A gyermeküknek Mikulást rendelő szülők igényei igencsak megnőttek az utóbbi időben, feltehetően az előző évek rossz tapasztalatai miatt. Ma már az anyuka telefonban megkérdezi, milyen anyagból van a mikulásruha, a szakáll valósághű-e, milyen a csizma, és lehetne-e, hogy a Mikulás felár nélkül megtanulja kislánya kedvenc karácsonyi versikéjét.
Érthető, hogy a szülők nem szeretnének olyan Mikulást gyermeküknek, akinek farmernadrágja és fehér sportcipője kikandikál a ruha alól, hosszú barna haja pedig majdhogynem kiomlik vatta szakállára. A gyermekálmokat romboló önjelölt Mikulások ellen jött létre 1990-ben a Magyar Mikulás Szolgálat és Alapítvány. „Meg szeretnék óvni a gyereket a csalódásoktól, így náluk csak képzett mikulások látogathatnak el a gyerkőcökökhöz” – mondta el a FigyelőNetnek Halász Etelka, az alapítvány elnöke.
Nem olcsó a Mikulás-piacra való belépés
Ma már azonban a hirdetésekre telefonáló szülőket sem lehet átejteni, előzetesen jó alaposan tájékozódnak a feltételekről. „Néhány anyuka részletesen kikérdez, és semmi sem jó neki.” – árulta el egy önkéntes Mikulás-jelölt, aki társaival csak az idén kezdett ilyen jellegű vállalkozásba, ám egyáltalán nem biztos abban, hogy meg is éri. „Egy komplett mikulásruha 32.000 forint, egy profi szakáll-sapka kombináció – bár tiszta műanyag – 12.000 forint. Jelentős beruházás, ha arra gondolunk, hogy kispénzű fiatalok egy kis haszon fejében vágnak bele a vállalkozásba.” – panaszkodott egy lány.
Pozitívum viszont, hogy a FigyelőNet által felhívott önhirdetések mindegyikénél olyan Mikulások kínálgatták szolgálataikat, akik értenek a gyerekekhez, sokat forgolódnak köreikben. Ám a Mikulás-piac ma már egyértelműen kereslet-vezényelt: ha a Mikulás nem felel meg az elvárásoknak, vissza sem hívják. Az Mikulás Alapítvány alkalmazottjai között válogatnak is a szülők: van, aki idősebbet, van, aki pocakosat, van, aki mókásat rendel, és va, aki verset szavaltat a Mikulással.
A biznisz hátulütői
A Mikulásoknak azért is nehéz a dolguk, mert itthon – szemben az angolszász országokkal – csak két napig van rájuk kereslet. Idén javarészt pénteken és szombaton számíthatnak megrendelésekre, akkor is, többnyire délután. Túl sok megrendelést nem teljesíthet egy vállalkozás, hiszen szinte minden szülő azt szeretné, ha december 6-án öt órakor zörgetne a Mikulás. Igazán azok járnak jól, akik megcsípnek egy-két céges rendezvényt: ott többet is kérhetnek a fellépésért, és nem is feltétlen péntekre és szombatra esik.
„Mi komoly útvonalterveket készítünk Mikulásainknak. A beérkezett megrendeléseket lakhely szerint összeválogatjuk, ügyelve rá, hogy a Mikulás autóval vagy a BKV-val jár-e, és természetesen azzal is számolunk, hogy hol lakik, vagy hol dolgozik. A legjobb esetben még így is, – csúcsforgalom nélkül, korai délutántól kezdődő megrendelésekkel –, egy Mikulás maximum öt családhoz tud ellátogatni, ám jellemzőbb a három.” – nyilatkozta Halász Etelka.
Fukar szülők
A lehetőség kevés, a tarifát viszont sokszor sokallják a szülők. Az alapítvány Mikulásai fél órás látogatásért 8000 forintot kérnek egy családtól, viszont nem kérnek felárat a verstanulásért. Mások 4000 forintot kérnek 15 percért, de a műsor már duplázza az árat. Beszéltünk olyan Mikulással is, aki 10 000 forintért megy fél órára, a műsoros megjelenésért pedig 18000 forintot kért. A profiton viszont legalább ketten osztoznak, mert a Mikulás mellé krampusz, vagy néhány helyen hótündér is jár.
„A legtöbb szülő még ma is a 2500 forintos tarifához ragaszkodik: ezeket a kéréseket elvállalni lehet, de teljesíteni ma már nem.” – mondta Halász Etelka. „A házhoz járással a Mikulások ki tudják pótolni a karácsonyi ajándékra valót, ám félre tenni nem igazán lehet belőle.” – tette hozzá az alapítvány elnöke.
A plázákban ma már kötelező a Mikulás
A Mikulást ma már elvárják az emberek, így megléte előnnyel nem jár, ha viszont nincs, az árthat. A nagy bevásárlóközpontok sem a bevétel növelése végett alkalmazzák őket. A Mammutban például minden nap egy órán keresztül lehet megtalálni a Mikulást, aki rénszarvasaival osztogatja a szaloncukrot, és minden nap kinyit egy ajándékokat rejtő adventi ablakot, kvízkérdések, beszélgetések és a gyerekek viselkedése alapján ő osztja szét a meglepetéseket.
„Valószínűleg nem a mi célközönségünk, a tehetős középkorúak, elegyednek szóba a Mikulással ajándék reményében.” – mondta el a FigyelőNetnek Kalmár Natasa, a Mammut marketing munkatársa. Az ajándékokat a bevásárlóközpont bérlői ajánlották fel, külön kérésre nem ajándékutalványokat adtak, hiszen azzal vásárlásra, pénzköltésre kényszerítenék a nyerteseket, amennyiben ki kell pótolniuk a megfelelő ajándék árát.
A Mammuthoz hasonlóan az ajándékozás a célja a Westend City Centernek is: ide az igazi lappföldi Mikulás is ellátogat december 6-án, ezen kívül pedig a gyerekek minden szombaton és vasárnap együtt készítenek ajándékokat a Mikulással kunyhójában. A lila Milka és sárga Roxy rádiós matricákkal ellátott, reklámfelületként használt Mikulásoktól mindkét bevásárló központ elhatárolódott, bár a Westendben egy-két Milka-manó szaloncukrot osztogat.