Legalább ötszázan mentek ki szerda délután a Hajógyári-szigetre, hogy tiltakozzanak a tervezett védműrendszer megépítése ellen. Az Élőlánccal a Hajógyári-szigetért megmozdulást egy héttel azután tartották, hogy kiderült, drasztikus beavatkozásra készül a kormány Budapest egyik legértékesebb, túlnyomó részben állami és önkormányzati tulajdonban lévő területén.
Az Óbudai-szigeten olyan védműrendszer megépítését tervezik, amelyik az egész területet megóvná az áradásoktól. Viszont a megvalósításnak komoly ára van: a szigeten található 15,3 hektár ligeterdő csaknem ötödét érintené. A legrosszabb esetben 950-1000 darab 30 centiméternél nagyobb átmérőjű fát kellene kivágni.
A Miniszterelnökség szerint a sziget a jelenlegi állapotánál sokkal szebb, rendezettebb lesz a beruházás után. Karácsony Gergely főpolgármester már korábban tiltakozott a kormány tervei ellen, azt mondta, meg fogják védeni a szigetet.
Azt szeretnénk, hogy a betondzsungel, ami minket körbevesz, ne csak az egyetlen valóság legyen, ami bennünket ér. Szeretjük a természetet, de nem szeretjük a természetpusztítást
– ezt Kiss László Óbuda DK-s polgármestere mondta a tüntetésen.
A Hajógyári kutyások képviselője pedig arról beszélt, hogy a csoport tagjai egy levelet írtak a Miniszterelnökség vezetőjének, Gulyás Gergelynek. Ebben arra kérik a minisztert, hogy folytasson párbeszédet azokkal, akik valóban használják a szigetet. A sportközpont létrehozását nem ellenzik, de azt szeretnék, hogy a tervezés folyamán vegyék figyelembe, hogy ehhez nem kell az egész szigetet védművel ellátni. Ezért azt kérik, hogy változtassák meg a kormányrendeletet, a sziget egy része maradjon érintetlen ártér. Azt is szeretnék, hogy a lehető legkevesebb fa essen az építkezések áldozatául.
A kormány három éve határozott a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia létrehozásáról az Óbudai sziget déli részének Pest felőli szarván, de tavalyig nem sok minden történt az ügyben. Akkor azonban a kabinet újabb határozatot hozott, amelyben döntött a sziget árvízvédelmi rendszerének kiépítéséről. A beruházás előkészítésére 628 millió forintot biztosított. Az egész gátrendszer kiépítésére pedig most 12-17 milliárd forintos költséget becsülnek.
Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu