Belföld

Ferihegy készül a folyadékkorlátozás eltörlésére

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
A Budapest Airport több más európai reptérhez hasonlóan tesztelt már olyan CT-berendezéseket, amelyek lehetővé teszik a nagyobb mennyiségű folyadék fedélzetre történő felvitelét. Az egyes terminálon két év múlva már élesíthetik is az új rendszert.

Belátható időn belül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is eltörölhetik a folyadékkorlátozást – ez derül ki a Budapest Airport lapunknak megküldött tájékoztatásából.

A 24.hu azt követően kereste meg kérdéseivel a ferihegyi reptér üzemeltetőjét, hogy a közelmúltban a teljesség igénye nélkül a Milánó-Linatei repülőtér, a Róma-Fiumicino nemzetközi repülőtér és a London-City repülőtér is bejelentette: feloldják a fedélzetre felvitt csomagokban lévő folyadékra vonatkozó korlátozásokat, és 2023 végén, 2024 elején hasonló lépést tervez a Madrid-Barajasi repülőtér is.

Mint ismert, a világ legtöbb légikikötőjében az utasok maximálisan 100 ml-es tartályban tarthatnak folyadékot vagy gélt, ezeket pedig egy átlátszó, visszazárható műanyag tasakban kell elhelyezni, aminek a kapacitása nem haladhatja meg az 1 litert. Ez sok esetben kellemetlenséget okoz az utasoknak, mert az átvilágításnál kidobatják velük a csomagban felejtett, megengedettnél nagyobb mennyiségű folyadékot, ráadásul ez lassítja a becsekkolás folyamatát is.

A Budapest Airport lapunknak azt írta, mint minden utasbiztonsági ellenőrzéssel összefüggő intézkedést, a fedélzetre felvihető folyadék mennyiségének korlátozását is a repülésbiztonság és az európai uniós szabályozásnak való maradéktalan megfelelés indokolja.

A folyadékkorlátozást idestova két évtizede vezették be világszerte. Sokan tévesen azt gondolják, hogy a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadások miatt jött a drasztikus szigorítás, ám valójában egy 2006-ban meghiúsított terrorcselekmény volt az oka a változtatásnak.

Szajki Bálint / 24.hu Utasok a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2022. augusztus 18-án.

Akkor történt, hogy merénylők üdítős dobozokban akartak felcsempészni folyékony robbanóanyagot – peroxidot – az Egyesült Királyságból az Amerikai Egyesült Államokba és Kanadába tartó utasszállítókra. Összesen tíz gép felrobbantása szerepelt a terveik között. A rendőrség terrorellenes küzdelemmel foglalkozó különleges egysége és a brit titkosszolgálatok hónapokig tartó közös, titkos terroristaellenes művelettel leplezték le az összeesküvést, és számolták fel az egész hálózatot.

Miután a brit hatóságok augusztus 10-én sajtótájékoztatón számoltak be a történtekről, a repterek világszerte azonnal reagáltak,

  • és előbb betiltották a folyadékok felvitelét a járatokra,
  • majd később a szabályozás enyhülésével alakult ki a ma is ismert, 100 milliliteres limit.

A Budapest Airport tájékoztatása szerint a jelenleg még széles körben – így Budapesten is – használatos, a kézipoggyászokat átvilágító röntgenberendezések egyelőre nem teljesítik teljes mértékben azokat követelményeket, amelyek lehetővé teszik a nagyobb mennyiségű folyadék fedélzetre történő felvitelét.

A budapesti repülőtéren is hatályos 10×100 ml-es limittől az említett szabályozás értelmében akkor lehet eltérni, ha a repülőtér olyan kézipoggyász-ellenőrző CT-berendezéseket helyez üzembe, amelyek lehetővé teszik az ennél nagyobb mennyiségű folyadékok hatékony vizsgálatát

– közölték, hozzátéve, a cikkünk elején említett légikikötők is csak ilyen eszközök telepítésével enyhíthettek a korlátozáson.

Getty Images

De mit tudnak ezek a CT-berendezések?

Ilyen speciális, robbanóanyag-felismerő rendszerrel is ellátott CT-berendezést gyárt a brit Smiths Detection, amit a római reptéren is üzembe helyeztek. A cég honlapján elérhető tájékoztatás szerint a fenyegetésészlelési technológiákra specializálódtak, szkennereik pedig a legmagasabb szintű átvilágítási biztonságot nyújtják – alacsonyabb működési költségek mellett. A CT-berendezés használata ráadásul érezhetően csökkenti az átvilágítási időt.

A Róma-Fiumicino nemzetközi repülőtér korábbi közleménye szerint a Smiths Detection rendszere röntgenszkennerekkel készíti el a poggyász számítógépes tomográfiáját, képes rendkívül nagy felbontású 3D-s felvételeket készíteni, és automatikusan észleli a potenciálisan veszélyes anyagokat, ami óriási segítséget jelent az átvizsgálást végző személyzetnek, egyúttal meggyorsítja a munkájukat.

A Budapest Airport korábban már tesztelt erre a technológiára alkalmas CT-berendezéseket, és használatukat az egyes terminál megnyitásával tervezi első lépésben bevezetni. Az épület újranyitásához jelenleg az építési engedély beérkezésére várnak. A társaság még februárban azt közölte, a tervek szerint és a prognózisokkal összhangban a területileg duplájára növelt és felújított egyes terminálnak legkésőbb 2025 nyarán meg kell nyitnia ahhoz, hogy a növekvő utasforgalom kezelését „a megszokott magas minőségű szolgáltatásokkal ki tudja elégíteni a vállalat.”

Vagyis ez alapján Ferihegyen akár már két év múlva nagyobb mennyiségű folyadékkal is fel lehet majd szállni a gépekre, amennyiben azok az egyes terminálról indulnak.

Ezzel párhuzamosan a repülőtér-üzemeltető dolgozik az új technológia kettes terminálon történő bevezetésének szakmai tanulmányán is, amelynek eredményéről a későbbiekben tudnak beszámolni.

Azt is szerettük volna megtudni, hogy a Budapest Airportnak jelenleg hány olyan, kézipoggyászokat ellenőrző CT-berendezés áll a rendelkezésére, amelyeknek köszönhetően el lehet majd térni a hatályos 10×100 ml-es limittől, illetve mennyibe kerül egy ilyen eszköz, és hány darabra lesz szükség belőle, hogy a repülőtér teljes területén lehetségessé váljon a nagyobb mennyiségű folyadék fedélzetre történő felvitele, de ezekre a kérdéseinkre a cég nem kívánt válaszolni.

Kapcsolódó
Katari befektetőkkel társulva venné meg az állam a Budapest Airportot
A kormány célja, hogy többségi részesedést szerezzen a reptérben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik