Belföld

Mit keres egy „városligetnyi lyuk” Budapest szívében?

Ladinek Viktor / Fortepan
Légi fotó 1968-ból – középpontban az Erzsébet híddal.
Ladinek Viktor / Fortepan
Légi fotó 1968-ból – középpontban az Erzsébet híddal.
A nagyvárosok központja általában a létező legzsúfoltabb: felhőkarcolók, házak erdeje, utak, forgalmi dugók és szüntelen nyüzsgés. Érdekes módon Budapestnek van egy 100 – vízfelülettel együtt 170 – hektáros egybefüggő, központi területe, amelynek beépítettsége, használata – az átmenő forgalom növekedésén kívül – meglepő módon leginkább csökkent a 20. században. Merre járunk? Budapest kellős közepén: a Gellért-hegyen, a Tabánban, a Naphegy keleti lejtőin, a Horváth-kertben, a Várhegy déli részén, a rakpartokon és a Szabadság híd és a Lánchíd közti Duna-szakaszon. Bereczky Ákos mikromobilitási szakértő és Szövényi Anna építészmérnök írása.

Buda és Pest, mint két civakodó gyerek, mindig is egymásnak feszült. A lapos és a dombos, az előkelő és az egyszerűbb, városibb. A feszültséget a Duna oldja fel lassú hömpölygésével, széles terével és határozott partjaival. Ám úgy tűnik, e felelgetés élvezete közben nekünk, városlakóknak, ha igazi városra gondolunk, a pesti belváros jut inkább eszünkbe. Budán kevés nagyvárosias helyzet adódik: a dombok, hegyek kevésbé engedik a dorbézoló, nyüzsgő, vásározó városi élet szárba szökkenését.

Domonkos Endre / FŐMTERV / Fortepan Kilátás a Fehérvári rondelláról a Krisztinaváros és a budai hegyek felé 1967-ben. Előtérben a Palota út és a Tábor utca találkozása.
Lettner József / Fortepan A tabáni Naphegy utca, szemben a Gellért-hegy az Orom utca és a Bérc utca házaival 1917-ben.

Buda tabáni partszakasza a római korban a pesti hídfőerőd háttérterületeként működött – őrtoronnyal és átkelőhellyel. Eleinte Óbuda fejlődése dominált, Buda csak a középkortól vált igazán fontossá, Pest fíliájaként, annak afféle túlpartjaként kezdett fejlődni a tabáni völgyben (érdekes módon ezért Kispest néven). Virágkorát a török alatt élte, több fürdő is ekkor alakult a területen, illetve a szegélyein. Térhálózata kesze-kuszán alakult az Ördög-árok szabályozatlan vízhozama és a mocsaras, ingoványos terepviszonyok miatt. A várdomb pedig csak királyi parancsra, a tatárjárás után népesült be, bár korábbi falvak nyomai fellelhetők. Ilyen például Logod, amely az Ördög-árok völgyében kissé északabbra, védettebb részen helyezkedett el. Nevét ma a Logodi utca őrzi.

Erky-Nagy Tibor / Fortepan Panoráma a Gellérthegyről az Erzsébet híddal és a Széchenyi Lánchíddal 1935-ben.

Ma, ha igazi városi vonulatokat keresünk Budán, a Széll Kálmán tértől a Margit hídig találunk egy darabot a völgyben, vagy a Gellérthegyen túli Móricz Zsigmond körtér környéki világ az, ami magával ragad, beforgat, kulturálisan is behúz. Van még egy: az Ördög-árok keskeny, de korántsem lényegtelen vagy kellemetlen völgye, mely ugyanúgy kiszalad a Dunára, és fekvésében talán a legkedvezőbb helyet élvezi, mert a város szívébe vezet. Itt, ahogy a villamossal a Duna-partra érünk, a táj és a látvány az egekbe tör: a Gellérthegy a Dunával csókolózik, a pesti városmag a legbelső, legintenzívebb részéhez ér.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.030 / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan Kilátás a várból a Gellérthegy felé 1893 után. Középen az Alexandriai Szent Katalin-templom és a Szerb templom.
Brück und Sohn / Deutsche Fotothek / Fortepan Kilátás a Szent Gellért szobortól a Királyi Palota (később Budavári Palota) és a Széchenyi Lánchíd felé 1907-ben. Előtérben a Döbrentei tér, középen a Szent Demeter szerb templom és az Alexandriai Szent Katalin-templom.

Mégsem egy városközpontot, egy budai belvárost látunk itt az Alagút utca, a Krisztina körút, a Naphegy, a Czakó, Sánc, Orom utcák, a Szirtes út, Minerva utca, Rezeda utca, Kelenhegyi út, a Duna és rakpartjai által határolt területen, hanem egy majdnem városligetnyi méretű, tágas, szellős, kicsit parkszerű városrészt, amelyet legtöbben szinte csak akadályként fogunk fel, és igyekszünk mihamarabb legyőzni, áthaladni, túljutni rajta a közlekedési eszközeinkkel.


A fenti térkép két rétegének segítségével összehasonlíthatók a szóban forgó területen található funkciók a 20. század elején és végén. Ez a terület a 19–20. század fordulóján, a Fortepan fotóarchívum idővonalának kezdetén egyrészt jobban be volt építve, másrészt bizonyos részei az átlagember számára zártak voltak, harmadrészt közlekedési szempontból sokkal emberibb léptékű volt. Az idővonal végén, 1990-re a beépítettség jelentősen csökkent, a zöldterületek aránya nőtt, a korábban zárt területek kulturális-turisztikai funkciót kaptak, a közlekedési infrastruktúra pedig túlhangsúlyozottá vált.

Magyar Királyi Honvéd Légierő / Fortepan Légifotó Budapest központjáról 1944. április 14-én. Balra a Naphegy, fenn a budai Várban a Szent György tér épületei és a Királyi Palota (később Budavári Palota). Középen a Tabán és a Hegyalja út, lejjebb a Gellért-hegy oldala látható. Jobbra az áradó Duna, az Erzsébet híd és feljebb a Széchenyi Lánchíd látszik.

Kevesebb lakóház

A lakóházas beépítettség leglátványosabban a Tabán területén csökkent: eltűnt. A Tabán vendéglátóhelyekkel tűzdelt világa a 19. században a város emlékezetes, de annyira rendezetlen helye volt, hogy azt a korabeli városrendezési eszközökkel nem tudták kezelni; néhány utcát megpróbáltak korszerűsíteni, de végül a 20. század derekán, a két háború között a szanálás lett a sorsa egy új fürdőváros reményében, amely aztán sosem épült meg. A volt településrészből nem sok maradt, épületei, utcái, terei teljesen eltűntek az Attila út, Horváth-kert, Naphegy utca által határolt területről, illetve a Hegyalja út mindkét oldaláról.

Saly Noémi / Fortepan Kilátás a várból a Tabán felé 1872 körül. Szemben a Gellért-hegy a Citadellával.
Erdélyi Mór cége / Magyar Földrajzi Múzeum / Fortepan Kilátás a tabáni Alsóhegy utca irányából az Erzsébet híd felé 1910-ben. Előrébb a Döbrentei térnél álló Geist-bérpalota tornya látható.
Brück und Sohn / Deutsche Fotothek / Fortepan Kilátás a Gellérthegyről a Tabánra a Királyi Palota (később Budavári Palota) felé 1906-ban. Elöl balra a Fehérsas téri iskola.

A 20. században eltűnő lakóépületek sorába a Lánchíd utca Duna felőli házsora tartozik még, amelyet a 2. világháborús városostrom után nem építették újjá. A 19. század végén bontották el a Gellérthegy lábánál a Rác és Sáros (Gellért) fürdők között teljes hosszban húzódó házsort. Helyére művészi igényű mini parkot és kilátósétányt terveztek, aminek két szakasza végül a Gellérthegy tövében, az úttól díszes kerítéssel elválasztva meg is épült. Ma is megvan, de nem bejárható és a legkevésbé sem díszes.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.039 / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan A budai alsó rakpart, a Lánchíd utca házai és a Királyi Palota (később Budavári Palota) a Széchenyi Lánchídról nézve 1895–1899 között.
Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.054 / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan Kilátás a Gellérthegyről a Királyi Palota (később Budavári Palota) és a Széchenyi Lánchíd felé 1874 körül.

Több park

Buda egyik legrégebbi közparkjában, a Horváth-kertben a harmincas évek legvégén lebontották a Budai Tornacsarnokot és a Budai Színkör épületét.

3 fotó

1903-ban Ferenc József a fővárosnak adományozta Szent Gellért szobrát, a környezetének rendezésével együtt pedig parkosították a Döbrentei teret is Ilsemann Keresztély tervei alapján. A „tematikus” park koncepciója alapján az adott terepre (hegyoldal és síkság) jellemző növényeket ültettek, és a vizet is így vezették: vízesés, patak, tó sorrendben. Az Erzsébet híd újjáépítésekor az 1960-as években a budai hídfő felüljárórendszere már felülírta ezt a koncepciót, és atomjaira robbantotta a Döbrentei teret.

Dr. Hegedűs Tibor / Fortepan Szökőkút a Döbrentei téren 1916-ban. Szemben a Gellért-hegy, a Szent Gellért emlékmű és a Szent Gellért lépcső.
Jezsuita Levéltár / Fortepan A Hungária forrás az Erzsébet híd budai hídfőjénél lévő parkban 1928-ban. Balra a Szent Gellért szobor és lépcső.
Kunszt János / Dr. Kramer István / Fortepan Ivókút a lerombolt Rudas fürdő mellett, a Döbrentei téren 1945-ben.
Kriss Géza / Fortepan Romkert a Rudas fürdő mellett, a Döbrentei téren 1970-ben.

1965-ben a Gellérthegy túloldalán adták át a Jubileumi parkot. A déli lejtőn fákat, bokrokat, gyepet ültettek, sétányokat építettek ki, támfalakat, lépcsősorokat emeltek, padokat, hatalmas napvédő ernyőket, játszótereket, árusítóbódékat helyeztek el, és néhány köztéri alkotást is felállítottak. Az eltelt fél évszázadban, és különösen a rendszerváltás utáni időszakban a park meglehetősen elvadult.

Belházy Miklós / Fortepan A Jubileumi park a Gellérthegy déli lejtőjén, a Citadella alatt 1970-ben.
Inkey Tibor / Fortepan A Jubileumi park a Gellérthegy déli lejtőjén, a Citadella alatt 1966-ban. #292837 Fotó: Fortepan / Inkey Tibor

A kultúra és reprezentáció terei

A kulturális funkciók vegyesen változtak: A 20. század elején a katonai rendeltetését elvesztve a Citadella a főváros tulajdonába került. A Szabadság-szobor 1947-es megépültével Budapest szimbólumává és turisztikai célponttá vált. A szobrot körülvevő park vonzó, zöldfelülete kellemes, a Citadella mégsem találja helyét: sem jelentőségében, sem funkciójában nem tudott eddig felnőni ahhoz a szimbolikus szerephez, amelyet Budapest városképének legkiemeltebb helyszíneként betölthetne.

Berkó Pál / Fortepan A Citadella a Gellérthegyen 1947-ben.

A Budavári Palota a 2. világháborúig az átlagember számára zárt hely, a mindenkori államfő rezidenciája és afféle kormányzati negyed volt. A világháború után kulturális funkciót kapott, az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Nemzeti Galéria beköltöztetésével és látogathatóvá válásával turistacélponttá vált. A múzeumi és állami funkciók önmagukban ezzel együtt sem elegendők a városi élet folyamatos fenntartásához, a Várhegyen csak a Szent György tér vonalától kezdve válik a városszövet élővé, lakókkal és funkciókkal telivé.

Brück und Sohn / Deutsche Fotothek / Fortepan A Savoyai terasz Savoyai Jenő lovasszobrával (Róna József, 1899) a Királyi Palota (később Budavári Palota) előtt 1906-ban. Háttérben balra a Turul szobor és a Sándor-palota.

Jellegzetes kulturális intézmény a Várkert Bazár, amely 1883 óta íródó története során megannyi alakváltozáson ment keresztül. Talán a beatkorszak egyik fontos színtereként, ifjúsági parkként volt a legismertebb (a Tabánban rendezett szabadtéri koncertekkel együtt). Elzártsága, be- és átjárhatatlansága miatt nem képezett és ma sem képez valódi városi hangsúlyt, azonban mára a Várkert Bazárból felvezető Vízhordó (mozgó)lépcső újra összekapcsolja a Duna-partot a várral – bár csak ellenőrzött módon, nyitvatartási időben.

Fortepan A Várkert Bazárban működő Budai Ifjúsági Park előtt várakozók 1969-ben.
Gyulai Gaál Krisztián / Fortepan A Mini, Syrius, LGT koncert közönsége a Tabánban 1973. május 1-jén.
4 fotó

És, ha már Duna: a század első harmadában Duna-fürdők működtek az Erzsébet híd és a Szabadság híd közti budai szakaszon is.

Zainkó Géza / Fortepan Dunai uszodák az Erzsébet és a Szabadság (Ferenc József) híd között egy 1930-as légifotón.

Végül a közlekedésről

A Lánchíd elkészültével a Tabán elvesztette az addig használt hajóhíd által nyújtott közvetlen kapcsolatát Pesttel. A Margit híd és a Szabadság híd megépülte pedig újra Buda más részeire helyezte át a hangsúlyt. Végül az Erzsébet híd budai hídfője sem „találta” el a legkézenfekvőbb, természetes, ősi átkelési pontot: a völgyet. Mindez hozzájárult a Tabán sorsának megpecsételődéséhez.

Klösz György | Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.100 / Budapest Főváros Levéltára / Fortepan Kilátás a a régi Városháza tornyából 1890 körül. Előtérben a Belvárosi templom, a Duna túlpartján a Gellérthegy és a Tabán.
Schoch Frigyes / Fortepan Az Erzsébet híd a május 1-jei dekorációval eltakart Szent Gellért szobor felé nézve 1919-ben.
Fortepan A lerombolt Erzsébet híd budai hídfője és a Gellérthegy a pesti alsó rakpartról nézve 1945-ben.
Bambi / Fortepan Az Erzsébet híd a belvárosból a Gellérthegy és a Tabán felé nézve 1966-ban.

A 20. század elején alacsony sebességű, vegyes közlekedés volt jellemző. A budapesti rakpartokra hajón érkezett az áru, a főváros útjain és hídjain gyalog, kézikocsival, lóháton, lovaskocsival, omnibusszal, villamossal, kerékpárral, teherbringával és automobillal egyaránt nagy volt a jövés-menés. Az Erzsébet hidat kezdetben helyi forgalom bonyolítására szánták teherforgalom nélkül, nem véletlen, hogy eredeti méretei inkább a Szabadság hídhoz voltak hasonlóak.

A hatvanas évektől a motorizáció érdekében minden szóba jöhető felületet a gépjárműveknek „adott” át a város. Az új Erzsébet hidat a Hegyalja úttal együtt városi sztrádaként építették meg, bevezetve Budapest legbelső területére több országos főút és autópálya forgalmát, messze meghaladva ezzel a korábbi léptékeket, zárójelbe téve az egész térséget a városi mindennapi élet szempontjából. Ugyanezt a hatást érte el az alsó rakpartok tranzitútvonallá való „fejlesztése”, amelyek így a Dunát zárják el a várostól. Az általunk bemutatott városrész útjai, hídjai autóval átszelhetők, közösségi közlekedéssel jól megközelíthetők, gyalog vagy kerékpárral azonban elidegenítő, zajos, élhetetlen „nem-hellyé” változtak.

Morandini–Schlemmer hagyaték / Göcseji Múzeum / Fortepan A Magyar Királyi Folyamőrség őrnaszádjai a budai alsó rakparton 1927-ben. Háttérben az Erzsébet híd.
Kovács László Péter / Fortepan Az Erzsébet híd budai lehajtója a Döbrentei téren 1966-ban.

Ez a nagyon érzékeny helyen fekvő terület remek természeti jelenség Pest és Buda határán: a Gellért-hegy csúcspontjával, a völggyel és a Várdomb alacsonyabb ívével kontrázza a pesti sűrűséget. Izgalmas zöld háttér táji bravúrokkal: vízzel, heggyel, zölddel emeli magasba a központi Duna-teret. Míg Pesten a nyüzsgés szórakoztat, addig Budán a táj ünnepelteti magát. Szép ez a kontraszt és feszültség, mert a táj felfokozódása és az ember alkotta világ központja egy pontban, mégis a Dunával elválasztva találkozik.

Inkey Tibor / Fortepan Az Erzsébet híd a Gellértheggyel Pestről nézve 1937-ben.

Más városok már régen teljesen beépítették a központi területeiket, Budapest szívének e része részben véletlenek sorának és részben a táji adottságoknak köszönhetően alakult ilyenné, ennek megfelelően átgondolatlan, következetlen és gazdátlan is kissé. Azonban az elmulasztott lehetőségek elismerése mellett erőforrásként is tekinthetünk rá. A pozitív jövő nem az üres, „parknak-sem-jó” városi bolygóterület megmaradását és nem is a terület további beépítését jelenthetné, hanem sokkal inkább az egyes funkciók felélesztését, fejlesztését, emberivé tételét. Egy olyan zöld, ligetes, mégis élő városrész, melyben a városi élet morzsái összekapcsolódnak. A köztük így létrejövő, hálózatosan működő, aktív, hasznos zöldfelülethez egy napon a Duna folyó hömpölygő vize is bekapcsolódhatna. Pest a nyüzsgő városközpontját mutatná Buda völgyes-dombos „kultúrligetének”, és talán a Duna-fürdők zajos fürdős világa is visszatérhetne, ezzel a partokat is bekapcsolva Budapest ezen akarva-akaratlanul létrejött szellős központjába.

*

Cikkünk megírásához Csepely-Knorr Luca: Budapest közparképítészetének története a kiegyezéstől az első világháborúig és Ungváry Krisztán: Budapest ostroma című könyvét és a „Csak a képre emlékezem” blog Gellérthegyi álmok című posztját használtuk fel.

Írta: Bereczky Ákos és Szövényi Anna | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/szellos-varoskozpont

Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik