Megjelent a Magyar Közlönyben a kormány határozata arról, hogy a kormány megemelné a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zártkörűen Működő Részvénytársaság alaptőkéjét.
Felhatalmazták Lázár János építési és közlekedési minisztert, hogy gondoskodjon a szándék bejelentéséről és a társasági döntés, valamint a törvényi feltételek fennállása esetén a tőkeemelés végrehajtásáról 2024. december 31-ig. Varga Mihály pénzügyminiszternek kell gondoskodnia arról, hogy az összeg az idei költségvetésből rendelkezésre álljon, mejelenjen a közlekedési tárca tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások között.
A nótát mindig annak kell rendelnie, aki a számlát fizeti. Ez pedig Magyarország, és erről mától papírunk is van. Ezt írta Lázár János október elején a közösségi oldalán, amikor bejelentette, hogy a magyar állam megvette az osztrák Strabag tulajdonrészét a GYSEV Zrt.-ben, így már nemcsak a többség lesz a magyaroké, hanem az irányítás is, ami korábban az osztrákoknál volt. Akkor a miniszter fontosnak nevezte, hogy a GySEV továbbra is közös cég marad, kisebbségi tulajdonosként partner lesz az osztrák állam, ami lehetővé teszi, hogy a cég regionálisan is jelentős szereplővé nőhesse ki magát.
Előzőleg a GYSEV Zrt. tulajdonosi szerkezete így nézett ki:
magyar államé 65,6356 százalék,
Ausztriáé 28,2378 százalék,
és a Strabag SE kezében van 6,1266 százalék.
Azt nem tudni, mennyibe került a Strabag kivásárlása, de Lázár János szerint a magyar utasok nyernek, mivel így a járműhiányt egyszerűbben tudja pótolni a magyar állam.
Egy cégnél általában a belső erőviszonyok módosítására a kivásárlás mellett a tőkeemelés ad lehetőséget a kisebbségi tulajdonos eltávolítására, ám ehhez a tagok háromnegyedének a támogató szavazatára van szükség. A miniszter tavalyi parlamenti meghallgatásán még arról beszélt, hogy a magyar állam szeretne akár 100 százalékos tulajdonrészt is a GYSEV-ben.