Belföld

Megpróbálták saját oldalán kiszámolni a Mészáros-féle luxusjacht törlesztőjét, de nem bírta a rendszer

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

A G7 megpróbálta kiszámolni, hogy mennyi lehet annak a luxusjachtnak a törlesztője, amelyen Mészáros Lőrincet és Várkonyi Andreát a 444 megörökítette nemrég, de nem jártak sikerrel.

Mint azt megírtuk mi is: a Rose D’or egy új építésű szuperjacht, amit 2023-ban adtak át tulajdonosának. „Egy úgynevezett 62STEEL modell, amiből összesen hármat építettek eddig. 62 méter hosszú, a csúcssebessége 18 csomó. Hat kabinja van 12 vendég fogadására, a legénység a kapitánnyal együtt 13 fős is lehet. Hatótávolsága 5000 tengeri mérföld, ehhez tele kell tölteni 130 000 literes dízeltartályát.” A 444 ezentúl a Superyachtfan nevű oldalra hivatkozva azt írta, a jacht ára 75 millió dollár, ami 360 forintos árfolyamon számolva 27 milliárd forintot jelent.

Aztán kiderült, hogy a luxushajó tulajdonosaként máltai hajóregiszterben az Euroleasing szerepel. Ez a cég a Mészároshoz köthető Magyar Bankholding lízingcége, ám a pénzintézetben a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-n keresztül az állam is komoly részesedéssel rendelkezik. A lízingbe vevő kilétét az Euroleasing banktitokra hivatkozva nem árulta el 24.hu-nak korábban.

A G7 most felment a lízingcég oldalára, ahol hajólízing kalkulátor is van. Ez megmutatja, hogy meghatározott önrész és futamidő mellett milyen törlesztőrészletre számíthat, aki ilyen konstrukcióban vásárolna. „Megpróbáltuk kiszámoltatni a kalkulátorral, hogy mennyit kellene havonta fizetni egy 26-27 milliárdos jacht után, szakmai oldalakon ennyire becsülik ugyanis a Rose d’Or árát. A művelet azonban sajnos nem sikerült, ugyanis a vételárnál legfeljebb kilenc számjegyet lehet megadni, azaz egymilliárd feletti tranzakciókat nem támogat a rendszer. Sőt, az Euroleasing tájékoztatójából az is kiderül, hogy hajóknál a maximálisan finanszírozható összeg 100 millió forint.”

Ennek ellenére azt írják, hogy a kalkulátorral még így is elég sok mindent ki lehet deríteni. „Először is a minimális önerő 30 százalék, így ha a Rose d’Or esetében is ez volt az irányadó, és a becsült értéke helytálló, akkor a vételárból nagyjából 8 milliárd forintot a lízingbe vevőnek kellett állnia. Emellett ha két-három nagyságrenddel csökkentjük az árat, akkor törlesztőrészletet is lehet számolni. Egy 26-27 milliós hajónál, az önrész feletti 18-19 milliós lízingre havi durván 410 ezer forintot kell fizetni. Ebből a Rose d’Or-ra logikusan 410 milliós havi díj adódik.”

A lízingnek az a lényege, hogy a lízingcég megvásárol valamilyen ingatlant, vagy ingóságot, amely a pénzügyi vállalkozás tulajdonában marad, de nem ő használja, hanem az úgynevezett lízingbe vevő, aki ezért egy a hitelhez nagyon hasonló törlesztőrészletet fizet, és a futamidő végén a vagyontárgy jellemzően a lízingbe vevő tulajdonába kerül. .

Ajánlott videó

Olvasói sztorik