Belföld

Naponta másfél órát kell gyalogolnia több tucat diáknak, miután megszűnt az iskolabusz Délegyházán

Olvasói felvétel
Olvasói felvétel
A délegyházi önkormányzat 2012-ben azért hívta életre az iskolabuszt, hogy sok gyereknek ne kelljen hóban, sárban, fagyban, a sötétben gyalogolnia reggel az iskoláig, majd délután haza. Most a tankerület váratlanul megvonta a támogatást, ezt pedig nem tudja kipótolni önerőből a település. A szülők akár anyagilag is támogatnák az iskolabusz újraindítását, ám az évi 35 millió forintos költséget nem tudják összedobni.

Augusztus 13-án a Facebookon és levélben is tájékoztatta a Délegyházi Hunyadi János Általános Iskola igazgatója az odajáró diákok szüleit, hogy megszűnik az iskolabusz-szolgáltatás, ami az elmúlt években számos családnak megkönnyítette az életét. A váratlan helyzethez hirtelen – alig két hét alatt – kellett alkalmazkodniuk az érintetteknek, ami sok nehézséget és kellemetlenséget szült, ráadásul egyelőre még csak nem is körvonalazódik egy mindenki számára elfogadható megoldás a településen.

A közösségi médiában közzétett hivatalos indoklás szerint az intézményt fenntartó Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ más, kötelező feladat ellátására fordítja a 2024–2025-ös tanévben azt a forrást, amivel eddig a busz működését biztosította, az önkormányzat pedig nem tudja a továbbiakban saját erőből üzemeltetni a járatot.

A fejlemény a település földrajzi adottságai miatt fájóan érintette a szülőket. Délegyháza a tavak községe, emiatt gyalogosan, kerékpárral vagy autóval is nagy kerülőket kell megtenni, hogy a kertvárosi területekről a központba lehessen jutni, ahol az iskola is található. Egy kisebb gyaloghidat ugyan létesítettek, de

gyalogosan így is 40–50, kerékpárral pedig 20–25 perc az út az iskolába. Ez azt jelenti, hogy sok gyereknek összesen másfél órát kell sétálnia az otthonától az iskoláig, majd onnan vissza.

Mivel a település kiemelten természetbarát, és sok az erdős rész, a közvilágítás nincs kiépítve, sőt járda sincs a központon kívül. A gyerekeknek tehát télen sötétben, közúton kellene biciklizniük, amennyiben a szállításukat nem oldják meg.

Ezt elismerte lapunknak küldött válaszlevelében Délegyháza önkormányzata is. Riebl Antal polgármester azt írta: 2012 óta működtették az iskolások szállítását is célzó buszt, az igény pedig döntően a hátrányos helyzetű gyermekek miatt merült fel, akik hóban, sárban, fagyban közlekedtek nagyrészt gyalog, igen cudar körülmények között. Hozzátette, nehézséget okozott továbbá, hogy a Galla-tanyáról induló Volánbusz nem csatlakozott a MÁV-vonatokhoz, így órákkal előbb kellett a tanyán élőknek elindulniuk, ha időben akartak Budapestre érni iskolába vagy munkába.

Egyik olvasónk arról számolt be, hogy családjával éppen azért költöztek Délegyházára, mert tudták, a gyerekek biztonságban hazaérnek, amíg ők dolgoznak. A polgármester családbarát programja is arra ösztökélte a családokat, hogy ott vásároljanak ingatlant, nem véletlenül duplázódott meg a népességszám, illetve nőtt háromszorosára a diákok létszáma az elmúlt tíz évben. Ahogy Délegyháza szlogenje is szól:

Ez a hely mindig fiatal marad.

Ezt az állítást most súlyosan árnyalja az iskolabusz megszűnése, amely a település egyetlen, a gyakorlatban is jól használható tömegközlekedési eszköze volt. Reggel 7 és 8, délután 2 és 3, valamint 4 és 5 óra között közlekedett, és a szülők is felszállhattak rá, ha felfértek. Ehhez képest a Volánbusz járatához 15–20 percet kell sétálni a lakott területekről, majd még ennyit a következő megállótól az iskoláig.

Olvasói felvétel

A 24.hu megkereste a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központot, hogy mi indokolta az iskolabuszra szánt összeg megvonását. Válaszukban kifejtették: a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ 2019-től támogatta a busz fenntartását, noha a jogszabályok nem kötelezik erre.

A támogatást minden évben felülvizsgálták a mindenkori költségvetésük függvényében, azonban a továbbiakban nem tudják vállalni,

erről tájékoztatták az önkormányzatot is még júliusban, ezt követően döntött úgy a képviselő-testület, hogy megszünteti a járatot. „A hozzájárulás költségeit működtetési költségekre fordítjuk” – jelezték.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint 2023-ban a tankerület négymillió forintot viselt a körülbelül 20 millió forintos költségből.

Ez év nyarán kaptuk az értesítést a tankerülettől, hogy a továbbiakban semmilyen módon nem vállalnak részt a költségekből, így a buszjárat fenntartásával járó költségek immár kizárólag az önkormányzatunkat terhelné. Könnyen belátható, hogy az önkormányzatok jelen anyagi körülményei nem teszik lehetővé ilyen feltételek mellett a járat további finanszírozását

– írták a községházáról.

A tankerület információja szerint megközelítőleg 50 tanuló vette igénybe a szolgáltatást, az önkormányzat viszont azt írta, hogy számításaik szerint körülbelül 40 tanulót, 20–30 családot érint az intézkedés.

A helyi közösség összetartó, a szülők segítik egymást, akit tudnak, elvisznek magukkal, de hosszú távon ez sem jelent megoldást. Az iskola ügyeletet biztosít reggel 7 és 18 óra között, viszont ez az idő sokszor kevésnek bizonyul azoknak, akik kötött munkaidőben dolgoznak. Mivel jelenleg vasút sincs, a helyi munkalehetőségek száma pedig csekély, a legtöbb szülő Budapesten dolgozik. Amennyiben 8 órára kell beérnie valakinek a munkahelyére, bőven 7 óra előtt el kell indulnia busszal vagy autóval. Akkor pedig még nincs ügyelet az iskolában.

Több szülő felvetette annak a lehetőségét is, hogy akár anyagilag is támogatnák az iskolabusz működtetését. Az önkormányzat úgy tudja, hogy a szolgáltatás újraindítása most már jóval többe kerülne a korábbi árhoz képest: a beérkezett ajánlatok évi 35 millió forint körüliek voltak. Ennyit viszont a szülők sem tudnak összedobni.

Olvasói felvétel

A tankerület a vonatkozó kérdésünkre azt válaszolta, hogy a helyi közösségi közlekedés biztosításáról az önkormányzatokról szóló törvény rendelkezik, azonban partnerek a probléma megoldásában, így egyeztetést kezdeményeztek a Volánbusz Zrt.-vel.

Ehhez képest a Volánbusz Zrt. sajtóosztálya arról tájékoztatta lapunkat, amikor az egyeztetés részleteiről érdeklődtünk, hogy

társaságunkhoz a levelében említett ügyben nem érkezett megkeresés.

A délegyházi iskolabusz megszűnése nem egyedi eset, az idei tanévtől több baranyai településen sem működik már. Ott a tankerület azt javasolta, hogy a nagyobb testvérek kísérjék a kisebbeket, vagy a települések biztosítsanak felnőtt kísérőt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik