A személyhajózás valamennyi közlekedési forma közül a legbiztonságosabb, a szerdaihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb itthon. A személyhajós társadalom együtt gyászol az áldozatok hozzátartozóival.
Kollégáink sem tudták elhagyni a süllyedő hajót
– áll a közleményben.
A szövetség emlékeztet arra, hogy a baleset közelében tartózkodó hajók – a Halászbástya és a Hullám motoros – egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, és két-két ember életét mentették meg. Büszkék rájuk, mert tudták a kötelességüket, ha nem így tesznek, akkor ma több embert gyászolnánk – írták.
Kitértek arra is, hogy a hajózási szabályzat tételesen meghatározza a hajók között előforduló közlekedési helyzeteket. A szerdai baleset egy megkezdett előzés során történt. Ilyenkor az előzni szándékozó hajónak engedélyt kell kérnie az előtte haladótól, az előzést pedig biztonságos sebességgel úgy kell végrehajtania, hogy a hajók fizikai érintkezése kizárt legyen.
A baleset akkor következett be, amikor a mintegy négy kilométer hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan hetven – 30-135 méter hosszú – hajó közlekedik egyszerre az esti, éjszakai órákban.
A Magyar Hajózási Országos Szövetség kezdeményezésére a hajózási hatóság olyan biztonsági intézkedéseket léptetett hatályba két éve és módosított fél éve, amelyek jelentősen csökkenthetik a veszélyforrásokat. Így például megtiltották a nagy hosszúságú hajók megfordulását, és lényegesen intenzívebb kommunikációt követelnek meg a hajóktól a belvárosi szakaszon.
A hajózási hatóság tételesen meghatározza a csoportos és egyéni mentőeszközök, egyéb felszerelések fajtáját, darabszámát, méretét, elhelyezésének módját, mindezt a hatóságok rendszeresen ellenőrzik. Hiányosság esetén a hajó üzemelését megtilthatják, ami piacvesztéshez, bírsághoz, kártérítéshez vezetne, ezért a hajósok fegyelmezetten betartják a szabályokat.
A hajózási szabályok ugyanakkor nagyhajók utasai számára nem írják elő mentőeszköz teljesen felesleges viselését, mivel jól védett a terület, a kiesés veszélye gyakorlatilag nulla, csak veszélyhelyzetben követelik meg mentőeszköz viselését pontosan szabályozott módon.
Amikor a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet, tájékoztatja az utasokat, irányítja biztonságba helyezésüket, szervezett módon képes cselekedni – olvasható a közleményben.
A hajó személyzete is a baleset áldozatául esett, emlékeztetett a közlemény, amelyet a Személyhajósok Szövetségének elnöksége nevében Varga Zsolt elnök és Horváth Imre főtitkár írt alá.
Szerda este, nem sokkal 9 óra után a Margit hídnál ütközött össze a Viking szállodahajó és a dél-koreai turistákat szállító, jóval kisebb Hableány turistahajó, amely rövid idő alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét ember holttestét találták meg eddig, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak. A hajóbalesetben 21 ember eltűnt.
Kiemelt kép: MTI/Bruzák Noémi