Az ombudsman állásfoglalását kérte Szél Bernadett az iskolaérettség megállapításával kapcsolatban – közölte csütörtökön az országgyűlési képviselő. A politikus szerint az iskolaérettség megállapításának jelenlegi gyakorlata sérti a gyermekek jogait és az esélyegyenlőség érvényesülését.
A szülők [péntekig] nyújthatják be kérvényüket az Oktatási Hivatalhoz gyermekük beiskolázásának halasztását kérve, de az eljárással teljesen magukra hagyta őket a kormány. Nincs semmilyen szervezett tájékoztatás, az óvodapedagógusok pedig semmiféle iránymutatást nem kapnak azzal kapcsolatban, hogyan segíthetik szakmai véleményükkel a szülők kérvényezését,
írta közleményében. A Szülői Hang Közösség a napokban közölt egy felmérést, amelyből kiderült, hogy hogy a szülők csupán 44 százaléka kapott tájékoztatást a döntés pedagógiai szempontjairól, és 70 százalékuk megtapasztalta, hogy a szakértők vagy óvodák indokolatlanul elutasítják a kérvényezés támogatását, pedig egyébként egyetértenek annak tartalmával.
A Szülői Hang szerint súlyos hiányosságok tapasztalhatók az iskolaérettséggel kapcsolatos eljárásban a szülők szakmai tájékoztatását és a kérvényezés támogatását illetően. Ezek a hiányosságok oda vezethetnek, hogy a kormány által 2020-tól hatályba léptetett új rendszerben akár több mint tízezernyi hatéves kisgyermek kerülhet éretlenül az iskolába.
Szél Bernadett közleményében felidézte, hogy „a kormány kivette az óvodák kezéből a döntést és az Oktatási Hivatal bürokratáira bízta annak megállapítását, hogy indokolt-e halasztani a gyermek iskolakezdését. A tavalyi, átmeneti évben a pedagógiai szakszolgálatok szakvéleménye még kiválthatta az Oktatási Hivatal eljárását, így rengeteg szülő kérte a szakértői vizsgálatot”. Mint írta, 2020-ban megközelítőleg 22 ezer esetben született döntés a gyermek iskolaérettségéről, azonban idén már csak az Oktatási Hivatalhoz fordulhatnak a szülők és csak január 15-ig. A január 11-i állás szerint 6339 kérelem érkezett be a hivatalhoz.
A kérelmek visszaesésének valószínű oka, hogy az új rendszerben a szülők semmilyen segítséget nem kapnak az eljárás megindításához: nincs megszervezve a tájékoztatás, és az óvodák sem kapnak semmilyen iránymutatást azzal kapcsolatban, hogyan működhetnek közre a szülők kérvényezésében,
jegyezte meg a politikus. Szél úgy véli, hogy a gyakorlat sérti a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jogát és az esélyegyenlőség követelményét, ezért ombudsmanhoz fordult.