Egyre többen használják a TikTokot a termékeik népszerűsítésére, eladására, de közöttük sokan vannak, akik nem törődnek az adókötelezettségekkel, ám az ügyleteik nem maradnak titokban – írja szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Miután az adóhatóság a virtuális piacterek árusait is ellenőrzi, egy ilyen alkalommal a NAV Heves vármegyei munkatársai több különböző adatbázist, információt felhasználva rábukkantak egy TikTok-hirdetőre, akiről – inkognitója ellenére – kiderült, hogy hol, mikor és milyen értékű árut adott el, valamint az is, hogy a bevételei után nem fizetett adót.
Mint írják, az illegálisan működő kereskedő „márkás” ruhaneműket, cipőket, csizmákat, táskákat, karórákat, ékszereket árult. Feltöltött videói, rendszeres hirdetései egyértelműen utaltak az üzletszerűségre és a tetemes árukészletre, sőt, a Facebook-profilja is azonosítható volt. Bebizonyosodott az is, hogy a profil működtetője zárt Facebook-csoportban és klasszikus piactéren is végez értékesítést. Az azonosított eladónak
- nem volt érvényes adószáma,
- nem volt érdekeltsége gazdasági társaságban
- és munkahelye sem
– mégis üzletelt.
Mivel a több forrásból gyűjtött adatok alapján iparjogvédelmi jogok megsértése bűncselekmény gyanúja merült fel, az ellenőröket a NAV Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei is elkísérték a Heves vármegyei piacra. A próbavásárláskor tényszerűen is bebizonyosodott, hogy az eladónak sem számla-, sem nyugtatömbje nem volt, és online pénztárgépet sem használt, a márkásnak tűnő termékeket egy furgonból árusította. A márkajelzéses áruk vizsgálatakor a szaktanácsadó megállapította, hogy azok hamisítványok. A Bevetési Igazgatóság munkatársai összesen 112 ruházati terméket foglaltak le. Az ügyben adóigazgatási eljárás, büntetőeljárás és szabálysértési eljárás is indult – olvasható a NAV-közleményben.