Az LMP EP-listavezetőjével azután beszélgettünk, hogy a párt teljes elnöksége bejelentette a lemondását a választási kudarc után:
Az elmúlt napokban hogy érezte, benne volt ez az eredmény a pakliban?
Benne. Amikor elvállaltam az elsőséget, akkor tudtam, hogy ez benne van a pakliban.
Akkor nincs is teljesen elkenődve?
Nem vagyok, mert a politikai célt, hogy a klímaváltozásról beszéljünk, elértük. De azt, hogy ehhez nekünk adjanak mandátumot, nem sikerült. A hitelességi válságot nem tudta a párt megoldani, ez 2018 májusában keresendő, amikor az LMP harakirit hajtott végre a párt elit öngyilkos alakulatának vezényletével.
De úgy érzi, hogy a klímaváltozás témájára rezonáltak a magyar szavazók?
Ezt mutatja, hogy mindegyik másik ellenzéki párt erről kezdett el beszélni, úgy, hogy nem is volt benne a programjukban. Egyértelműen ez lett a fő téma, a migráción kívül.
„Európa zöld lesz, vagy nem lesz” – virított az LMP plakátjain. Most akkor nem lesz Európa, vagy lesz, csak az LMP nélkül?
A zöldpártok előretörnek mindenhol a nyugat-európai országokban. Az európai zöld pártcsaládnak is át kell gondolni, hogyan tudja megoldani, hogy a kelet-közép-európai országokban nincs igazán átütő zöld siker. Mert ahhoz, hogy Európa magasra tartsa a zöld zászlót és egy igazi fordulat következzen be, nagy szükség lesz a Magyarországban, Lengyelországban és a Balti államokban működő zöld pártokra is.
Személyesen mi a további terve most?
Hogy sétálok egy nagyot.
És a séta után mit lát, fog indulni a tisztújításon, most, hogy lemondott a párt teljes elnöksége.
Most addig látok előre, hogy sétálok egy nagyot.
Föl tud innen állni az LMP? Fel lehet állni ekkora kudarcból?
A magyar zöldpolitikának van társadalmi támogatottsága, ez egyértelmű. 15 éve vagyok zöld, 10 éve veszek részt a pártpolitikában, és látom, hogy az embereken, hogy így gondolkoznak, így cselekszenek, így élik a mindennapjaikat. Most neoliberális pártokat támogattak, az ő szavazataikkal is jutottak mandátumhoz. Ez majd kiderül, hogy mennyire képesek a szlogenszerű ígéreteiket betartani.
A zöld fordulat nem inkább egy új branddel lenne elérhető, mint egy lejáratottal?
Nem tudom, nem a reklámértékről van itt szó, hanem a tartalomról. A tartalomnak megvan a szavatossága.