Belföld

Gyarmathy Éva: Bűn a kormány nagycsoportos kísérlete

Illusztráció / Marjai János / 24.hu
Illusztráció / Marjai János / 24.hu
A szakember szerint ez a rezsim a gyerekek legnagyobb ellenségévé nőtte ki magát. A beiskolázási kor leszállításával okozott bajokat csak fokoznák.

Nehéz értékelni ezt a jogszabálytervezetet, mert szakmailag homályos, aki megalkotta, nem ért a gyerekekhez. Úgy tűnik, hogy iskolát akarnak csinálni az óvoda utolsó évéből, ami elfogadhatatlan. Ennek éppen az ellenkezőjét kellene csinálni, az óvodát kellene bevinni az iskolába

– mondta a Népszavának Gyarmathy Éva a szombatig társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetről, amelynek kritikus pontjaira elsőként a Civil Közoktatási Platform hívta fel a figyelmet. A Prima Primissima-díjas klinikai és neveléslélektani szakpszichológus az óvodai nevelés alapprogramjának módosításáról azt mondta: a gyerekek kötelező 6 éves kori beiskolázásával nőttek a problémák az oktatásban, ezt fogják most fokozni azzal, ahogy meg akarják oldani. Sok iskolaéretlen gyerek kerül iskolába, ahol hihetetlen szenvedéseken megy keresztül ő és a környezete is.

Akik ezt a tervezetet megalkották, azoknak fogalmuk sincs, hogy milyenek a mai gyerekek, vagy a gyerekek úgy általában – legyen szó a káros környezeti hatásokról, vagy a rengeteg rájuk zúduló információról. (…) Ha levisszük az iskolát az óvodába, akkor még hamarabb szembesül a kudarccal, mert olyasmit akarnak tőle, amire még nem érett az agya

– tette hozzá Gyarmathy Éva.

Szerinte ez a gyerekek bántalmazásával felérő bűn.

Úgy gondolja: az óvodai ellátás jelenleg a legjobban működő része az oktatásnak, fontos lenne megóvni. Ráadásul a tervezet veszélyezteti a vegyes életkorú csoportokat, noha az a természetes, ha mindenféle korú gyerek együtt van az óvodában, a szociális mellett a gondolkodás fejlődését is az szolgálja, ha a gyerekek egymástól tanulhatnak. Veszélyesnek tartja, ha arról, hogy egy gyermek mehet-e iskolába, egy központi mérés alapján döntenek majd.

Egy ilyen központi mérésnek kitenni kicsi gyerekeket végtelen ostobaság lenne.

Gyarmathy Éva szerint a 2020 előtti rendszer, amikor a gyerekeket ismerő szakemberek döntöttek az iskolaérettségről, kiválóan működött.

Ez a rezsim a gyerekek legnagyobb ellenségévé nőtte ki magát, a mindent központosítani és kontrollálni akaró őrület bűn rájuk nézve. Ha mindez megvalósul, már nem csak a nagyobbakat, de a kicsiket is elkezdik bántani, aminek súlyos következményei lesznek”

– tette hozzá a szakember. A Pedagógusok Szakszervezete Óvodai Tagozatának elnöke azt mondta: végre eljutottunk odáig, hogy az óvodai csoportok 85-90 százalékában vegyesek a csoportok, ehhez képest a tervezet komoly visszalépés. Vékony Tamásné a lapnak hosszan sorolta aggályait, szerinte a tervezet  szakmailag olyan, mintha visszatérnénk az időben a ’70-es, ’80-as évekbe.

Kapcsolódó
Kompetenciamérés: Orbán volt oktatási minisztere sem növelné jelentőségét
A központi tesztet Pálinkás József idején vezették be. Szerinte az nem alkalmas arra, hogy egyes tanulók eredményességét osztályzatokban kifejezve mérje. Az Oktatási Hivatal néhány napja még vele értett egyet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik