Belföld

A MÁV szerint a busz- és HÉV-szerződések felmondásával a budapesti utasok és az állam sem járna jól

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

A Budapest-bérlet felmondásából a MÁV-Volánbusznak nincs haszna, az agglomerációs működési modell megszüntetésével pedig az állam rövid távon veszít – írja a Telex a MÁV által készített szakmai összefoglaló alapján, melyet az állami vasúttársaság Lázár János közlekedési miniszternek készített a tarifareform bejelentése előtt. A MÁV szerint a rendszer csak úgy gazdaságos, ha elveszik a fővárostól a 12 milliárdos tömegközlekedési normatívát, ez viszont a személyszállítási törvény és az alaptörvény szerint jár Budapestnek.

A MÁV levele szerint a Budapest-bérlet-megállapodást mindenképpen újra kell tárgyalni, vagy fel kell mondani, mert a(z agglomerációból beérkező) bérletesek támogatása a vármegyebérlet miatt okafogyottá vált – az ugyanis érvényes a fővároson belüli MÁV-Volánbusz-szakaszokra is. A szerződés teljes felmondásából az állami szolgáltatóknak ugyanakkor nem lenne haszna az összefoglaló szerint, mert a kieső fővárosi bevételrészt (400 millió forintot) az ugyanebben a nagyságrendben növekvő saját bevétel éppen csak pótolná – írja a Telex.

Az anyag szerint a 2016-os HÉV- és agglomerációsbusz-működési modell megszüntetésével az állam rövid távon pénzügyi értelemben veszítene, a főváros pedig nyerne kb. 4-5 milliárd forintot. A MÁV szerint a jelenlegi hibrid rendszer nem rossz, csak az elszámolással vannak mindig problémák.

A MÁV a levélben felhívta a figyelmet arra, hogy a szerződések felbontásával:

  • A helyközi (agglomerációból érkező) utasok ugyan nyernének, mert potenciálisan több férőhellyel találkoznának, és akik utána nem szállnak BKK-járatra, megtakaríthatják a Budapest-bérlet árát. Ezzel szemben a fővárosi utasok vesztenek, mert MÁV-HÉV-Volánbusz-járatokat csak többletköltséggel használhatják.
  • A MÁV-Volánbusznak át kell vennie a BKK által intézett feladatokat:  meg kell szervezni az értékesítést, pénztárak és jegyautomaták telepítése szükséges, stb.
  • A fővárosnak a törvényben előírt ellátási kötelezettsége miatt párhuzamos járatokat kell majd indítania a vonatok, HÉV-ek, Volánbuszok mellett.
  • Pénzügyi értelemben csak akkor pozitív az államnak, ha drasztikusan csökkentik, vagy teljesen elvonják a fővárosnak nyújtott 12 milliárd forintos normatív tömegközlekedési támogatást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik