Belföld

Nem lett semmi a kormány és az ellenzék együttműködéséből

Augusztus közepén közös sajtótájékoztatót tartott Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő, a két politikus együttműködésének célja a koronavírus tanulókra gyakorolt mentális hatásainak csökkentése volt. A feladat az közös, a cél is közös, ez egy politika felett álló feladat – így fogalmazott akkor a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Most, több mint két hónappal később Ujhelyi és a két pedagógus-szakszervezet közös közleményében arról tájékoztatott, hogy

az elmúlt két hónap azt bizonyította: csak szavakban volt együttműködő a kormányzat, hiszen közös javaslataink töredékét sem fontolták, illetve valósították meg érdemben.

A PDSZ, a PSZ és Ujhelyi szerint közös megbeszélésükön még egyetértés volt abban, hogy az új tanév kezdetén érdemes figyelmet és erőforrásokat összpontosítani a covid-járvánnyal összefüggő mentális problémák felmérésére, kezelésére, illetve megelőzésére. Ezzel kapcsolatban konkrét programot tettek a kormány asztalára.

Tény, hogy ezektől függetlenül azóta elindult egy online-, illetve telefonon elérhető, ingyenes pszichológiai segítő szolgáltatás; a szakértőkkel közösen megfogalmazott javaslatainkból azonban ezen felül a kormány vállaltan nem kíván semmit sem megvalósítani; mondván, azok „nem időszerűek”. Az elmúlt hetekben – a korrekt együttműködés kereteit betartva – számos újabb megkeresést és kérdést tettünk fel ezzel kapcsolatban a kormányzati tárgyalópartnereknek, de az utóbbi időben már érdemi válaszra sem méltatnak minket

– áll a közleményben. Újfent jelezték, hogy azt gondolják, hogy a járvány alatt fokozott figyelemnek és kormányzati döntésnek kell kísérni a mentális jólét megőrzését. Továbbra is elengedhetetlennek tartják, hogy átfogó felmérés készüljön a Magyarországon igénybe vehető pszichológiai- és mentálhigiénés szolgáltatásokról, valamint az iskolapszichológusi hálózat jelenlegi állapotáról.

Számos szakmai és civilszervezet – a fiatalok coviddal összefüggő, súlyos mentális sérülékenységét bizonyító – reprezentatív felmérésére támaszkodva határozottan szorgalmazzuk a magyarországi tanulók mentálhigiénés állapotának átfogó felmérését, különös hangsúlyt fektetve a coviddal összefüggésben lévő tünetekre, a kényszerű bezártság miatt megnövekedett és káros hatással bíró internethasználat következményeire, a karantén-időszakban az online aktivitással arányosan felerősödött cyber-bullying, vagyis online zaklatás hatásaira

– fogalmaztak.

Emellett azt is elengedhetetlennek tartják, hogy legyen biztosított a pedagógusok számára egy, a covid-járvánnyal összefüggő mentálhigiénés problémák felismerését és kezelését segítő, akkreditált módszertani képzés, amelyhez már most számos szakmai anyag a rendelkezésre állna. Ezenkívül kiemelten fontosnak tartják, hogy a magyar kormány és a magyar civil szervezetek minél hatékonyabban tudjanak forrásokat lehívni az Európai Unió által elindított, közel egymilliárd eurós költségvetésű „EU4Health”-programból, elsősorban a mentálhigiénével összefüggő programok megvalósítására.

Ehhez mi szakmai- és civil együttműködést ajánlottunk, de érdemi választ erre a javaslatra sem kaptunk

– szögezték le.

Őszinte csalódottsággal tölt el minket, hogy a nyitott és konstruktív egyeztetéseink ellenére a kormányoldal végül tulajdonképpen egyetlen javaslatot sem fogadott be és valósított meg az általunk asztalra tett szakmai csomagból. Nem múló határozottsággal állítjuk: a járványhelyzettel összefüggő mentális egészségvédelem – nemcsak a diákok és a pedagógusok, de a teljes magyar társadalom tekintetében is – olyan nemzeti ügy kell legyen, amely során nem a vitás pontokat, hanem a közös megoldásokat kell keresni. Mi továbbra is azon dolgozunk, hogy a covid-járvány következtében még erősebben megmutatkozó mentálhigiénés kihívásokra hosszú távú és eredményes válaszok szülessenek. Mivel valóban nemzeti ügyről van szó, ezért a partnerségünk – a másik fél mindenkori magatartásától függetlenül – bármikor elérhető és igénybe vehető marad.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik