Több mint két éve vártak arra a balatonvilágosiak, hogy végre valami kiderüljön arról, mit tervez a tulajdonos a Club Aliga területén. Csütörtökön ennek is eljött a napja, „lakossági tájékoztatót” szervezett ugyanis a Pro-Mot Hungária Kft. a volt pártüdülő-komplexum központi éttermébe. A délelőtti időpont ellenére nagyon sokan érkeztek, mi viszont már a bejutáskor akadályokba ütköztünk. Jelezték, hogy az esemény nem sajtónyilvános. Annyit azért sikerült elérnünk, hogy meghallgathattuk a fórumot, de videót nem készíthettünk az eseményről, csak az épületen kívül tudtunk felvételt készíteni. Szerettünk volna interjút készíteni a település polgármesterével Takács Károllyal és Budvári Róberttel, a tulajdonos Pro-Mot Kft. ügyvezetőjével is, de egyikük sem nyilatkozott portálunknak.
Röviden a tervek: a Pro-Mot Kft. ügyvezetője Budvári Róbert elmondta, hogy a Club Aliga nevet szeretnék elhagyni és Aligaliget néven vinni tovább a projektet. Majd rátért a lényegre. A déli rész turisztikai terület, az északi pedig lakó és üdülőövezet lenne.
A strandot elmondása szerint a helyi lakosok és ingatlantulajdonosok használhatják majd, „de lesz szabályozás”. Hogy ez mit jelent, azt egyelőre nem lehet tudni. Fejlesztik a strandot is, felújítják a parti védműt, elektromos kikötőt építenek, ami a tervek szerint 2023-ra készül el. Úgy fogalmazott, hogy „a kikötő bejárható mólóját lecserélik”, de a tervek szerint máshol lehet majd pecázni, sétálni. A beruházó többször hangsúlyozta, hogy a fejlesztés „szigorú szabályokat követve, a természeti értékeke szem előtt tartva” valósulhat meg.
Ezt követően bemutatták a szálloda terveit, amelyben wellness részleg is lesz és konferencia terem. Egész évben nyitva tartó hotelt üzemeltetnek majd, de környezettudatos fejlesztést és a zöldterület megtartását ígérik. A beruházás a tervek szerint jövő tavasszal kezdődik. Adóbevétellel és munkahelyteremtés lehetőségével próbálták vonzóbbá tenni a jelenlévőknek a beruházást, amit egyébként igazából nem szükséges vonzóvá tenni.
a 2020-as kormányrendelet pedig kimondja, hogy a területen nem alakítható ki sem közterület, sem közút. Márpedig ha csak magánút van, akkor akár a bejáratnál visszafordíthatják a látogatókat.
A félelmük nem is alaptalan és nem is kaptak semmi garanciát arra, hogy ez nem így lesz. A beruházó szerint ugyanis az utak állami tulajdonban vannak,Witzmann Mihály, a térség fideszes képviselője volt az első kérdező a fórumon. Megköszönte, hogy létrejött a tájékoztató. „Igaz, hogy meghívót nem kaptam, de máshonnan értesültem róla” – szúrt oda kicsit a beruházónak, majd rátért a lényegre.
Az utakkal mi lesz? Akár autóval, akár gyalogosan be lehet majd menni a területre?
– tette fel a kérdést a kormánypárti politikus. A válasz már nem volt ennyire konkrét. Budvári Róbert arról beszélt, hogy a lenti útszakaszon szeretnék korlátozni az autós forgalmat, majd megjegyezte, hogy az utak státusza a vagyonkezelő alá tartozik, vagyis állami tulajdon. Hozzátette, nincs szándék arra, hogy lezárják az utakat, de „rendszabályozni kell az úthasználatot”. Azt sem tudta megmondani, hogy a most még automatikusan nyíló sorompók maradnak-e, szerinte nincs szükség rá, de nem tud konkrét választ adni.
Witzmann Mihálytól a fórum után kértünk egy rövid interjút, de a képviselő óvodaátadásra sietett, így nem tudott a rendelkezésünkre állni. Facebook oldalán viszont írt az eseményről. Witzmann úgy értelmezte az elmondottakat, hogy:
a területre vezető utak használata, és a területen történő áthaladás biztosított lesz a jövőben is. A projekt kiemelt célja, hogy a Balatonvilágostól egykor ‘kihasított’ terület, a település aktív közösségi részévé váljon. A vízparti sétány a jövőben is elérhető lesz.
Ez viszont egyelőre egyáltalán nem látszik biztosítottnak. „Minket egy dolog érdekel, mire alapozzák azt, hogy ide ugyanígy lejöhetünk majd? Mi erre a garancia?” – tette fel a kérdést egy helyi lakos és a válaszból jól kivehető volt, hogy erre nincsen garancia.
Budvári Róbert szerint mindenki tudja, hogy ennek a területnek önkormányzati tulajdonba kellene kerülnie, majd hozzátette, hogy a Pro-Mot Kft. 49 évre kapott vagyonkezelési jogot. Majd ismét megismételte azt, hogy igazából az állam a tulajdonosa az utaknak. A Pro-Mot ügyvezetője leginkább azt hangsúlyozta, hogy ők azt szeretnék, ha a terület mindenki számára elérhető lenne, de azt folyamatosan éreztette, hogy a labda ebben a kérdésben nem náluk pattog. Mint kiderült, a meglévő parti sétány sincs kijelölve sétányként, pedig a településrendezési szerződésben ennek kialakítását vállalta a Pro-Mot Kft. Márpedig az apartman telkek majd a partig érnek, vagyis ezen a részen a jelenlegi állás szerint nem lesz megközelíthető a part. A fórumon az Aligai Fürdőegyesület titkára Rada Enikő jelezte, hogy a kérdéses sétányt több éve használják és nem kívánnak a használatáról lemondani, hiszen a sétány biztosítását korábban maga a Pro-Mot vállalta. A sétány fontos gyalogos megközelítési útvonala a Club Aliga központi területének.
Az eseményen felszólalt Bukovszki András, az Aligai Fürdőegyesület alelnöke is, aki azt kérte a Pro-Mot Kft. ügyvezetőjétől, hogy kezdeményezzék annak a kormányrendeletnek a visszavonását, amely nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá minősítette a Club Aliga fejlesztését. A válasz egyértelmű volt: nem kezdeményezik a kormányrendelet visszavonását.
Az Appeninn Vagyonkezelő Holding Nyrt. 2019-ben lett az egykori pártüdülő, a Club Aliga többségi tulajdonosa, az adásvétel értéke meghaladta a 14,1 millió eurót. A cég korábban a BDPST Zrt.-n keresztül Tiborcz István, a KONZUM II. Ingatlanbefektetési Alap révén pedig Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozott. 2020 tavaszán azonban a Konzum részét az Appeninnben a Zinventive Vagyonkezelő Zrt., a BDPST pakettjeit pedig az Indotek Group vásárolta meg, melynek tulajdonosa Jellinek Dániel.