Megszületett a pesti alsó rakpart Kossuth tér és a Margit híd közötti részenek megújításáról szóló közbeszerzési eljárást lezáró döntés – közölte a Főpolgármesteri Hivatal hétfőn. Ez azt jelenti, amit a címben is írtunk: hamarosan elindulhat a rakpart felújítása ezen a kurta szakaszon. Legkorábban május 26-án tudja majd a főváros megkötni a szerződést az 500 méteres szakasz gyalogosbaráttá tételében.
A közlemény szerint tavaly év elején érkeztek meg az első tervek a fejlesztésre, de ezek „nem egyeztek az új városvezetés elvárásaival, ezért a projekt áttervezése mellett döntöttünk”. Lesz járdaszélesítés, hosszabb lesz a forgalomcsillapított szakasz, kiveszik a szalagkorlátot, talajkapcsolatos fákat ültetnek, összefüggő 4-5 méter széles sétányt létesítenek, a forgalom pedig maximum 30 kilométer/per órával haladhat majd. Így fogalmaz a közlemény:
A beruházás célja egy egységes, emberközeli, rekreációs helyszínként szolgáló Duna-part kialakítása a pesti oldalon, a Carl Lutz rakparton már kiépült sétány folytatásaként. A páratlan fekvésű pesti alsó rakpart ezen szakaszán, a közúti forgalom mérséklésének biztosításával olyan biztonságosan használható, esztétikus felületek kialakítása fog megtörténni, mely az élhetőbb Duna-part alapelv megvalósítását segíti.
A sétány arculata az önkormányzat szerint a rapkart Parlament előtti arculatához fog passzolni gránit kockakő burkolattal és 35 fával. Mindezek miatt a Markó utcai lehajtó támfalát is átépítik. Itt 4 méter széles lesz a sétány, amúgy 5-6 méter körüli. Az északi végponton egy kiszélesedő térrészbe torkollik majd. A Margit hídtól délre fasort is telepítenek.
Az Id. Antall József rakparton, a Kossuth Lajos tér és Jászai Mari tér között megmarad a 2×1 sáv a kocsiknak, de könnyebb lesz gyalogosként lejutni a felsőről az alsó rakpartra. Jobban megvilágítják majd a zebrákat, kiépítik a csapadékvíz elvezetését, kiváltják a gázvezetéket. A közlemény azzal zárul, nem kéne, hogy csak dugóból láthassuk a világörökségi panorámát és a folyót:
Semmi nem indokolja, hogy ez így kell, hogy legyen: számos európai városhoz hasonlóan Budapesten is megvalósítható egy zöldebb, élhetőbb, az autók mellett a gyalogosoknak, sétálni vagy biciklizni vágyóknak is biztonságos teret hagyó rakpart.