Belföld

Elektromos kikötő épül a balatonföldvári strandon – az önkormányzat szerint megnyílt a lehetőség a járványt követő újjáéledésre

Nemcsak Mészáros Lőrinc és Tiborcz István közös érdekeltsége kapott állami támogatást kikötőfejlesztésre, egy Csányi Sándorhoz közeli cég szintén Balatonfüreden fejlesztheti kikötőjét, és Tihanyban, Balatonföldváron, Balatonkenesén is elektromos kikötő épül. A tervek szerint 4 milliárd forintot adott volna az állam a balatoni kikötők bővítésére vagy építésére, de ennél több mint 800 millióval nagyobb összeget áldoznak rá – derül ki a Magyar Turisztikai Ügynökség honlapjáról. Balatonfüreden összesen négy kikötőt fejlesztenek állami pénzből.

A járvány után ezzel fellendül a város

Balatonföldvár Nyugati strandján is elektromos vitorláskikötő épül, a BALABO KFT 897 milliót kapott erre a célra. A cég tulajdonosai Mészáros László Péter, és Deák Sándor Imre. Utóbbi balatonföldvári lakos, és a Pizza Forte alapítója. A cégből ő már kiszállt, de testvére még ügyvezető.

A strand észak-keleti részén épül majd meg a kikötő, az önkormányzaton nem múlhat a beruházás sikeressége, már korábban szándéknyilatkozatot fogadott el a fideszes Holovits Huba vezette testület, ebben megerősítették, hogy nyertes pályázat esetén együttműködnek a kikötőt építő beruházóval. Nem mindenki ért egyet ezzel a fejlesztéssel, a földvári lakosok egy része aláírásgyűjtésbe kezdett a kikötőépítés ellen. Többen azt is nehezményezték, hogy az önkormányzat nem árult el részleteket a fejlesztésről. A polgármester az Index kérdésére korábban azt mondta, csak akkor indítanak lakossági tájékoztatást, ha meglesz a támogatás a kikötő megépítésére. Az 500 fő befogadására alkalmas Nyugati strandot egyébként két éve 150 millió forintból újították fel. Ami viszont ennél is érdekesebb, hogy a Kisfaludy-pályázaton nemrég újabb 36,7 millió forintot nyertek el a strand felújítására. Márpedig annak elég kicsi az esélye, hogy ezen a kis területen az elektromos kikötő mellett még a strand is tovább üzemeljen. Nemrég ki is vágtak néhány fát.

kiemelt kép: Olvasónk

A földvári önkormányzat honlapján közölte, hogy pozitív elbírálást kapott a pályázat, és ezt rögtön össze is kötötték a koronavírus-járvánnyal. Mint írják: így megnyílt a lehetőség Földvár előtt a járványt követő gazdasági újjáéledésre:

A koronavírus-járvány megszűnése után önkormányzatunk várakozása szerint e fejlesztés nagymértékben hozzájárul a balatoni turizmus és ezen belül városunk gazdasági életének fellendüléséhez.

Földváron egyébként még egy kikötő építése függőben van.

Füreden négy kikötő kapott közpénzt

Nézzük, kik nyertek még el állami támogatásokat:

  • Ahogy azt megírtuk, a Mészáros Lőrinc és Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Appeninn Vagyonkezelő Holding Nyrt. két leányvállalata összesen 1,8 milliárd forintot kapott egy balatonfüredi e-kikötő fejlesztésére és a balatonvilágosi Club Aliga üdülő területéhez tartozó kikötő fejlesztésére.
  • Szintén egy balatonfüredi kikötő fejlesztésére kapott 550 millió forintot a Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó B.A. 1 Ingatlanforgalmazó, Ingatlanhasznosító és Vagyonkezelő Kft. Társaság. A balatonfüredi Uni Hotel kikötőjét fejleszthetik.
  • A BYC Ingatlan Ingatlankezelő Kft. szintén balatonfüredi e-kikötő fejlesztésére 300 millió forintot kapott. A kft. ügyvezetője a helyi turisztikai egyesület elnöke, a Fidesz-KDNP helyi képviselője, Böröcz István.
  • Habár ebből a támogatásból csak három balatonfüredi kikötőnek jutott pénz, egy negyediket is állami pénzből fejlesztenek. Az önkormányzati tulajdonú, Mészáros Lőrinchez tartozó Balatontourist által üzemeltetett kempingben 2 milliárd forintból épül vitorláskikötő.
  • Balatonkenesén 901 millióból fejlesztheti a kikötőt Viszkei András és Viszkei Márton közös tulajdonú cége, a Balatonfői Yacht Club Kikötőhasznosítási Kft. A cég tavaly 29,8 millió forintot kapott szálláshely-fejlesztésre a Kisfaludy-pályázaton. A Viszkei testvérek a hazai e-hajózás fejedelmei, közösen alapították az elektromos hajók gyártására specializálódott Aqwia Kft.-t. Viszkei Márton nemrég arról beszélt, hogy várakozásaik szerint idén 15-20 százalék körüli mértékben nőhet az elektromos hajók piaca Magyarországon. Ebben a két évvel ezelőtti cikkünkben bővebben írtunk a Viszkei testvérekről, és arról, hogy az állam hogyan tesz majd bele milliárdokat az elektromos hajózásba.
  • A Tihanyi Yacht Club kikötőjének megújítására és bővítésére 195 millió forintot kapott a Peninsula Resort, tulajdonosa Járosi Tamás balatoni vállalkozó.

Siófokon viszont egyre inkább úgy tűnik, hogy nem épül újabb kikötő. A Yolle Kft. az első fokon eljáró Fejér megyei katasztrófavédelmi hatóságtól a széplaki kikötőjének bővítéséhez vízjogi engedélyt kapott. Az önkormányzat viszont Siófok városa nevében megfellebbezte a döntést, a másodfokon eljárt BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság az elsőfokú határozatot pedig most megsemmisítette. Ez ellen a döntés ellen már csak bírósági pert kezdeményezhet a Yolle.

Óriáskikötőt terveznek az Ezüstpartra, a szabadstrandot homokkal töltenék fel
Egyszer nemet mondtak a tervekre, de úgy tűnik, már nincs akadálya egy 146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók tárolására alkalmas kikötő létrehozásának. Ellenállás szerveződik, de az önkormányzat támogatja a projektet, és a vállalkozó szerint sem állítja meg semmi.

Kiemelt kép: Varga György /MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik