Belföld
Budapest, 2018. szeptember 15.
Indulásra vár a MÁV Start Zrt. három Stadler Flirt típusú modern vasúti szerelvénye a fõváros Déli Pályaudvarán, a fõépülett melletti vágányokon. 
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Homolya Róbert: Van a felújításnak egy olyan szintje, amelyre nincs pénze a MÁV-nak

D. Kovács Ildikó
D. Kovács Ildikó

újságíró. 2018. 09. 24. 07:54

Korábban a témában:

Interjút adott a Világgazdaságnak Homolya Róbert, akit augusztusban neveztek ki a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. élére. Homolya közlekedéspolitikai szakember, 2015 és 2017 között a Miniszterelnökségen töltött be miniszterelnöki biztosi, majd kormánybiztosi pozíciót, 2017-től pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkáraként látta el a szakterület irányítását. Közben pedig belekeveredett egy 3,3 milliárdos OLAF-vizsgálatba is.

A mostani interjúban a MÁV-ra váró feladatokról beszélt, idetartozik a Budapesten belüli közlekedés gyorsítása, a HÉV-ek felújítása, a fejpályaudvarok megfiatalítása, a távolsági közlekedés reformja, az utasszám és a jegyárbevétel növelése.

Az elmúlt néhány évtizedben a harmadára csökkent a vasutat használók száma. Míg a hatvanas–hetvenes években évi 400 millió, most évi 140 millió utasunk van, akiknek a fele az elővárosi vonalainkon utazik. A jegyeladások a bevételeknek csak körülbelül 18 százalékát adják, a fennmaradó összeg – mivel közszolgáltatók vagyunk – a központi költségvetésből származik. A vasúti áruszállító magántársaságok által fizetett pályadíjból jóval kevesebb pénz folyik be, mint főtevékenységünkből, a személyszállításból.

A számítások szerint a MÁV-Start által üzemeltetett járműveken az országos átlagot nézve három ülésből kettő üres.

A rosszul eloszló kihasználtság miatt messze vagyunk attól, hogy piaci alapon is versenyképesek legyünk.

További probléma, hogy hétezer kilométernyi hálózatot kell fenntartani, sok eszköz pedig ötven-hatvan éves. Hiába költenek évi 40 milliárd forintot karbantartásra, az fajlagosan elmarad a szomszédos országokétól.

A felső vezeték nem azért szakad el, mert nincs karbantartva, vagy nem üzemképes, hanem azért, mert van a karbantartásnak, felújításnak egy olyan szintje, amelyre a társaságnak sajnos évtizedek óta nincs pénze.

Homolya szerint az utaskényelem terén jól állnak.

Már több mint 160 viszonylag új motorvonatunk van, ebből 133 elektromos, 31 dízel. A társaság tavaly kötött keretmegállapodást negyven emeletes motorvonat beszerzésére, ebből 11-et már lehívtunk, és további nyolcra is megvan a forrás. Az emeletes vonatok előzetes típusengedély-kérelmét már beadtuk, 2020-ban szolgálatba állhatnak. Onnantól, mivel minden vonat 600 ülőhellyel rendelkezik, a 19 szerelvényen együtt 11 400 új ülőhely lesz az elővárosokban.

Az internetes jegyeladás 68 százalékkal nőtt és a MÁV számításai szerint 600 millió forintot spóroltak meg az utasok azzal, hogy az interneten 10-20 százalékkal olcsóbban vehetik meg a jegyet.

A MÁV-Start hamarosan beszerez 400 olyan, új jegyautomatát, amelyek már Volán-jegyeket is tudnak adni. ezekkel teljesen lefedi a budapesti elővárosi megállókat.

Zajlik a vonatbefolyásoló rendszerek telepítése is, ennek köszönhetően 160 kilométeres sebességgel tudnak majd haladni a vonatok. Magyarországon egyelőre egy ilyen szakasz van, Tata és Hegyeshalom között.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Feloszlatták a Lánchíd spontán blokádját

Kommentek

Hungary's Bence Banhidi (C) vies with Denmark's Rasmus Lauge Schmidt (2ndL) during the IHF Men's World Championship 2019 Group II handball match between Denmark and Hungary at the Jyske Bank Boxen arena in Herning on January 19, 2019. (Photo by Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.