Veszélyes vírusokkal, radioaktív anyagokkal repülünk az utasszállítókon

Jó biznisz, ezért viszik a légitársaságok a veszélyes anyagokat az utasszállítókon. Minél veszélyesebb, annál magasabb az ár.
Kapcsolódó cikkek

Folyik még a vizsgálat a Liszt Ferenc repülőtéren, de annyit már tudni, hogy a szerda esti pánikot okozó, ólomköpenybe burkolt csomagból egészségre veszélyes izotóp nem került a környezetbe. A repülés során az utasokat érő kozmikus sugárzás nagyobb, mint amennyi az orvosi izotóppal megejtett társasutazás során érheti őket – mondta a 24.hu által megkérdezett szakértő.

Egy magyar cég rendelte a sugárzó anyagot, ami miatt le kellett zárni a ferihegyi repteret
Oroszországból Törökországon keresztül jött az irídium izotópot tartalmazó konténer.

A légiutasok ugyan nem tudnak róla, de

gyakorta utaznak együtt veszélyes anyagokkal, alkalmanként fertőző vírusokkal, ólomkonténerbe zárt radioaktív anyagokkal vagy akár holttestekkel.

A mostani eset főszereplője a Turkish Airlines volt, de minden légitársaság szállít bizonyos veszélyes árukat az utasszállítóin. Minél veszélyesebbet, annál drágábban.

Az utasok megnyugtatására azonban a szakértő elmondta, szigorú nemzetközi előírások vonatkoznak a veszélyes áruk szállítására, és szolgálják a repülésbiztonságot. A légitársaságoknak ezeket be kell tartaniuk, saját szabályzatukban eltérhetnek ezektől, de csakis a biztonság irányába, azaz a nemzetközi előírásoknál enyhébb feltételeket nem, csak szigorúbbakat írhatnak elő a gépeiken.

Képünk illusztráció: A Turkish Airlines légitársaság TC-JHV lajstromszámú, Boeing 737-8F2 típusú utasszállító repülõgépe végez leszállást a Liszt Ferenc Repülőtér 2-es kifutópályáján.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Máté Attila

A repülőtérüzemeltető Budapest Airport Zrt. úgy fogalmazott kérdésünkre, hogy nem ritka a „valamilyen szempontból speciális anyagok” szállítása, és bizonyos mennyiségű és fajtájú árut utasszállító gépek csomagterében is lehet szállítani a legszigorúbb biztonsági előírások betartásával. Nincs külön statisztikájuk arról, hogy évente mennyi speciális árut kezelnek a légitársaságok és a kiszolgálóik, ez ugyanis az általános cargo forgalom része, amely esetenként csupán különleges elbánást igényel – írták megkeresésünkre.

Az ENSZ is beszállt a szabályozásba

Ami az ügymenet jogi részét illeti, a fedélzetre csak a kapitány engedélyével kerülhet a veszélyes áru, amiről a feladó veszélyesáru-nyilatkozatot ad, hogy a csomag minden tekintetben megfelel az előírásoknak. Ezt a dokumentumot a fedélzeten kell tartani, s ha például veszélybe kerül a gép, a légiirányítóknak jelezni kell, hogy veszélyes áru van a gépen. A veszélyes anyagokat besorolják, így a kísérődokumentum alapján rögvest látják az illetékesek, hogy gond esetén milyen védőfelszerelésre, beavatkozásra lehet szükség.

Ez sokkal flottabb kezelést tesz lehetővé, mint az egységes nemzetközi szabályozást megelőzően. A hőskorban előfordult olyan eset, hogy a budapesti repülőteret lezárták, mert egy csomagból fehér por ömlött ki, és azt sem tudták, mihez kezdjenek az ismeretlen anyaggal. Akkor a MÁV vegyimentesítő csapatát hívták ki, az állapította meg a por összetételét, és miután bebizonyosodott, hogy ártalmatlan szerről van szó, megnyitották a forgalmat. A bevezetett számkódok alapján azonban már előre pontosan megtervezhető a szükséges beavatkozás.

A 24.hu által megkérdezett pilóták is arról számoltak be, hogy gyakran kaptak veszélyes szállítmányt. Ennek minősül az élőállat, de a holttest is például, ugyanakkor a leggyakrabban radioaktív izotópokkal utaztak együtt. Utóbbiakat tömör ólomköpeny veszi körül a szállítmányt, és a mázsás ólomcsomagoknak ki kell bírniuk (szivárgásmentesen át kell vészelniük) egy szokásos repülőbalesetet. Részletes szabályok vannak arra, hogy ezeket a csomagokat a padlótól, illetve egymástól milyen távolságra kell elhelyezni, hány kerülhet fel a szállítótérbe.

Képünk illusztráció
Fotó: Roger Cremers/Bloomberg/ Getty Images

Radioaktív anyag jöhet, lítiumakkumulátor nem

A mostani ferihegyi esetnél orvosi célú izotópról volt szó, ezek felezési ideje rövid, ezért a közútinál gyorsabb szállításról kell gondoskodni. (Az emberi szervek esetében, amikor órák alatt kell a helyszínre juttatni az átültetendő szervet, speciális szállítókat, külön gépeket vesznek igénybe. Ebben utazik például a Rogán Antal minisztert lagziba repítő cég, a Fly-Coop és a bizniszben felbukkant a miniszterelnökhöz közel álló Garancsi Istvántól Hernádi Zsolt Mol-vezérhez került tőkealap befektetése is.)

Vannak ugyanakkor olyan áruk, amelyeket utasszállítókon nem, csak teherszállító gépeken engedélyeznek, mert túl veszélyesek. Ilyenek például a lítiumakkumulátorok. Az utasok természetesen magukkal vihetik a mobiltelefonjaikat a fedélzetre, nagyobb tételben azonban nem lehet az akkumulátorokat utasszállítóra tenni, ezt a gyulladásveszély miatt tiltják az előírások.

A radioaktív szállítmányok zöme orvosi vagy ipari célú

Az úgynevezett veszélyes árukat többek között az ENSZ, illetve a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) keretszabályozása alapján kilenc csoportba sorolják:

  • robbanóanyagok
  • gázok
  • gyúlékony folyadékok
  • gyúlékony szilárd anyagok
  • oxidáló anyagok
  • mérgező és fertőző anyagok
  • radioaktív anyagok
  • korrozív anyagok
  • egyéb veszélyes anyagok

A radioaktív anyagok csoportjába olyan, radionuklidot tartalmazó radioaktív anyagok tartoznak, amelyek néhány szempontból, például a koncentrációt illetően meghaladnak bizonyos előre meghatározott értékeket. A radionuklidok bomlása során sugárzás jön létre, amely az emberek számára komoly egészségügyi kockázatot jelenthet. Ezért ezeket az anyagokat fokozott figyelemmel, például jól lezárt ólomtartályban kell szállítani. A gyakran szállított radioaktív anyagok között megtalálhatók a sugárterápiához használt orvosi izotópok mellett a radioaktív ércek, szegényített urán, dúsított urán, uránpor vagy felszíni szennyezett tárgyak. Egyes jelentések szerint radioaktív szállítmányok 95 százalékát az orvosi vagy ipari anyagok teszik ki.

Nem sérült meg a konténer

Nem volt külsérelmi nyom azon a konténeren, ami miatt szerdán este le kellett zárni a Liszt Ferenc-repülőteret – nyilatkozta csütörtökön délután Salik Ádám, az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Főosztályának fizikusa az MTI-nek. A helyszíni mérések alapján radioaktív anyag nem került a levegőbe, az izotópot szállító konténer sértetlen – tette hozzá. Az ijedtségre az adta az okot, hogy a konténer a környezeténél melegebb volt, ez azonban a szakember szerint természetes, amikor nagy mennyiségű radioaktív anyagot szállítanak. A konténerben 465 terabecquerel (TBq) mennyiségű irídium-192 izotópot szállítottak. A szakember jelezte, az egészségügyben és az iparban használatos radioizotópok szállítására a legmagasabb fokú biztonsági követelmények vonatkoznak, elvileg akkor sem sérülhet meg, ha 30 percig 800 Celsius-fokú égésnek teszik ki, de a csomagolásnak ki kell bírnia, ha 9 méterről egy 500 kilogrammos súlyt ejtenek rá.

Kiemelt kép: Nicolas Economou/NurPhoto/AFP