes, a BMV, az Alfa és a Mini után – támogatják az Apple iPod lejátszóit. Gyakorlatilag egy adapter segítségével hozzákapcsolható a készülék az autóba épített rendszerhez.

Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója, nyilatkozataiban bizakodónak mutatkozott a legújabb együttműködési területekről, és reményét fejezte ki, hogy az iTunes reális alternatívát kínálhat az eddigi Sony Online felhasználók széles táborának.

A csata tehát elkezdődött, sőt talán az Apple elég jó hídfőállásokat épített ki ezzel az ázsai szigetországban. Az azonban kérdéses, hogy a Sony a neki kedvező környezetben miként reagál a területeit fenyegető konkurenciára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik