A Főpolgármesteri Hivatal előtt tüntettek taxisok szerda reggel, a Városház utca megtelt, az autók araszolva haladtak át, majd egy kört téve tértek vissza. Ezzel párhuzamosan a Hősök terén is zajlott demonstráció. Több taxis és a főszervező Fővárosi Taxi Egyesület (Főte) társelnöke is azt mondta, kifogásuk, hogy a taxirendelet módosító javaslata, amelyről a Fővárosi Közgyűlés szerdán tárgyal, nem tartalmazza a követeléseiket.
Váczi Norbert az egyesület nevében elmondta, hogy bár a javaslat számukra szimbolikus jelentőséggel bíró pontja a közlekedési előéleti pontok figyelembe vétele a taxisengedélyek kiadásánál, az egész rendeletmódosítás visszavonását követelik. Úgy gondolják, „a fele szakmailag megalapozatlan”, és figyelmen kívül hagyja a taxis szervezetek véleményét.




Múlt pénteken a rendeletmódosítás előkerült a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülésén is, ahol jelen volt Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, Tóth Zoltán, a taxisokat is képviselő Közszolgálati Rendőr Szakszervezet alelnöke és Monok Attila, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara jogi szakértője is. A Főte társelnöke azt mondta, őket is meghívták, de a lényegi tárgyalások zártkörű munkacsoportokban zajlottak, a bizottság elé került javaslat pedig „annyira nem volt összhangban az eredeti célokkal, hogy ott nem volt mit véleményeznünk”.
Azt mondta, az előéleti pontok ügye azért is szimbolikus, mert az illegális személyszállítókra nem vonatkozik. „Ezek olyan szervezett csoportok, amelyek Viber-csoportokban szervezik meg magukat, illetve hirdetik a tevékenységüket az interneten. Az ő számuk 3–4 ezer közöttire tehető Budapesten” – mondta, jelezve, hogy ezek nem sárga taxik, hanem „civil” autók.
A közlekedési bizottság ülésén az elnök, Vitézy Dávid azt mondta, amennyiben megnyitják a tarifaemelés kérdését a jövőben, szerinte ki kell nyitni azt a kérdést is, hogy az applikációs taxirendeléseknél – ahol a csalási kockázat nem áll fenn – völgyidőszakokban lefelé, csúcsidőszakokban pedig felfelé lehessen eltérni a fix tarifa középpontjától. Váczi Norbert erre a felvetésre azt mondta, hogy a taxisok és a fuvarszervezők között érdekellentét áll fent:
Amikor hatósági ár bevezetését kértük, valójában a fuvarszervezőkkel szembeni védelmet kértünk, hiszen túlzott gazdasági erőfölényben vannak velünk szemben
– mondta, hozzátéve, hogy „amikor a hatósági ár bevezetése előtt a fuvarszervezők elkezdtek egymással árversenyt folytatni, és azt mondta az egyikük, hogy nálam 50 százalék kedvezménnyel lehet utazni, a fuvarszervező ugyanazt a tagdíjat kapta meg a taxistól, mint előtte, a taxisnak viszont lefeleződött a bevétele.” A Főte elnöke szerint jelenleg 8000 taxi van a fővárosban, ezekhez 7000-nél több sofőr tartozik, ami létszámszabályozás nélkül nem lesz kevesebb, helyette a taxisok profitjának csökkenésével kicserélődik a sofőrállomány egy része. Úgy gondolja, ha egy sofőrközösségnek már nem jó üzlet a taxizás, akkor „első körben elkezdik leginkább az ország elmaradottabb részeiből toborozni a sofőröket”.
Amiért mindenképpen azt gondoljuk, hogy lépnünk kell, és az utolsó órában vagyunk, az az, hogy láttuk, hogy az ételfutároknál, ételkiszállítóknál ugyanez a folyamat lezajlott, és ma már nagy számban pakisztáni, indiai ételkiszállítók vannak
