Belföld

Szerb sajtó: magyar hátterű cég felügyelhette a 14 ember halálát okozó újvidéki vasútállomás rekonstrukcióját

NENAD MIHAJLOVIC / AFP
NENAD MIHAJLOVIC / AFP

Magyar tulajdonosi hátterű céget hoz összefüggésbe a pénteken tizennégy ember halálát okozó újvidéki vasútállomás ügyével a szerb sajtó. A szerbiai Forbes a helyi közbeszerzési portálról származó információira hivatkozva azt írta, hogy a magyar határ felé vezető vasútvonal rekonstrukciójának felügyeleti jogát a Project Bureau Utibert nevű cég nyerte el.  Ez a cég felügyelhette annak az újvidéki vasútállomásnak a felújítását is, ahol pénteken leszakadt egy üvegterasz. A balesetben nemcsak halálos áldozatok voltak, de többen maradandóan megsérültek, végtagokat is amputálni kellett.

A tragédiáról a szerbiai vasút azt közölte, hogy az épület belső részét, illetve a külső homlokzatot újították fel nemrégiben, a leszakadt szerkezetet nem.

Az Utiber Project Bureau anyavállalata a magyar Utiber Közúti Beruházó Kft., egy olyan cég, amely Mészáros Lőrinc építőipari érdekeltségeinek is szokott alvállalkozóként bedolgozni.

A cikk szerint a 2014 júniusában alapított Utiber Project Bureau jelentős növekedést ért el az utóbbi években, bevételei tizenhét-, míg nettó profitja kilencvenszeresére nőtt, jelenleg 63 alkalmazottat foglalkoztat. A cég 85 százalékát a magyar Utiber Közúti Beruházó birtokolja, míg 15 százalékát egy belgrádi szerb állampolgár, Jović Miodrag, aki a cég igazgatója is – írta a Szabad Magyar szó.

A szerb Utiber-leányvállalat számos állami projektet nyert el Szerbiában, köztük a vasútvonalak rekonstrukciójára és a Nemzeti Stadion építésére vonatkozó felügyeleti szerződéseket. Utóbbinál két nagyobb munkát is végeznek, összesen 2,72 milliárd dinár (mintegy 23 millió euró) értékben – olvasható a magyar lap cikkében.

Az Utiber Közúti Beruházó tulajdonosai Lakits György és Almássy László, akik közösen birtokolják a céget, amely tavaly 5,6 milliárd forintos árbevétel mellett 585 millió forintos profitot ért el. A cég neve Magyarországon nagyrészt akkor került a hírekbe, amikor feltűnt a nemzeti autópálya-koncesszió alvállalkozói között. A hazai autópályák üzemeltetésére szóló koncessziót 2022-ben nyerte el 35 évre a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető konzorcium.

A Telex a szerbiai sajtóértesülésekkel kapcsolatban megkereste a magyar Utibert is, hogy megkérdezzék, milyen minőségben dolgoztak az érintett állomáson, de választ egyelőre nem közöltek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik