Belföld

Lázár János elérte, hogy későbbre tolódjon a HÉV korszerűsítése

MTVA/Bizományosi: Róka Dániel
MTVA/Bizományosi: Róka Dániel

A bérlet-alku részeként az építési és a közlekedési miniszter elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós listán, így most ez utóbbiakat szorítja a 2026-os határidő, írja a Népszava.

A lap cikke szerint az uniós források csereberéje a Lázár János közlekedési miniszter számára különösen fontos volt, mivel a HÉV járműcsere programot mindenképpen uniós forrásból valósítanák meg, és eredetileg a helyreállítási alapot (RRF) használták volna erre. Az RRF Brüsszel által már elfogadott tervében eredetileg 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A fenntartható zöld közlekedésre megítélt források több mint felét költötte volna erre az Orbán-kormány.

A kormány EU-vívott harcai miatt azonban csak lassan nyílnak meg az uniós pénzcsapok. 2024-ben 920 millió eurót kaphat Magyarország a helyreállítási alapból két részletben az uniós hitellel immáron 10,4 milliárd eurós keretből.

A MÁV által 2021-ben kiírt járműbeszerzési tendert – állítólag orosz nyomásra – eredménytelennek nyilvánították és azóta se hirdettek újat. A kormány ugyanis sokallta a költséget.

A Népszava szerint a MÁV az idén már kénytelen volt ritkítani a járatokat, mivel nem tud elegendő járművet forgalomba állítani. Így akkor is erős késésben lennének, ha már gyártanák a járműveket, de ettől még nagyon messze vannak. Egyelőre a tendert se írták ki, holott ennek lebonyolítása is elvisz legalább egy évet, ha nem többet, miközben a speciális vasúti járművek gyártási ideje 5-6 év is lehet. Így az RRF reménytelen, de a 2027-ben záruló uniós pénzügyi ciklus – az elszámolásokkal elég 2029-re végezni – még befutható.

Lázárék ezért kitalálták, hogy a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítanák meg a beruházást. Csakhogy ennek projektlistáját már korábban elkészítették és jóváhagyták Brüsszelben, módosítani pedig csak a fővárosi önkormányzat hozzájárulásával lehetséges. A projekt-cserére már a bérlet-krízis előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének, aki nem zárkózott el ettől. A bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyaláson pedig meg is egyezett ebben Lázár János és Karácsony Gergely.

A HÉV járműcsere és infrastruktúra fejlesztés átkerülne a később záruló IKOP program projektei közé, míg onnan a helyreállítási alap fejlesztései közé sorolnák át a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamos és troli hálózatbővítéseket

– válaszolta a Népszava részleteket firtató kérdésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki rögtön azt is hozzátette, hogy ezzel együtt a cseréhez minél előbb, de legalább március végéig alá kell írni a támogatási szerződéseket. A labda tehát a kormány oldalán pattog.

A főváros azt is kikötötte, hogy a cserével érintett projektek műszaki tartalma nem csökkenhet, ahogy a támogatás intenzitása sem, vagyis az, hogy a teljes költség hány százalékát fizeti az unió.

Kapcsolódó
Vitézy Dávid: Alsó hangon 20 milliárd forintos éves bevételkiesést jelent Lázár és Karácsony megállapodása
A volt közlekedési államtitkár a Facebookon azt írta: felelős szakemberként neki muszáj számolnia.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik