Belföld

Százmilliókkal többet parkolnak el az autósok havonta Budapesten

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Az új zónarendszer bevezetésével éves szinten akár több milliárd forinttal is nőhet összességében a budapesti kerületek bevétele. Új trend, hogy a mobilparkolás felé tolódott a fizetés, illetve kevésbé „kockáztatnak” az autósok – vagyis a rövid parkolást is kifizetik.

Havonta több százmillió forinttal fizetnek többet az autósok a 12 érintett kerületben a parkolásért, mint a zónarendszer átalakítása előtt 

– derül ki a 24.hu gyűjtéséből. A Fővárosi Közgyűlés még tavaly június 29-én döntött arról, hogy a 27-féle parkolási zóna helyett négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezet be, egyúttal megemeli a parkolási díjakat.

Ennek értelmében 2022. szeptember 5-től

  • az A jelű zónában 600 forintba kerül óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni,
  • a B jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között,
  • a C zónában 300 forint, 8–18 óra között,
  • a D zónában pedig 200 forint, 8–18 óra között.

Az A, B és C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D zónában ez nincs korlátozva.

BKK

Éves szinten milliárdokkal több juthat összességében a kerületeknek

Bő fél évvel a módosítást követően lapunk megkereste a fizetős parkolást üzemeltető kerületeket, és megkérdeztük: mennyivel emelkedett a közterületi parkolási díjakból származó bevételük az új rendszer bevezetésével.

A válaszok egy irányba mutatnak.

  • Az I. kerületben 25–30 százalékkal növekedtek a bevételek.
  • A II. kerületben 2022. szeptember és 2022. december között 27 százalékkal.
  • A III. kerület azt írta, „a parkolási darabszám jelentősen nem változott, a bevétel-növekedés arányos a díjtételek növekedésével.”
  • Az V. kerületben 2022. szeptember 5-től a parkolási bevételek havi szinten mintegy 20 és 25 százalékkal emelkedtek.
  • A VI. kerületben 2023-ban havonta átlagosan mintegy 25–30 millió forint a plusz bevétel.
  • A VII. kerületben átlagban nettó 40 millió forinttal emelkedtek a bevételek havi szinten.
  • A VIII. kerületben nagyjából 58 százalékkal, ami bruttó 331 millió forintos többletbevételt jelentett szeptember óta (havonta körülbelül bruttó 40 millió forintot).
  • A IX. kerületben mintegy 50 százalékos emelkedés érzékelhető a díjbevételnél.
  • A XI. kerületben 20–22 százalékos bevétel-növekedést történt havi szinten az azt megelőző időszakhoz képest.
  • A XII. kerületben havonta megközelítőleg 20 millió forinttal több folyik be a kasszába.
  • A XIII. kerületben 2022. szeptembertől decemberig 20 százalékkal emelkedett a parkolási díjbevétel.
  • A XIV. kerületben pedig átlagosan 15 százalékkal.

Az autósok havonta tehát több százmillió forinttal költenek többet parkolásra Budapesten, mióta átalakították a zónarendszert.

Éves szinten pedig már milliárdokról is beszélhetünk. A terézvárosi önkormányzat becslése szerint évente nettó 300–360 millió forint lehet majd a parkolási többletbevétel, Józsefváros 250 millió forint plusszal számol, a ferencvárosi önkormányzat pedig azt közölte, hogy a díjbevétel növekedése éves szinten közel 500 millió forint többletbevételt jelent majd.

És ehhez jön hozzá a pótdíjazás

Ráadásul a parkolási díjakból származó bevétel csak egy szelete annak a plusz összegnek, amit a kerületek elkönyvelhetnek, ugyanis a pótdíjakból is jóval több pénzt tudnak realizálni.

A budavári önkormányzat tájékoztatása szerint mivel 4550, illetve 5720 forintról 6750 és 10 200 forintra emelkedett a 15 napon belüli pótdíj összege, így a befolyt összeg több mint 50 százalékkal emelkedett. Hasonló a helyzet a VIII. kerületben, ahol az elmúlt 7 hónapban átlagosan 128 százalékkal nőtt a bírságok száma és 119 százalékkal az ezekből származó bevétel, valamint a IX. kerületben is, ahol a pótdíjbevételnél több mint 70 százalékos emelkedés mutatkozik, ez éves szinten megközelítőleg 215 millió forint többletbevételt jelenthet.

Horváth Júlia / 24.hu

Zuglóban átlagosan havi 10 százalékkal, a Belvárosban 20-25 százalékkal emelkedett a parkolási pótdíjak száma és az abból származó pótdíj összege, a XIII. kerülettől pedig azt a választ kaptuk, hogy a közúti közlekedési törvényben foglaltak szerint az egyes pótdíjak összege az óradíjtól függően és az üzemidő változása miatt átlagosan 45 százalékkal emelkedett.

A II. kerületben 2022. szeptember és 2022. december között havonta átlagosan hatezer darab büntetés szabtak ki a nem szabályosan parkoló autósokra, amiből 2022 utolsó négy hónapjában átlagosan 71 millió forint pluszbevétele volt a kerületnek havonta. A VII. kerületben pedig havonta körülbelül 8300 pótdíjat szabnak ki, melynek összege durván bruttó 77 millió forint volt.

Némileg kilóg a sorból Óbuda és Terézváros. A III. kerületben az elmúlt évekhez képest megemelkedtek a büntetési tételek, ezzel párhuzamosan pedig lassú csökkenés tapasztalható a büntetések számában, míg a VI. kerületben az időkorlát bevezetésének hatására csak a változás bevezetését követő első napokban növekedett a pótdíj-megállapítások száma, de ez havi szinten már nem kimutatható.

A XI. kerület különleges helyzetben van és nehezen összehasonlíthatók az itteni adatok a korábbi időszakkal. 2022 első félévében mintegy átlag 3300 pótdíj kiszabására került sor havonta, a második félévben 4900 esetet regisztráltak, ám augusztusban a díjfizető zóna területe is változott, kibővítették azt.

A rövid parkolást is inkább kifizetik

A kerületek válaszai alapján általános következtetést nem lehet arra vonatkozóan levonni, hogy miként változtak a parkolási szokások a zónarendszer átalakítása miatt, de az kijelenthető, nem az automatás fizetés után származik jelentős bevétele az üzemeltetőknek.

Több önkormányzat is jelezte ugyanis, hogy még inkább a mobilparkolás felé tolódott a fizetés, illetve kevésbé „kockáztatnak” az autósok, és a rövid parkolást is kifizetik, mert a pótdíj jelentősen emelkedett. Ezáltal a parkolási üzemidőben gyorsabban szabadulnak fel a parkolóhelyek több kerületben is.

Erzsébetvárosban ehhez képest összességében csökkent a fizetős parkolók száma, ez látszik az ellenőrzéseken is. Közölték, hogy míg korábban 75–25 százalék arányban oszlottak meg az engedéllyel rendelkezők és a parkolásért fizetők a kerületben, ez mára 78–22 százalékra módosult, de nem ritka a 80–20 százalékos arány sem.

Adrián Zoltán / 24.hu

A terézvárosi önkormányzat részletes válaszában kifejtette, náluk elsősorban a nem kerületi autósokat érintették a pótdíjak, hiszen ők nem rendelkeznek éves várakozási engedéllyel. Nemtetszésüket az első időszakban tehát azok az autósok fejezték ki a megemelt üzemidő és a magasabb tarifa miatt, akik nem a kerületben élnek, és nincs éves parkolási engedélyük, azaz parkolási díjat kénytelenek fizetni.

A lakóktól pozitív visszajelzéseket kaptunk – elsősorban arról, hogy a korábban telített területeken, a munkából hazatérve, könnyebben találtak parkolóhelyet. Ez a visszajelzések szerint részben annak is köszönhető, hogy párhuzamosan bevezettük a kerületben a kizárólagos várakozóhelyeket, ami azt jelenti, hogy adott utcaszakaszon az esti órákban csak terézvárosiak parkolhatnak

– írták válaszukban.

Hozzátették, tapasztalataik szerint is könnyebb lett a változások hatására várakozóhelyet találni a kerület minden területén, a nap bármely szakában. Három óránál hosszabb időre már nem lehet várakozási jogosultságot váltani a kerületben (ez korábban a várakozóhelyek kétharmad részén lehetséges volt, hiszen a 3063 és 3065 zónakóddal rendelkező övezetekben nem volt várakozási időkorlát), ezért most többen tudnak parkolni, és csak annyi időre veszik igénybe a helyeket, amíg feltétlenül szükséges.

A fideszes vezetésű V. kerület megfutotta a kötelező politikai köröket is, amelyben a főpolgármester alkalmatlanságára utaltak. Azt írták, „Karácsony Gergely önhatalmú – kerületekkel történt érdemi, közös egyeztetést nélkülöző – parkolási rendeletet módosító előterjesztése egyszerűbb és átláthatóbb díjstruktúrát ígért a felhasználóknak, valamint hatásvizsgálatában azt prognosztizálta, hogy a várakozási keresletet várhatóan csökkenteni fogja, így könnyebben lehet majd szabad várakozóhelyet találni és a magasabb díjtételek miatt többen választják majd a közösségi közlekedést. Mindezek megvalósulása kérdéses.”

Közölték, hogy folyamatosan dolgoznak a kerület átmenő forgalmának csökkentésén, a beszedett parkolási bevételek egy részét visszaforgatják a parkolás fejlesztésébe, így létrehozva a Parker elnevezésű applikációt, melynek segítségével a Belvárosba érkezők már a kerület határához közeledve ellenőrizhetik, hogy merre érdemes a szabad parkolóhelyeket keresniük. – A Parker okosparkolási applikációnkat már a XIII. kerület és Pécs belvárosa is alkalmazza – írták.

Újbudán változást azokon a területeken tapasztaltak, ahol újonnan alakítottak ki díjfizető övezetet (Szentimreváros, Gellérthegy, Kelenföld, Őrmező). Itt szinte azonnal lényegesen jobb lett a parkolási helyzet, számos parkolóhely felszabadult, a helyi lakosok könnyebben tudnak megállni.

Mindeközben a P+R parkolók helyzete továbbra is megoldatlan, számos probléma nehezíti a vidékről érkező autósok parkolását – erről alábbi cikkünkben írtunk bővebben korábban:

Kapcsolódó
Fizikai képtelenség annyi P+R parkolót építeni Budapesten, amennyi kielégítené az igényeket
Az Etele valamint az Őrmező P+R parkolók hétköznaponként már fél 7-re betelnek, de máshol sem sokkal jobb a helyzet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik