A rendőrség megpróbálta lerázni magáról a feladatot, hogy a DK-s Vadai Ágnes parlamenti kérdése alapján nyomozásba kezdjen a Mészáros Lőrinc vasúti beruházásai körüli gyanús ügyekben, de az ügyészség közbeszólt.
A Fővárosi Főügyészség napokban hozott határozata szerint ugyanis törvénysértő volt, ahogy a Budapesti Rendőr-főkapitányság Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztálya elutasította a feljelentést, ezért az erről szóló határozatot hatályon kívül helyezte, és elrendelte a nyomozás lefolytatását.
Vadai Ágnes július 17-én fordult írásbeli kérdéssel Polt Péterhez, és a Szabad Európa vasúti beruházásokról szóló összefoglaló cikke alapján arról érdeklődött a legfőbb ügyésznél, hogy „mi kell ahhoz, hogy érdemben nyomozzanak Mészáros Lőrinc érdekeltségei ellen, és végre ne a NER, hanem a magyar polgárok érdekeit szolgálják?”
A Vadai által beidézett cikkben szereplő főbb állítások szerint
- a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. és kapcsolt részeinek bevétele és nyeresége nagyobb, mint a teljes ágazaté együttvéve, többek között azért, mert a Mészáros-érdekeltségek profitrátája sokkal magasabb, mint ahogy az a vasúti szakmában általános.
- Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. nem fizetett ki időben több alvállalkozót,
- a MÁV Miskolci Területi Igazgatósága jelezte, hogy a Mészáros-cégek több esetben súlyosan megszegték a technológiai előírásokat, és a sorozatos jelzések ellenére hónapokig nem javították a hibákat.
- Az állam több esetben is szabálytalanul vett át és fizetett ki vasúti munkákat Mészáros-érdekeltségeknek (itt a GSM-R nevű vasúti informatikai fejlesztést említették).
- A Százhalombatta–Ercsi-felújításnál az állam úgy vett át egy munkát Mészáros Lőrinc cégétől, és fizette ki neki a teljes szerződéses összeget, hogy nem ellenőrizte, hogy a fővállalkozó kiegyenlítette-e minden alvállalkozója felé a kötelezettségeit.
- A Szeged–Röszke közötti vasúti szakasz felújításánál többször is módosították a kivitelezési szerződésben szereplő határidőket, így Mészáros Lőrinc cégét, V-Híd Zrt.-t nem terheli a kötbérfizetési kötelezettség.
- A Déli Körvasút esetében a bíróság kétszer is megsemmisítette a környezetvédelmi engedélyt, mire az állam egyszerűen kiemelt katonai beruházássá minősítette az egészet, hogy semmilyen engedélyeztetéssel ne kelljen bajlódnia a cégnek, ennek nyomán a kivitelező fővállalkozó V-Híd már kapott 101 milliárd forint előleget.
Az ellenzéki országgyűlési képviselő írásbeli kérdését Polt Péter hűtlen kezelés miatti feljelentésként értékelte, és továbbküldte a BRFK-hoz, ahol azonban néhány nappal később, augusztus 6-án bűncselekmény hiányára hivatkozva érdemi vizsgálat nélkül elutasították azt.
A Fővárosi Főügyészség mostani, nyomozást elrendelő határozatából kiderült az is, hogy a rendőrségi elutasítás ellen az Integritás Hatóság adott be felülbírálati indítványt. (Vadai közlése szerint erre az országgyűlési képviselőnek, aki az eredeti kérdést benyújtotta, a Polt-féle „feljelentésként értékelési” módszer miatt nincs jogi lehetősége, az Integritás Hatóság pedig tőle függetlenül lépett közbe.)
Az ügyészség indoklása szerint a BRFK-n már jelenleg is folyik egy különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntett gyanúja miatti büntetőeljárás a vasúti beruházásokkal és fejlesztésekkel kapcsolatban. Erről részleteket nem árultak el a határozatban, de az egyértelmű, hogy Vadai feljelentéséhez hasonlóan az is Mészáros Lőrinc körüli ügyekkel foglalkozik.
A jelen ügyben vizsgált feljelentés tárgya a már elrendelt nyomozásban vizsgálthoz hasonló jellegű, és megállapítható, hogy legalább részben azonos érdekkörhöz köthető projektekről van szó
– olvasható a határozatban.