|
|
Tippek húzódozó felső vezetők kezelésére
• Talán a leglényegesebb a tréning időzítése, mert valóban vannak olyan időszakok, amikor az első számú vezető nélkülözhetetlen. • Jó érv a húzódozás ellen, hogy a tréninggel példát mutat a középvezetőknek. • Ha a cég megengedheti magának, akkor érdemes külföldi továbbképzést szervezni a főnöknek, olyan színvonalas kurzussal, ami igazán építőleg hat. • Mindenképpen fontos megnyugtatni a felső vezetőt, hogy megbízhat közvetlen beosztottaiban: távollétében is jól végzik dolgukat. |
|
|
|
|
|
|
Egy cég felső vezetője esetén a továbbképzési igény jó esetben belülről vagy felülről jelentkezik – kezdte Lipcsei András, a Dr. Pendl & Dr. Piswanger GmbH. magyarországi vállalatának ügyvezetője. Annál is inkább – folytatta -, hiszen a cégvezető naponta szembesül olyan piaci problémákkal, amelyek nemcsak a cégét, hanem őt magát is mérik, így elsősorban neki magának kell naprakészen tudnia, hogy mik az erősségei, illetve melyek azok a készségek, képességek, amelyekben továbbképzésre szorul. Éppen ezért régen rossz, ha az esetleges gyengeségekre a HR-eseknek kell figyelmeztetniük.
Másrészt arról sem lehet elfeledkezni, hogy a mindenkori felső vezetésnek is vannak főnökei. Praktikusan ez nálunk például azt jelenti, hogy a magyarországi igazgatót a külföldi központból felkérik, hogy vegyen részt tréningen. Ilyenkor megint nincs dolga a HR-esnek, hiszen ahogy az első számú vezető kiválasztása sem dolga, úgy az illető továbbképzése sem hozzá tartozik. Az anyavállalati felkérések egyébként még viszonylag egyszerűbb esetek, hiszen a felkérés gyakorlatilag visszautasíthatatlan, másfelől a vezető vele egyenrangú vállalati emberekkel vesz részt a tréningen, s eközben megismerkedhet a vele azonos beosztásban lévő, más régióban dolgozók problémáival.
KÖZVETLEN VISSZACSATOLÁS. Hogy hol jön a képbe a vállalati HR-es? – kérdez vissza Lipcsei András: nos, a vállalati dolgozók, középvezetők továbbképzései, tréningjei esetén már fontos szerepe lehet a HR és a felső vezető kapcsolatának. A dolgozói, középvezetői tréningekre ugyanis ráerősíthet a cég felső vezetésének részvétele. Nem feltétlenül a komoly részben, de például, ha egy háromnapos továbbképzésen sort kerítenek egy kötetlen beszélgetésre, melyen az első számú vezető is részt vesz, annak jelentékeny csapatépítő, összetartozást növelő hatása lehet.
Arról nem beszélve, hogy a felső vezető ilyenkor olyan információkhoz juthat, amelyekhez máskor, vagy más úton nem. Rendkívül hasznos közvetlen visszacsatolások érkezhetnek a vezetés címére, ami rendes körülmények között elérhetetlen, hiszen a túlterhelt vezetésnek általában nincs módja a fiókok vagy termelőegységek dolgozóit felkeresni, s ha erre mégis sor kerül, az ilyen látogatások szinte szükségképpen merev légkörben zajlanak. Márpedig vannak olyan események egy vállalat életében, például beruházások, átszervezések, amelyeknek a sikere sokban függ attól, hogy azt a bennük részt vevők mennyiben érzik magukénak. Nos, egy tréning, amely időlegesen „kikapcsolja” a cégen belüli hierarchiaszinteket, felszabadítólag hathat az információáramlásra.
Emellett egy sajátos terepe a házon belüli tréningeknek, amikor a felső vezető a saját csapatával, közvetlen beosztottaival tréningezik. Ez ugyan ritka, de azért rendkívül fontos, mert viszonylag könnyebben megoldható, hogy a megfelelő posztokon megfelelő emberek üljenek, ám annál nehezebb elérni, hogy az egyébként saját feladatukat jól ellátó emberek egymást is segítsék, magyarán: csapatként viselkedjenek. Ez azonban éppen a felső vezető szempontjából létfontosságú, hiszen személyes teljesítménye nagyban függ közvetlen beosztottai eredményességétől.
|
Miért nehéz kivonni a munkából a felső vezetőket?
Nem csoda, hogy a felső vezetők húzódoznak a 2-3 hetes tréningektől. Egyrészt nem tudnak elszakadni a cégtől, másfelől nem bíznak beosztottaikban. A UPS Europe Business Monitor nemrégiben készült felmérése szerint az európai cégvezetők többsége a szabadsága idején is tudni akarja, hogy mi történik a cégnél, így 77 százalékuk ilyenkor is elérhető telefonon, s 48 százalékuk ebben az időszakban is olvassa a leveleit. A felmérés arra is rámutat, hogy a topmenedzserek többsége saját maga tartja a kapcsolatot ügyfeleivel, és nem bízza a beosztottakra. Bizalmatlanságra utal az is, hogy a vezetők 90 százaléka saját maga válaszol a beérkező e-mailekre, 76 százalékuk pedig maga válaszol az irodai telefonhívásokra. |
|
|
|
|
De miért húzódoznak jobban a tréningektől a felső vezetők, mint a cég többi dolgozói? Lipcsei András úgy véli: a vezetők semmivel sem igyekeznek jobban kibújni az ilyesféle kötelezettségek alól, mint a beosztottak. Sokkal inkább arról van szó, hogy a felső vezetés túlterhelt tagjai különféle elfoglaltságaikra hivatkozva talán könnyebben kikerülik ezeket a kötelezettségeket.
KULTÚRA ÉS MINŐSÉG. Érdekes ugyanakkor, hogy általában azoknál a cégeknél nagyobb a felső vezetők ellenállása a tréningekkel szemben, ahol nem integráns része a cégkultúrának a tréningkultúra. De ott, ahol ez a vállalati hierarchia minden szintjén természetes, a felső vezetők sem ódzkodnak, hiszen már alacsonyabb beosztásban is erre szocializálódtak, illetőleg ismerik a tréning előnyeit, így élni tudnak vele.
A cégek felső vezetői és a HR kapcsolatára nincsen valamiféle könnyen megfogalmazható szabály, miként azt is nehéz megmondani, hogy miért húzódoznak egyes cégek felső vezetői a tréningektől, míg más cégek esetében ez magától értetődő dolog – szögezi le Dobák András, a Tesco Globál Rt. HR vezetője. Annyit mégis lehet mondani, hogy a cégkultúra mindenképpen meghatározó szempont. Az sem mindegy továbbá, hogy milyen minőségű tréningről van szó, s hogy mennyiben vág egybe az üzleti szükségszerűségekkel a tréning célja.
Az azonban bizonyos – folytatta Dobák András -, hogy a felső vezetői tréningek rendkívül drágák, az alkalmazotti tréningek többszörösébe kerülnek. Ezért gyakori, hogy ha a cégek egyébként is keveset vagy a korábbinál kevesebbet tudnak költeni a tréningekre, akkor épp a felső vezetői tréningek akadnak fenn a szűk keresztmetszeten.
A másik gondot az jelenti, hogy a nehéz olyan tréninget szervezni vállalati szinten, ahol a felső vezetők „megnyílnak”. Egyszerűen azért, mert nem érzik magukat biztonságban a beosztottaik vagy a velük azonos, esetleg közel azonos pozíciójúak között. Ennek következtében azután a drága tréningre költött összeg sokszor kidobott pénz. Ezt próbálják áthidalni a HR-esek a egyénre szabott felkészítéssel vagy személyes képzéssel, illetőleg a multinacionális vállalatok kedvelt technikája a regionális tréning, amikor a leánycégek vezetőit kiragadják az ismerős közegből, s a hasonszőrűekkel tréningezik őket.
Emellett Dobák András szerint a felső vezetők hozzáállása meglehetősen egyénfüggő. Továbbá arra is figyelniük kell a HR-eseknek, hogy tényleg vannak olyan időszakok, amikor egy cég felső vezetőit nem lehet kivenni a munkából még 2-3 napra sem. Más szóval, jelentősen növeli a tréningen való részvétel esélyeit az a körülmény, ha valóban releváns célja van a képzésnek, s ha jó időzítéssel, mondhatni a megfelelő pillanatban szervezik meg a HR-esek.
Tipikus, hogy az első vezető vagy a közvetlen irányító csapat képzése, tréningje nem az adott cégnél vagy az adott országban valósul meg – mondja Stolz Csaba, a GE EOS magyarországi alelnöke. Már csak azért sem, mert nehéz helyben olyan szakembergárdát összehozni, hogy tényleg magas színvonalú legyen a tréning.
A GE-nél például az a gyakorlat, hogy a vezetőknek Brüsszelben vagy az Egyesült Államokban szerveznek programokat. Stolz Csaba tapasztalatai szerint a képzési szakemberek hiányán kívül még két ok nehezíti a felső vezetők bevonását. Az egyik, hogy sok vezető úgy gondolja, neki már nincs szüksége képzésre, másfelől, ezek a nemzetközi tréningek általában 2-3 hetesek, rövidebb időre ugyanis nem érdemes a világ minden tájáról összetrombitálni az embereket, s hát sok felső vezető úgy gondolja, hogy ilyen hosszú időre nem hagyhatja magára a céget.
Nyilván egyszerűbb az ügy a multiknál, hiszen a leánycégek vezetői aligha mondhatnak nemet a központ hívására. A regionális vagy csupán egy országban működő cégek esetében pedig már a HR-es dolga meggyőzni a felső vezetőket arról, hogy érdemes részt venni külsősként nemzetközi képzési programokon. Továbbá elhitetni velük: megbízhatnak annyira közvetlen beosztottaikban, hogy nem történik törés a cég életében.
|
Ki rendeli meg az auditot?
Az még hagyján, hogy a magyar felső vezetők többsége keveset jár el tréningekre, csak ritkán veszi rá magát olyan képzésekre, amelyeket alkalmazottainak kötelezővé tesz. De különleges helyzetüket tükrözi az a körülmény is, hogy az általában külső tanácsadó céggel elvégeztetett menedzsment-auditot is az első számú vezető vagy gyakrabban a tulajdonos rendeli meg, mert a humán erőforrás igazgató pozíciója nem elég erős ahhoz, hogy kezdeményezhesse a vezetők képességeinek vizsgálatát. Az persze, részben igaz, hogy a vállalati eredmények önmagukért beszélnek, mégis gyakran előfordul, hogy egyéb külső tényezőknek, nem pedig a felső vezető képességeinek köszönhető a cég tündöklése. Nos, a menedzsment-audit során a felső vezetők újra megmérettetnek, ám ez a nemzetközileg elfogadott, s mondhatni, tiszta helyzetet teremtő gyakorlat ma Magyarországon még kifejezetten ritkán fordul elő. |
|
|
|
|
HASZON ÉS PÉLDA. Érdekes tapasztalat egyébként – mondta Stolz Csaba -, hogy éppen a tréningektől leginkább húzódozó felső vezetők szoktak a leghálásabbak lenni, ha a HR-es meggyőzi őket. Egészen más történet viszont a felső vezetők bevonása a vállalat alacsonyabb szintű tréningjeibe. Pedig ez is hasznos, hiszen azt az üzenetet közvetíti, hogy a tréning fontos a vállalat számára.
Ez persze még a könnyebb eset, viszonylag gyakran megvalósul, hogy a felső vezetők beülnek a tréning egyes szakaszaira. Annál nehezebb azonban arra rávenni őket, hogy aktívan részt vegyenek, s tapasztalataikat megosszák a tréningezőkkel. Márpedig ez rendkívül hasznos fórum, ha ugyanis a HR-esek jól dolgoztak, akkor a tréning idején kötetlen a légkör, s a vállalati hierarchiában megszokottnál hatékonyabb az információáramlás.
Sok múlik azon, hogy milyen a HR és a felső vezetés viszonya – mondja Karácsonyi András a Concordia Szervezet- és Vezetésfejlesztési Kft. tanácsadója. A felső vezető persze hivatkozhat arra, hogy neki erre semmi szüksége, ugyanakkor a HR meg azzal érvelhet, hogy azokban a hadseregekben lelkesebbek a katonák, ahol időnként a tábornok is „végigcsinálja a kiképzést”. Továbbá, ha a cégnél átfogó képzési programok vannak, szintén jó érv a HR-es kezében, ha azt mondja: a felső vezető tréningen való részvétele példamutató az elfoglaltságaik vagy egyéb okok miatt esetleg szintén húzódozó középvezetők számára. Vannak nagy cégek, ahol a folyamatos továbbképzés a karrierépítés elengedhetetlen része. A felső vezetés húzódozása mindenesetre nem magyar specifikum – állítja a tanácsadó -, hiszen a vezetők mindenütt túlterheltek, s okkal vagy ok nélkül szinta mind aggódnak, hogy mi lesz, ha magukra hagyják beosztottaikat.