Belföld

Sokéves rekord dőlt meg: tavaly hárommillió percet késtek a MÁV vonatai

MÁV illusztráció, Keleti pályaudvar, 2024. január 5-én, Image: 835765741, Fotó: Nagy Borbála / 24.hu
MÁV illusztráció, Keleti pályaudvar, 2024. január 5-én, Image: 835765741, Fotó: Nagy Borbála / 24.hu
Ez öt évnek és nyolc hónapnak felel meg.

Statisztikát készített a Telex a MÁV vonatainak késéseiről és szomorú eredményre jutott: a tavalyi hárommillió percnyi késés a 2017-ben bevezetett módszertan szerint az eddigi legmagasabb érték. Kiemelik: Covid idején volt egy javulás, de azóta drámai ütemben romlik a vasúttársaság teljesítménye.

A Telex a MÁV-tól kérte ki az elmúlt hat év késéseinek adatait, a társaság pedig megjegyezte, hogy ebben a legalább hat percet késő vonatok vannak csak benne, tehát ha valakinek a vonata 5 perc 59 másodperc késéssel érkezett meg valahova, az „még pontos volt”.

A portál megjegyzi, tavaly 2020-hoz képest 80, 2018-hoz képest 40 százalékkal késtek többet a MÁV vonatai. 2017-ben ráadásul még csak 3,5 évet késett a MÁV, a jelenlegi tehát az új módszertannal mért időszak messze legrosszabb eredménye.

Hogy kicsit tudjuk értelmezni az öt év nyolc hónapnyi késést, meg kell jegyezni, hoyg ez 176,5 évnyi teljes menetidőhöz viszonyul. A MÁV hozzátetette, a utasok nem mindig késnek annyit, mint a vonatok, mert azt nem számítják bele ebbe a statisztikába, amikor egy baleset vagy fennakadás miatt pótlóbuszokkal szállítják őket.

A Telex szerint a MÁV késéseit egyébként nagyrészt nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibái okozzák, hanem valamilyen egyéb ok. Ezek nagy része az infrastruktúra borzalmas helyzetével függ össze, a társaság saját szavaival a gyakori okok között van, hogy:

  • Balesetek esetén a helyszíneléshez 2-3 órára le kell zárni a vasútvonalat – ez egyvágányú pálya esetében forgalomszünetelést, kétvágányú pályánál vagy korlátozást, vagy szintén forgalomszünetet jelent.
  • Gyakoriak a műszaki problémák, így a pályahiba, biztosítóberendezés meghibásodása, járműhiba, sebességkorlátozás, sorompó üzemzavara, esetleg meghibásodása.
  • Előfordul ezen kívül a szomszéd vasúttársaság pályahálózatáról érkező vonatok átvett késése, hatósági intézkedés vagy időjárási behatás.
  • Ezen kívül a vonatok saját késése is hatással lehet egymásra, például a csatlakozások megvárása vagy az egyvágányú pálya miatt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik