Az úgynevezett klímabérlet bevezetését sürgette az LMP szóvivője budapesti sajtótájékoztatóján.
Gál József szerint a klímaváltozás és az energiaválság rendkívüli intézkedéseket követel: csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátását, ezzel párhuzamosan pedig az orosz energiától való függőség is mérséklődik.
A németeknél most nyáron havi 9 euróért, vagyis úgy 3600 forintért vásárolható az összes buszra, villamosra, metróra és egyéb helyi közlekedési eszközre, még a helyközi regionális vonatokra is érvényes bérlet. Bécs városa pedig 365 euróért, azaz napi 1 euróért adja az éves bérletet a tömegközlekedésre.
Örvendetes, hogy a magyar kormányig is elért az idea: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a minap jelentette be, hogy vizsgálják a német „9 eurós bérlet” ötletének esetleges kopírozását.
Gál júliustól indítana egy három hónapos próbaidőszakot, valamint egy állami tájékoztatási és szemléletformálási kampányt; a második hónap után társadalmi egyeztetés következne, melyen a nép eldönthetné, megtartsák-e a klímabérlet intézményét.
Gálék számítása szerint az első három hónap költsége 100 milliárd forint lenne, amit abból fedeznének, hogy a szennyező multinacionális cégek társasági adójának felső kulcsát 25 százalékra emelnék.