Belföld

Néha napi százszor gyakorolják a fel- és leszállást a fejük felett, elegük lett

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
  • Az elmúlt 2-3 évben megtöbbszöröződött a motoros kis repülők forgalma a budaörsi repülőtéren.
  • Rosszabb napokon nyolcvanszor, sőt néha százszor is eldübörögnek a gépek a környék lakóövezetei felett.
  • A területen a Rogán Antal helikoptereztetését is szervező Fly-Coop Kft. végez jól jövedelmező pilótaképzést magyar és külföldi jelentkezők számára.
  • A lakók az idegeiket kikezdő zajterhelés miatt az elmúlt években az összes szóba jöhető hatóságot megkeresték, de eddig sehonnan sem kaptak segítséget.
  • Az önkormányzat most alaposabb zajszintméréseket ígér.

Állóháború alakult ki a budaörsi repülőtéren működő vállalkozás és a környék lakói között. A Kamaraerdő térségében élők közössége azt kifogásolja, hogy a folyamatosan le- és felszálló, szerintük sokszor szabálytalan nyomvonalon haladó gépek miatt nehezen viselhető szintre emelkedett a zajterhelés.

A súlyos zajszennyezést nem a repülőtér normál forgalma okozza, hanem az, hogy Budaörsön pilótaképzést indított a Fly-Coop Kft., az oktatógépek pedig naphosszat repkednek, köröznek kis magasságban a lakott területek fölött.

 

Az M1-M7 bekötő szakászától délre, Kamaraerő, Kőérberek és Budatétény-Erdődűlő légterében úgynevezett iskolakört jelöltek ki. A motoros kisgépek ezen a valójában téglalap alakú útvonalon haladnak körbe-körbe a képzés idején. Ám a többség a lakók szerint nem az előírt 300 méteres vagy afölötti magasságban repül, hanem emelkedési és süllyedési gyakorlatokat végez, és néha már a házak, fák tetejét súrolva erőlködik, teljes gázon pörgetve a motort. Gyakran több gép is fent van ugyanazon a forgalmi körön, és 1-2 perces sűrűséggel követik egymást.

A téglalap alakú oktatókör hosszabb oldalai fel- és leszállópályának minősülnek, ezért itt nem lehet és nem is kell betartani a gépeknek az előírt 300 méteres magasságot. Panaszainkra válaszul a reptér azt írta, hogy sajnálja, de Erdődűlő egy ilyen terület, nem tudnak mit tenni

– mondta a 24.hu-nak a zaj ellen fellépő lakóközösség képviselője. Vass Éva szerint csak az Erdődűlő nevű részen közel ezren élnek mintegy 250 családi és sorházban, sőt óvoda is van a térségben. Fölöttük egyes napokon nyolcvan-száz alkalommal is elrobognak a gépek. Ráadásul a tanulórepüléseket még hétvégeken és ünnepnapokon is megtartják, és reggel nyolctól este tízig is repkedhetnek a gépek.

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu Vass Éva felszólal a Budaörsi Repülőtér főbejáratánál tartott tüntetésen 2021. július 16-án

Folyamatosan romlik az életminőségünk. Elveszik a pihenőidőnket. Nem tudunk kikapcsolódni, hosszabb időt a kertben vagy a teraszon tartózkodni. Szinte lehetetlenné vált az otthoni munkavégzés, telefonálás. Lakott terület fölött nem lenne szabad megengedni az oktatórepüléseket, mert ez a folyamatos körözés játék az emberek idegeivel

– mondta Vass Éva, aki szerint a közösség szinte minden fórumon – már az ombudsmannál, sőt a köztársasági elnöknél is – próbálkozott, hogy segítséget kérjen a repülők zaja ellen, de alapvető változást nem sikerült elérniük. A környezetvédelmi hatóság például azért nem foglalkozott komolyabban az üggyel, mert szerintük átlagban 63 decibeles a zaj a környéken, ami nem lépi túl a megengedett határértéket. A légügyi hatóságtól sem kapnak támogatást, napi rendszerességgel benyújtott panaszaikra ott többnyire kivárják a 30 napot a válasszal, és sok jogszabályi hely felsorolása után röviden közlik, hogy mindent rendben találtak. A lakók petíciója alapján a Budafok-Tétényi Önkormányzat viszont ígéretet tett arra, hogy folyamatos zajszintmérést végez Erdődűlő területén. A helyiek szerint az ezzel megbízott cég azonban végül csak egyetlen mérést végzett, egy tavaly novemberi vasárnap, azt is úgy, hogy előtte egyeztetett az időpontról a repülőtérrel.

Olvasói kép

A tiltakozó lakók képviselője elmondta, hogy a repülőtér vezetése időközben ugyan kétszer módosította az iskolakörök nyomvonalát, de tavaly szeptemberben egy – az eredetinél is rosszabb – megoldás született. Idén áprilisban aztán az iskolakört 50-100 méterrel eltolták Kamaraerdő irányába, de a repülők jelenleg is olyan útvonalat használnak, amely a lakott területeket is érinti, sőt szabálytalanul használják a régi útvonalat is. Vass Éva elmondta, hogy mostanában már választ sem kapnak a reptér menedzsmentjétől, és a panaszbejelentő oldalukon beküldött levelekre sem reagálnak. Ezért döntöttek úgy, hogy figyelmeztető demonstrációt tartanak a repülőtér előtt.

A budaörsi repülőtér üzemeltetését 2017-ben, ahogy akkor sokan előre látták, a Fly-Coop Kft. tulajdonosának projektcége, az Aeroglobe Kft. kapta meg. A Jakab Ernő és fia által tulajdonolt Fly-Coop volt az a cég, amelynek a helikopterével Rogán Antal miniszter és a felesége – mint a Népszabadság megírta – 2016. október elején lagziba utazott a Nyírségbe, de Habony Árpád is repült már a cég gépével.

Galéria
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Helyi lakók, Molnár Gyula országgyűlési képviselő és László Imre, és Újbuda polgármestere együtt tüntettek a Budaörsi Repülőtér főbejáratánál a pilótaképzés tanulókörével járó zajszennyezés miatt 2021. július 16-án

A Fly-Coop 2018-ban létrehozta Magyarország legnagyobb pilótaképző szervezetét, és bár a repülőtér működtetése tavaly átkerült a Magyar Turisztikai Ügynökséghez, a gyakorlati képzések jelentős részét továbbra is Budaörsön végzik. A reptér honlapja szerint egy 100 órás elméleti képzést és 45 órás repülést magába foglaló kurzusért a géptípustól függően 7000-8000 eurót is elkérnek. Jakab Ernő tavaly egyébként azt nyilatkozta, akkora az igény a képzésre, hogy Budaörsön kívül – ahol már képeztek török, svéd és horvát jelentkezőket is – a Somogy megyei Kadarkúton is elindították a pilótaiskolát.

Az iskolakörös repülésekkel kapcsolatban megkerestük a Fly-Coop Kft.-t is, de kérdéseinkre nem érkezett válasz. Nem reagált levelünkre a légiközlekedési hatóságként eljáró Innovációs és Technológiai Minisztérium sem.

Példátlan és arcpirító, amit megengednek maguknak azok a pilóták, akik nap mint nap semmibe véve a szabályokat teszik tönkre a környéken élők életét

– ezt Karsay Ferenc, Budafok-Tétény fideszes polgármestere mondta a Facebookra feltöltött videójában.

Az önkormányzat sajtóosztálya kérdéseinkre válasz helyett ezeket a videókat küldte el. A polgármester a demonstráció napján készített videóban azt ígérte, hogy a következő két hétben a korábbinál alaposabb zajmérést végez az önkormányzat az érintett környék hét pontján. Karsay a helyiek segítségét is kérte abban, hogy fényképekkel, videókkal dokumentálják a kijelölt iskolakört szabálytalanul elhagyó repülőgépek útjait, mert eddig a lajstromszámok alapján tett panaszokra gyakran az a válasz érkezett, hogy az adott gép abban az időpontban nem is repült. Karsay közölte, igyekszik bevonni a környék országgyűlési képviselőit, a fideszes Németh Zsoltot és az ellenzéki Molnár Gyulát, mert szerinte ez növelheti az ügy rendezéséhez szükséges lobbierőt.

Frissítés:

Molnár Gyula, Újbuda, Budafok-Tétény ellenzéki országgyűlési képviselője cikkünk megjelenését követően bejelentette: tárgyalást kezdeményez Palkovics Lászlóval, a kormány a légi közlekedésért is felelős miniszterével, hogy kiderüljön, kinek a pártján áll a kormány az ügyben: “az extra profitot húzó Fly-Coop Kft-én vagy a lakókén”. A tárgyalásra meghívta Karsay Ferencet, Budafok-Tétény fideszes polgármesterét, aki eddig nem tudott sikereket felmutatni az ügy megoldásában.

Olvasói sztorik