Egy mozgáskorlátozott fiatalember a milánói repülőtéren a becsekkolásnál szembesült azzal, hogy érvényes repülőjegye ellenére nem kaphat beszállókártyát – közölte szerdán a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ).
A közlemény szerint a súlyosan mozgáskorlátozott Singer Viktor unokahúgával és annak édesanyjával utazott Milánóba az egyik légitársasággal, elektromos kerekesszékét ekkor gond nélkül engedték fel a járatra. 2023. június 27-én indultak haza, mikor a milánói reptéren a becsekkolásnál a légitársaság képviselője kérte, hogy szerelje ki az akkumulátort, mert ellenőrizni akarja.
Az ügyintéző hosszasan tanácskozott felettesével majd közölte, hogy az akkumulátort nem lehet felvinni a fedélzetre, így azt lefoglalja. Fel sem merült, hogy azt esetleg később valamilyen módon eljuttatják az utas részére – tette hozzá a közlemény.
Singer Viktor hiába érvelt azzal, hogy előző nap ugyanezzel az akkumulátorral, ugyanezzel a légitársasággal utazott Milánóba, és akkor mindent rendben találtak. Az előírásoknak megfelelően az akkumulátort csak ki kellett venni és az ülés feletti tárolóba helyezni. Ráadásul az elmúlt években ugyanezen akkumulátorral több különböző légitársaság szolgáltatását is gond nélkül igénybe vette.
Hivatkozott arra is, hogy az általa használt akkumulátor maradéktalanul megfelel azoknak a követelményeknek is, amelyeket a légitársaság az elektromos kerekesszékek szállításával kapcsolatban feltételül szab. Miután a légitársaság képviselőjével folytatott beszélgetés nem vezetett eredményre, telefonon Magyarország milánói Főkonzulátusa segítségét kérte.
A Főkonzulátus képviselője felajánlotta, hogy személyesen közvetít, azonban az ügyintéző elzárkózott ettől. Singer Viktor ezt követően a reptéri alkalmazotthoz fordult, hogy beszélhessen felettesével, amit nemcsak megtagadott, hanem még a rendőrséget is kihívta. A rendőrök ugyan megállapították, hogy nem tartozik a hatáskörükbe az ügy, ennek ellenére elvették és lefényképezték a mozgássérült utas és családja személyi igazolványait.
A légitársaság ügyintézője ekkor választás elé állította a fiatalembert, marad Milánóban vagy akkumulátor nélkül utazik. Ekkor már közeledett a beszállás ideje, így az idő rövidsége és az ügyintéző nyomásgyakorlása miatt a hazautazás mellett döntött. Singer Viktor kifejezett kérése ellenére az akkumulátor elvételéről és a történtekről jegyzőkönyv nem készült.
A MEOSZ szerint Singer súlyos mozgáskorlátozottsága miatt kizárólag elektromos kerekesszékkel tud közlekedni. Azzal, hogy működtetéséhez szükséges akkumulátort a légitársaság alkalmazottja elvette nemcsak jelentős anyagi kárt okozott, hanem kiszolgáltatottá tette mind a hazautazás során, mind az azt követő napokban, amíg az új akkumulátor beszerzése és beszerelése megtörténik. Ráadásul akkumulátor hiányában 3 napig nem tudta elhagyni otthonát, és ezekre a napokra a munkahelyétől 3 nap rendkívüli szabadságot kellett kérnie. Az új akkumulátor 99 870 forintba kerül, beszerelése további 20 000 forint. Az pedig, hogy a repülőtérről haza jutott további 20 000 forintba került.
Singer Viktornak túl azon, hogy jelentős anyagi kár érte, súlyosan sérült az emberi méltósághoz és a szabad közlekedéshez való joga a légitársaság képviselőjének intézkedése következtében. A légitársaság által megalkotott, de nem egységesen alkalmazott szabályok – amelyek egyébként lehetővé teszik a szóban forgó akkumulátor szállítását – és gyakorlat miatt került méltatlan és megalázó helyzetbe, ami egy indokolatlan, de megfélemlítésre alkalmas rendőri intézkedéshez vezetett,
hívta fel a figyelmet a közlemény.
A MEOSZ közleménye megjegyzi, hogy a fogyatékossággal élő személyek jogait átfogóan szabályozó nemzetközi ENSZ egyezmény, a CRPD rendelkezése szerint a részes tagállamoknak másokkal azonos alapon biztosítani kell a fogyatékossággal élő személyek számára a közlekedéshez való hozzáférést. Ez a légi utasszállításra is vonatkozik. Rendelkezésre állnak továbbá az akkumulátorok szállítására más nemzetközi jogi és nem jogi szabályok és ajánlások is, ugyanakkor általánosan kötelező szabály nincs, az egyes légitársaságok saját maguk döntik el, hogy milyen típusú és kapacitású akkumulátort szállítanak veszélyes áruként – így az egyes légitársaságok szabályzatai különbözőek, gyakorlatuk nem egységes. „Ez a nem kellően kimunkált jogi környezet azonban nem eredményezheti azt, hogy egy légitársaság a saját maga alkotta szabályokat országonként és repterenként eltérően értelmezze és alkalmazza. Az ilyen gyakorlat ellentétes a CRPD-ben foglaltakkal és súlyosan jogsértő” – tették hozzá.
A MEOSZ elfogadhatatlannak tartja, hogy a légitársaság eltérő és következetlen gyakorlata miatt sérüljön a legsúlyosabb közlekedési hátránnyal bíró társadalmi csoport szabad utazáshoz, egyenlő esélyű hozzáféréshez fűződő joga. Ezért arra kérték az érintett légitársaságot, hogy gondoskodjon a mozgáskorlátozott emberek utazási szükségleteit és körülményeit, különösen a kerekesszékek és elektromos kerekesszékek szállíthatóságának feltételeit figyelembe vevő egységes, átlátható és egyértelmű szabályok kialakításáról.