Június 1-jétől elindult a kötelező akciózás a kereskedelmi üzletekben – hívta fel a figyelmet közleményében Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, aki szerint a vásárlók szempontjából az a legfontosabb, hogy minden héten a rendelkezésükre áll egy olyan 20 termékből álló akciós árú élelmiszerkosár az adott boltokban, amelyet az előző hónaphoz képest sokkal olcsóbban vásárolhatnak meg.
A most életbe lépő szabályozás az egymilliárd forint fölötti árbevétellel rendelkező kereskedőkre vonatkozik, amelyeknek 20 termékkategória estében kell hetente kötelező akciót hirdetniük. Ilyen termékkategória például a baromfihús, a tej, a tejföl és helyettesítői, ilyen a sajt, a kenyér, a péksütemények, a száraztészta, a rizs és egyéb ceráliák, a friss gyümölcs, valamint a friss zöldség. Az érintett üzletekben valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket szükséges a kötelező akciózást megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal kedvezőbb áron értékesíteniük.
Az érintett kereskedők az elmúlt időszakban megtették a szükséges előkészületeket, felkészülten várták az indulást. A kormány mindenkit arra biztat, hogy éljen az intézkedés által elérhető kedvezményekkel. Az akciózott termékekről a kereskedők kötelesek tájékoztatni a vásárlókat, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig ellenőrizni fogja a végrehajtást – írta Nagy Márton, aki a kötelező akciózástól reméli a megnövekedett élelmiszerárak visszaszorítását, amit szerinte a háborús és szankciós áremelkedések okoztak, a magyarok többsége viszont már a kormány gazdaságpolitikáját okolja a kiugróan magas inflációért.
A G7 megnézte, hogy az egyes üzletekben ez hogy működik a gyakorlatban, és azt tapasztalták, hogy a nagy üzletláncoknál eleve több akció van, mint a kötelező húsz terméket érintő árleszállítás. Ezért termékcsaládonként kiválasztanak húsz terméket, és azokra rásütik, hogy kötelező akció keretében csökkentették az árukat. A gazdasági portál gyűjtése szerint ezek a kötelező akciók az egyes áruházláncokban.