Belföld
Székesfehérvár, 2018. szeptember 6.
Autóbusz vázát készítik az Ikarus Járműtechnika Kft. székesfehérvári gyárában 2018. szeptember 6-án. A Nagyvállalati Beruházási Támogatás keretében több mint 400 millió forintos kormányzati támogatással, összesen 1,15 milliárd forintból valósult meg az IKARUS Járműtechnika Kft. kapacitásbővítő beruházása Székesfehérváron.
MTI Fotó: Bodnár Boglárka

Széles Gáboréknak a töredékét fizette az uniós pénzt luxus Mercivel eltapsoló társaság

Vitéz F. Ibolya
Vitéz F. Ibolya

újságíró. 2018. 11. 09. 07:02

Az EU támogatási projekt késedelme és várható leállása jelentősen hátráltatja a munkálatokat és többletköltséget okoz.

Ezt válaszolta lapunknak Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója. Azt firtattuk, hogyan lett részese a Széles Gábor milliárdos érdekeltségébe tartozó Ikarus annak az uniós projektnek, amelynek a több mint másfél milliárd forintos előlege szertegurult, az ígért gáztöltőállomások viszont nem készültek el.

Havi 600 ezer forintért béreltek luxus Mercit uniós pénzből
Havi 4-5 milliós fizetésre is futotta a másfél milliárd forintos uniós előlegből.

Mint megírtuk, az uniós mintaprojekt ügyében már nyomoznak különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette miatt. A minisztérium feljelentésében szereplő egyik tétel egy 97 millió forintos szerződés, amelyet a – nyertes konzorcium egyik tagja, a támogatáselőlegből a legnagyobb részt kapó – Pannon Fuel Kft. kötött az Ikarus Global Kft-vel gázüzemű busz fejlesztésére. A feljelentés szerint a gond az, hogy a pályázatnak nem volt olyan része, amely ezt a fejlesztést tartalmazta volna, magyarul Brüsszel erre nem ítélt meg pénzt.

Székesfehérvár, 2018. szeptember 6.
Széles Gábor, az Ikarus Jármûtechnika Kft. tulajdonosa beszédet mond az Ikarus Jármûtechnika Kft. beruházásátadó ünnepségén Székesfehérváron 2018. szeptember 6-án. A Nagyvállalati Beruházási Támogatás keretében több mint 400 millió forintos kormányzati támogatással, összesen 1,15 milliárd forintból valósult meg az IKARUS Jármûtechnika Kft. kapacitásbõvítõ beruházása Székesfehérváron.
MTI Fotó: Bodnár Boglárka
Széles Gábor, az Ikarus Járműtechnika Kft. tulajdonosa beszédet mond az Ikarus Járműtechnika Kft. beruházásátadó ünnepségén Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

Ezt nyilván tudta a Pannon Fuel, mégis leszerződött az Ikarusszal. A cég pedig nekilátott a munkának, idén szeptemberben pedig Széles Gábor bejelentette, hogy cseppfolyósított földgázzal (LNG – liquefied natural gas) hajtott buszt fejlesztenek Székesfehérváron, és már a futáspróbák folynak.

Mint a vezérigazgató válaszából kiderült, ennél sokkal messzebb nem jutott az Ikarus, amely Európában elsőként fejlesztett LNG autóbuszt. Mint közölte, a prototípust jelenleg a gyárudvaron tesztelik.

Nehezíti a futáspróbát, hogy nincs LNG töltési lehetőség Magyarországon, ezért az autóbuszt CNG (Compressed Natural Gas, azaz sűrített földgáz) üzemmódban tudjuk működtetni, ami erősen korlátozza a busz által megtehető távolságot és hátráltatja a méréseket.

Utalt Tankó Zoltán arra, hogy az uniós finanszírozású projekt éppen a töltőállomás kiépítésére szólt, és ez nem valósult meg eddig. A sikeres tesztek és a hatósági engedélyek megszerzése után indulhat meg a sorozatgyártás. Mindkettőnek feltétele, hogy legyen lehetőség Magyarországon az autóbusz LNG töltésére. Vagyis a kúthálózat nélkül nem indulhat a sorozatgyártás.

Tankó Zoltán a 24.hu kérdésére megerősítette, hogy az LNG busz fejlesztését a Pannon Fuel Kft-vel megkötött szerződés alapján kezdték meg, de azt az Ikarus saját finanszírozásában, saját erőből hajtotta végre.

A szerződésben szereplő 97 millió forint töredékét kaptuk meg, azóta utalás nem érkezett – írta.

A Pannon Fuel részvételével zajló EU-támogatású projekt bedőlni látszik. Megkérdeztük, miként hasznosítja az Ikarus a kifejlesztett LNG-hajtású buszt. Az LNG-hajtás perspektivikus, az EU-ban, a szállítmányozásban széleskörűen alkalmazott technológia, ezért az Ikarus folytatja az autóbusz tesztelését és tervezi a piacra vitelét.

Kiemelt képünkön: Autóbusz vázát készítik az Ikarus Járműtechnika Kft. székesfehérvári gyárában 2018. szeptember 6-án.  Fotó: Bodnár Boglárka / MTI

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Drégelypalánk, 2019. január 9.
Személyvonat Nógrád megyében, a behavazott Drégelypalánk közelében 2019. január 9-én.
MTI/Máthé Zoltán

Holnaptól három hétig havazni fog

Kommentek

This handout video grab taken from footage released by the Royal Thai Navy on July 11, 2018 shows rescue personnel during the rescue operation for members of the "Wild Boars" Thai youth football team inside the Tham Luang cave in Khun Nam Nang Non Forest Park in Mae Sai district. - The 12 boys rescued from a Thai cave were passed "sleeping" on stretchers through the treacherous passageways, a former Thai Navy SEAL told AFP on July 11, giving the first clear details of an astonishing rescue mission that has captivated the world. (Photo by Handout / ROYAL THAI NAVY / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / Royal Thai Navy " - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.