Belföld

Futballpálya formájú körforgalmat „ajándékoz” az állam Bajának

Bonyolult ügy a demokrácia – szembesültek a ténnyel tíz év szünet után a bajai polgárok, miután hosszú apátiát követően ismét zsúfolásig megtelt a városháza díszterme egy lakossági fórum miatt. A település – még az előző vezetés alatt – kétmilliárd forintot kapott az államtól egy gigakörforgalom megépítésére, de a politikai váltás után kiderült, a helyiek inkább másra költenék ezt a pénzt. A fórumon kiderült: azt nem lehet. Sok furcsaság hangzott el a parázs hangulatú vitán. Gondolták volna például, hogy egy egysávos útnak nagyobb az áteresztő képessége, mint egy kétsávosnak? A bajaiak sem.

Futballpálya alakú körforgalmat kap Baja a magyar államtól. A két országos főútvonal kereszteződésében létesülő beruházás kétmilliárd forintba kerül, játszóteret és pihenőparkot terveztek a közepébe, tizenkét zebra lesz körülötte. A bajaiak az októberi önkormányzati választás után, az ellenzék győzelmét követően szembesültek azzal, mi is valósulna meg a Jelky András téren. A témáról rendezett lakossági fórumon zsúfolásig megtelt a városháza díszterme.

Máshol örülni szoktak a szökőkútnak

– csodálkozott a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. képviselője, amikor a lakossági fórumon kinevették a tervezőt, hogy egy csónak formájú díszmedence lesz a körforgalomban. Pedig ő a szökőkutat már nem is említette, felhívhatták a figyelmét rá, hogy Baján kampánytéma volt: rengeteg fölösleges és pazarló szökőkút épült mostanában a városban.

Az emberek szeretik hallani, hogy az ő településük a szökőkutak városa

– méltatlankodott tovább a beruházó embere, de aztán, szembesülve a helyzettel, többé sem ő, sem mások nem vették szájukra a szökőkút szót. Ha szóba került a Jelky-szobor mellé tervezett medence, a tervezők, a beruházók és a kivitelezők innentől kizárólag madáritatóként emlegették.

A szerző felvétele

Tíz éve nem volt ekkora érdeklődés egy közéleti kérdés iránt a városban. Noha az eredeti tervek már 2012-ben elkészültek, és idén májusban a közbeszerzési eljárás is sikeresen lezajlott, az új városvezetés és a lakosság csak az ellenzéki győzelem után értesült arról, hogy a Jelky András tér rekonstrukciója címén valójában mi is készül.

Tévesen hívják körforgalomnak, mert ez valójában egy egyirányú körpálya

– magyarázta Kelemen Károly, a Flavus Mérnöki Iroda Kft. tervezője.

  • A hossza 280 méter lesz,
  • a parkosításhoz ezer köbméter humuszt használnak fel,
  • több mint ezer négyzetméteren létesül új díszkő-burkolat,
  • a középszigeten 116 méter hosszú ülőpadot helyeznek el a pihenni vágyóknak.

Korábban azt is mondták volna, hogy majd azokon üldögélnek a körforgalom közepére tervezett játszótéren épp játszadozó gyerekek szülei, de a Facebook-fórumokon olyan rossz híre lett a kipufogógáz-felhők közé tervezett gyerekparadicsomnak, hogy a játszótér tervét is elengedték. A tervező azonban büszkén bizonygatta,  mennyire jó lesz majd mindenkinek az „egyirányú körpálya”.

Felgyorsul a forgalom, mert az 55-ös és az 51-es országos főutak kereszteződésében lévő tér eddigi, kétszer kétsávos lámpás kereszteződését kétszer egy sávos, lámpa nélküli körforgásra szűkítik le.

Megrövidülnek a gyalogos átkelési utak, a középsziget körül nem kevesebb, mint 12 zebrát valósítanak meg. A jelenleg szétszabdalt területen egységes, nagy méretű tér jön létre, jelentős zöldfelülettel. Teljes bontás és építés lesz, az összes közművet áthelyezik. Vigyáznak a meglévő fákra, de ami útban van, sérült vagy kevésbé esztétikus, azt kivágják. Teljes egészében kivágják a Szegedi úton a japán akácsort.

Korszerű közvilágítás lesz

– hangzott el. Ekkor kezdett kuncogni másodszor a hallgatóság.

Az általános ismertetés után lehetett kérdezni, véleményt mondani. Nagy Bence, aki várostervezés és városrendezés szakon végzett az egyetemen, annak az aggályának adott hangot, hogy a körforgalom közepén lévő parkban a rekreációs funkció nem lesz teljes értékű.

– A koncepciót nem mi találtuk ki – válaszolta erre a tervező.

Elhangzott, hogy nyilvánossá kellene tenni azokat a hivatalos indoklásokat, amelyekkel a tömérdek engedélyező szakhatóság hozzájárult a ránézésre is abszurd tervek megvalósításához. Egy fiatalasszony azt mondta: nem szeretne a Jelky téren lakni, mert a tér közepéről beviszik a házak ablaka alá az autóforgalmat.

Meg fognak ott fulladni

– fogalmazott.

.

Végigkísérte a lakossági fórumot az a motívum, hogy ami védhetetlennek látszó hülyeségnek tűnik, arra a hivatalos emberek azt mondták: az előző városvezetés meg a 2012-es korábbi tervező találta ki. De megváltoztatni már nem lehet azokat, mert lezajlott a közbeszerzés. Csak azt a műszaki tartalmat lehet megvalósítani, amire kiírták, és amit megnyert a kivitelező.

Fölmerült, hogy nem lehetne-e például mégiscsak kétsávos a körforgalom menti út. Most mind az 55-ös, mind az 51-es főút átvezető szakasza kétszer két sávos, mégis rendszeresek a dugók a kereszteződésben. A válasz szerint ezt nem engedi a közbeszerzési törvény, de nincs is rá szükség, mert az egy sáv jobb, mint a kettő, így nagyobb lesz az áteresztő képesség.

Hogy micsoda?

– néztek a bajaiak. A válasz szerint ez tudományosan be van bizonyítva, és mindjárt mutattak is egy animációt, amelyen valóban ütemesen haladtak az autóknak és gyalogosoknak látszó foltok. Erre varrjon gombot, aki mást állít!

Az egyik bajai polgár azt mondta, ha ez valós adatokra épül, akkor alighanem az éjfél utáni közlekedési helyzetet mutatja. Egy másik hozzátette: az Aldi szupermarket mellett ugyanolyan körforgalom van, mint amilyen ez lesz, és ott minden reggel akkora dugó van, hogy a Malomig ér a vége.

Tudnának-e látványtervet mutatni? Nem tudnak, mert az nincs.

Az ellenzéki új bajai városvezetők egyik legfontosabb kampányígérete az volt, hogy a korábbi időszakkal ellentétben ők majd bevonják a helyi lakosságot és a civil szervezeteket a közéleti döntésekbe. Ennek része lehetett abban, hogy az új testület eskütételéhez hasonlóan megint zsúfolásig megtelt a városháza díszterme a Nyirati Klára polgármester által összehívott lakossági fórumra. Az egyik legnagyobb helyi civil szervezet, a Bajai Városvédő és -szépítő Egyesület képviseletében Rónai István építőmérnök azt javasolta, hogy a rendelkezésre álló kétmilliárd forintot csoportosítsák át egy másik, ennél jobb koncepció megvalósítására.

Húsz éve napirenden van a csomópont ügye, de sohasem volt róla szakmai és lakossági egyeztetés. Szerinte sokkal sürgősebb lenne az 51-es út elkerülő szakaszának a befejezése, mert akkor ki lehetne terelni a városközpontból az átmenő és a teherforgalmat. Az elkerülő több mint tíz éve csak a Bokodi útig tart, utána keresztül zúdul a városon a forgalom. Pazarlás ez a terv, nincs ennyi pénze az országnak, vissza fog ütni a mostani városvezetőkre és a testületi többségre, ha beleegyeznek. A városvédők felajánlják, hogy szakmai testületet állítanak fel az új koncepció kidolgozására.

A felvetésre a vitát vezető Széll Péter, az 1994 és 2012 közötti polgármester, önkormányzati képviselő, tanácsnok reagált: olyan nincs, hogy köszönjük, ezt nem kérjük, de kérünk helyette mást, amit mi fontosabbnak tartunk. Kristóf István egykori szocialista országgyűlési képviselő szerint nem igaz, hogy nem lehet megváltoztatni a korábbi döntéseket. Közeli példát is mondott: az 51-es főút korszerűsítésekor spórolásból utólag kihúzták a bátmonostori elkerülőt, és ha a hercegszántói határállomáson megindul végre a teherforgalom, akkor ráengedik a kamionokat a falura. Van egy kalap pénz és van négy-öt olyan cél a városban meg a környékén, amelyek sokkal fontosabbak, ráadásul időben is logikusan megelőzik a körforgalmat.

Nyirati Klára, az új polgármester ezután rövidre zárta a vitát. Elmondta, meggyőzte őt Zsigó Róbert fideszes országgyűlési képviselő, aki nem tudott ugyan eljönni a fórumra, de délelőtt telefonon beszéltek.

A képviselő úr üdvözli a bajaiakat, és minden lehetséges segítséget megígér.

Ez a projekt egy állami beruházás. Vagy megvalósul így, vagy nem valósul meg sehogy. A déli elkerülő út majd megépül valamikor, és akkor végre lesz egy terünk, tele fával, és hasonlít majd a régire. Nem a bajai adófizetők pénzéből épül, a városnak pedig biztosan nem lesz soha kétmilliárd forintja, hogy ott parkot építsen

– érvelt a nemrég hivatalba lépett polgármester.

Megszólaltak a terv támogatói is. Sági György például azt mondta: semmit nem kell a képviselők elé terjeszteni.

– Ha én Kristóf úrnak azt mondanám, kap kétmilliárd forintot ajándékba, ő sem tiltakozna. Amit ajándékba adnak, azt el kell fogadni! Úgy jó, ahogy van!

Hajdú Miklós alpolgármester azért megkérdezte: egyáltalán vannak-e változtatható tételek ebben a tervben? Azt a választ kapta a NIF Zrt. képviselőjétől, hogy ha a műszaki tartalomtól eltérnek, akkor a kormányhoz kell fordulni.

Ha jelentősen térnének el, például kimaradna a medence, akkor új közbeszerzési eljárást kell kezdeményezni, és nem tudni, arra mikor kerülhet sor. Kisebb változtatásokra azonban van lehetőség. A korábban elhangzottak alapján ezt úgy értelmeztük, hogy az még belefér, ha a medencét mostantól nem szökőkútnak, hanem madáritatónak nevezik majd.

Morgolódva jöttek kifelé a közéleti részvételből a bajai polgárok. Lehet, hogy igaza volt a polgármester asszonynak, amiért nem nyitott frontot a kormánnyal egy olyan ügyben, amelyben a szembefordulással úgyis csak veszíteni lehet. Persze eddig is kevés dologhoz volt joga a helyieknek, a tervek szerint ezentúl még annyihoz sem lesz.

De ha nekünk semmit sem lehet, akkor minek vagyunk itt?

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik