A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyebek között azt javasolja, hogy jogszabály tiltsa meg az árversenyt akadályozó szerződési gyakorlatokat az online szálláspiacon, emellett javítanák a szállásadók helyzetét a nyári Booking-botrányhoz hasonló, tömeges piaci problémák hatékony kezelésében – közölte a GVH az MTI-vel pénteken, miután lezárta gyorsított ágazati vizsgálatát a hazai online szállásközvetítési- és szálláspiacon.
A Versenyhivatal augusztus végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán, miután nagyszámú piaci panasz érkezett a legmeghatározóbb nemzetközi szálláshely-közvetítő, a Booking.com hazai szállásadó partnereitől.
A kiemelt gazdasági jelentőségű ágazat versenyének, illetve a hazai szereplők versenyképességének fenntartása és élénkítése érdekében a GVH több jogalkotási javaslatot fogalmazott meg jelentéstervezetében. A hivatal nemzetközi példákat követve azt javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az úgynevezett árparitás-rendelkezések alkalmazását. Az árparitás-kikötések lényege, hogy a szállásadóknak – ha szeretnének megjelenni egy szállásközvetítő platformon – vállalniuk kell az oldal üzemeltetője felé, hogy az online felületen megadott áraiknál olcsóbban a saját honlapjukon vagy más szállásközvetítő felületeken sem értékesítik a szobáikat. Ez azonban a GVH elemzése alapján gátolja a különböző értékesítési csatornák hatékonysági versenyét, illetve a szállásközvetítők közötti jutalék-versenyt, vagyis végső soron magasabb szállásárakat eredményezhet a fogyasztók számára. A versenyhatóság ezért ezen megállapodások teljes jogszabályi tiltását javasolja.
Emellett azt is javasolják a szállásközvetítőknek, hogy tegyék átláthatóvá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait. A rangsorolással kapcsolatos információk érthető, egyértelmű, átlátható megjelenítése tudatosabb fogyasztói döntéseket eredményezhet, amely serkenti a szálláshelyek közötti versenyt.
A közlemény szerint a versenyhatóság javaslattal élt a nyári, nagy számú hazai szálláshelyet érintő fizetési problémával kapcsolatban is annak érdekében, hogy a szállásadók a jövőben hatékony panaszrendezési és panaszkezelési megoldásokat találhassanak hasonló helyzetekben. A vizsgálat alapján a felek közötti tárgyalási- és szerződéses viszonyok egyenlőtlenek, így a köztük létrejövő megállapodások rendszerint ugyan részletes szabályokat tartalmaznak a szállásadók szerződésszegéseinek kompenzációra, jogkövetkezményeire, azonban nélkülözik mindezeket a platform oldalán történő esetleges mulasztásokkal kapcsolatban. A versenyhatóság ezért megfontolásra javasolja a nagyobb szálláshely-közvetítők általános szerződési feltételeinek szabályozását a szállásadók számára nyitva álló panaszkezelési mechanizmusról, valamint a hibás teljesítések kölcsönös jogkövetkezményeiről.
A gyorsított ágazati vizsgálat eredményei alapján készült jelentéstervezetet a GVH nyilvános társadalmi konzultációra bocsátotta a honlapján. A piaci szereplők 30 napig tehetnek észrevételeket.