Belföld

Kiakadt a PDSZ Pintér Sándor legújabb tervein

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
A szakszervezet a rendelettervezet elvetését követeli. Reagált a Belügyminisztérium.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) tiltakozik Pintér Sándor legújabb tervei ellen. A belügyminiszter rendelettervezete alapján köteleznék a pedagógusokat, hogy ősztől távoktatáson „újítsák” meg ismereteiket, majd vizsgázzanak a Nemzeti alaptantervből. A belügyminiszter korlátozná a pedagógusok mobiltelefon-használatát is.

A PDSZ Országos Választmánya szerint ezektől a pedagógusok teljesítményének minőségi, mennyiségi mutatói nem növekednének. Aggályosnak nevezik, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, amelynek még nincs akkreditált tanárképzési programja, közreműködjön bármilyen tartalmi szabályozásra vonatkozó pedagógusképzésben. Ugyanakkor fontosnak tartják, hogy az oktatási kormányzat a következő tanévben a szakszervezetek, szakmai szervezetek és a pedagógusok széles körű bevonásával vizsgálja felül, és dolgozza át a Nemzeti alaptantervet.

A PDSZ szerint Pintér Sándor belügyminiszter rendelettervezete alapján a pedagógusok terhei tovább növekednének, a képzésre fordított időt a gyerekekkel való foglalkozásokra szánt időkeretből vennék el, így csökkenhetne a foglalkozások minősége. A képzés összekapcsolása a teljesítményértékelési rendszerrel, annak eredményeit még irrelevánsabbá tenné.

A PDSZ továbbra is olyan valódi oktatási reformokat sürget, amelyek keretén belül a pedagógus-továbbképzési rendszer ténylegesen a 21. századi igényeket szolgálja ki. A szakszervezet szerint a mobilhasználat szabályozását a jogalkotónak meg kellene hagynia intézményi hatáskörben. A tervezet megalázó az értelmiségi hivatást gyakorló pedagógusoknak. A PDSZ elutasít minden olyan tervet, amely többletmunkát jelent az érintetteknek, külön díjazás nélkül, és követeli a rendelettervezet elvetését.

A Belügyminisztérium szerint a társadalmi egyeztetés mellett szakmai egyeztetés is folyik a Nemzeti Pedagógus Kar, a családszervezetek, a pedagógus-szakszervezetek és az egyházak közül egyedül véleményt megfogalmazó Magyarországi Református Egyház képviselőivel. A tárca sajtóosztálya a Szakmaverzum kérdésére azt közölte, kulcsfontosságúnak tartják, hogy a pedagógusok nevelő-oktató munkájukat a központilag meghatározott tartalomszabályozók alapján végezzék. Ez kell

a magas színvonalú köznevelési feladatellátás biztosításához.

A NAT-ból történő számadás előírása, a képzés azért szükséges, mert jelenleg minden továbbképzés választható, így egyes pedagógusok a végzettségük frissessége, mások életkoruk miatt mentesülnek a továbbképzések generális kötelezettsége alól, számos pedagógus pedig az elmúlt hét évben már teljesítette a számára előírt 120 órányi továbbképzést. Erre figyelemmel a jelenlegi szabályozási környezetben csak így érhető el egy átfogó, minden pedagógust érintő képzés – tették hozzá.

A Belügyminisztérium szerint a mobiltelefon-használatra vonatkozó egységes szabályozás az elmúlt évek tapasztalatai alapján vált indokolttá azért, hogy a pedagógus ne használja az eszközt nevelési-oktatási feladatai ellátása alatt nem nevelési-oktatási célra, figyelme csak a gyermekekre, az oktatásra fókuszáljon. Oktatási célokra – ahogy ez a tanulók mobiltelefon használatának szabályozásában is megjelenik – a továbbiakban is használhatók a készülékek,

hiszen kiemelten fontos cél a digitális kompetenciafejlesztés és a tudatos eszközhasználat elsajátítása, alkalmazása

– tették hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik