Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdán KözlekedésInfó címmel sajtótájékoztatót tartott. A miniszter a tájékoztatón arról beszél, hogy 2025-ben hogyan próbálják jobbá tenni a közösségi közlekedést.
Először megköszönte a 114 milliárd forintnyi jegyárat az utasoknak (mint mondta, többen utaztak a tarifareformnak köszönhetően, így nem csökkent a bevétel az árcsökkentés miatt), és megköszönte a türelmüket. Majd azzal folytatta, hogy
példátlan lejárató kampány folyik a MÁV ellen.
Lázár megemlítette, hogy rekordszámú utazást bonyolított le tavaly a magyar tömegközlekedés. 18 százalékos eltolódás figyelhető meg elmondása szerint az autótól a tömegközlekedés felé, és ezzel az országban csökkent a károsanyag-kibocsátás.
Tény, hogy komoly problémák vannak, de az egy túlzó állítás, hogy a tömegközlekedés nem tudja biztosítani 4 millió ember mobilitását.
Lázár az 53 ezer dolgozóra hivatkozva tartja felháborítónak a „lejáratókampányt”. Ugyanakkor úgy érzi, hogy minden támadás őt erősítette a kormányzaton belül.
Lázár tíz miniszteri vállalást tett:
- a MÁV-nál késési biztosítást vezetnek be. Négy vonatból három pontos a miniszter elmondása szerint. A jövőben a jegyár felét visszafizetik, ha 20 percet késik a vonat vagy a busz. Ezt június 1-jétől lesz így. A bérletetekre is vonatkozik ez: ha 20 percet késik öt alakommal a bérletes által igénybe vett viszonylat, akkor 10 százalék kedvezményt adnak a következő bérlet árából. Ehhez be kell majd kapcsolni a MÁV+ alkalmazásban a késési biztosítást.
- 2026. január 1-jére a MÁV-csoport és Volán-csoport összes mosdóját felújítják. A nagyobb pályaudvarokon a mosdók használata fizetős lesz, de a MÁV-csoport utasai ingyenesen használhatják azokat.
- Április 1-jétől takarítók lesznek minden InterCity-járaton.
- Egy év alatt 1000 új buszt vásárolnak. Most 5700 busza van a Volánnak. Az idén szereznek be 500-at és jövő év első felében szintén ennyit.
- Megerősítik a mozdonyflottát. Most egy nap 200 villanymozdony közlekedik, ebből 50 korszerű. Azt vállalják, hogy 2026 nyaráig miden második mozdony korszerű lesz. Néhány jármű már az országban van.
- Az InterCity-kocsik hiányát is csökkentik. Száz újonnan felújított kocsi áll be a nyári főszezonra – ígéri a miniszter. 330 milliárd forint értékben rendelnek 285 új InterCity-kocsit.
- A magyar kormány meghatározó tulajdont szerzett a GySEV-ben, csak egy kis része marad osztrák tulajdon. Átadnak pályaszakaszokat a GySEV üzemeltetésébe: Győr, Vas, Zala és Veszprém megye a GySEV üzemeltetése alá tartozik majd, 500 kilométert vesznek át. Minden GySEV-es dolgozó MÁV-os dolgozó lesz. 11 új Stadler motorvonatot rendeltek a GySEV-nek. Ez összesen 53 milliárd forintos beruházás, és 3 ezer férőhelyet jelent. Ausztriából nem vonul ki a GySEV, itthon pedig növeli a kapacitást.
- A nyári szezonban új szolgáltatás lesz a MÁV-busz. Erősítő buszjáratokat indítanak azoknak, akik nem férnek fel a vonatokra.
- Bevezetik a klímagaranciát. A jegyről tudni lehet majd, hogy van-e klíma vagy nincs, és működik-e vagy sem az adott járaton. Ha nem tudnak klímás vonatot biztosítani, akkor klímás buszok közlekednek majd a nagy melegben.
- Elindul a MÁV+ applikáció áprilistól.
Lázár János elmondta azt is, hogy elfogadás alatt áll az új közlekedési alkotmány, és beszélt arról is, hogy egy év alatt 25 milliárd forint megtakarítást értek el azzal, hogy központosították a beszerzéseket.
A miniszter újságírói kérdésre válaszolva közölte, Orbán Viktor decemberben tájékoztatta őt arról, hogy januárban elutazik a családjával, de tegnap és ma is egyeztetett vele. Örül neki, ha a miniszterelnök útja az ország legnagyobb problémája most, és ez határozza meg a közbeszédet 2025 elején. Ő úgy tudja, a kormányfő kereskedelmi járattal utazott Indiába, és maga fizette az útját.
Nagy a kísértés, hogy az ember elhumorizálja, és elbohóckodja azt, ami történik Rogán Antal szankciós listára helyezésével, mondta Lázár. De ez jelentősen rombolja a magyar-amerikai kapcsolatokat, mert egy szuverenitásban gondolkozó közszereplő számára nem lehet kérdés az, hogy egy magyar állampolgárról kizárólag egy magyar ember dönthet. „Az elfogadhatatlan, hogy bármelyik ország nyugaton vagy keleten egy magyar állampolgárról ártatlanságról vagy bűnösségről ítélkezzen” – mondta.
Az amerikai nagykövetnek szerinte az a legnagyobb baja, hogy Magyarország nem olyan, mint ő. Azt tanácsolta David Pressmannek: ha már nem hivatalnok, kerülje el az országunkat, mert „bár mindenkit szívesen látunk, ez rá korlátozottan igaz.” Válaszlépésre nem készülnek, mert tudják, a világban kinek, hol a helye.
Lázár János úgy számol, hogy a késési biztosítás tavaly 20 milliárd forintjába került volna a késések száma alapján az államnak. Szerinte olyan szolgáltató vállalatot kell építeni, hogy ez a szám csökkenjen.
A pályafelújítások nincsenek benne a tíz pontban. Magyarországon a fővonalakon nem reális, hogy 200 km/h-val közlekedjenek a vonatok, mert ahhoz teljesen új, zárt pályára lenne szükség. Ebben a műszaki struktúrában 160 km/h-ban lehet gondolkozni, a Budapest–Belgrád vonal is 160-os lesz. 2025-ben 1200 milliárd forintnyi vasútfelújítási tendert írnak majd ki, válaszolt Lázár újságírói kérdésre.
A tárcavezető közölte, tárgyalásban áll egy uniós országgal, ahol lecserélik a 15–20 éves motorvonatokat százas nagyságrendben, és ezeket Magyarország megvásárolhatná a 40–60 éves szerelvényei helyére. Az egyelőre nem tűr nyilvánosságot megfogalmazása szerint, hogy melyik ez az EU-s tagállam.
Az ország ma is úgy döntene, hogy a közutakat újítsák fel előbb, mint a vasutat vagy a buszokat, ezért a kormánynak a forrásokat az úthálózat felújítására kell terelnie, mondta Lázár. Ez a társadalmi elvárás, 2010 előtt annyi sem történt, mint az azóta eltelt 14 évnyi Fidesz-kormányzás alatt szerinte. Hozzátette, 30 év alatt a MÁV nem vett motorvonatokat 2010 előtt, így ami történt, az pozitív, csak kevés. A Volán nem véletlenül van más állapotban, mint a MÁV, ott 8–10 éves buszok vannak.
Ha valaki súlyos sérülést szenved, vagy meghal valaki vasúti balesetben, az az én személyes felelősségem, és azonnal le fogok mondani
– jelentette ki Lázár, kifejtve korábbi gondolatát, miszerint az ember fontosabb a vasnál.
A miniszter a 24.hu kérdésére azt mondta, kizárt, hogy tarifaemelés legyen a MÁV-nál, mert azt semmi sem indokolja. Azt elképzelhetetlennek tartja, hogy a jelenleg elmondása szerint 70–80 százalékos pontossági arányt 90 százalékra emeljék a vonatközlekedésben, ami már elfogadható lenne, mert ehhez kellenek a pályafelújítások is kellenek. Ez évekbe is tarthat, mondta, hozzátéve, hogy Hódmezővásárhelyen például már most megvan, de máshol jóval rosszabb az arány.
Lázár szintén lapunk érdeklődésére közölte, hogy márciusban kerül a kormány elé a javaslatuk az új KRESZ-ről.
Az új KRESZ-szel kapcsolatban azt korábban többször is hangsúlyozta a tárca, hogy olyan változtatásokat nem akarnak végrehajtani, ami a társadalom nagyobb részének elfogadhatatlan. Ilyen kényes témák lehetnek például a gyorshajtás és az azokhoz köthető büntetések is.