A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében élők ingatlanjai a zajszennyezés miatt elértéktelenednek, az LMP ezért az ott élők kártalanításáért törvényjavaslatot nyújt be. Az Inforádiónak Schmuck Erzsébet frakcióvezető-helyettes azt mondta, az emberek már nem bírják a növekvő zajszennyezést és az ártalmakat,
elköltöznének máshová, de nem történik meg a kisajátítás, és ezeket az ingatlanokat nem lehet kiadni sem.
Schmuck Erzsébet szerint lenne más lehetőség is a zajterhelés csökkentésére, akár menetrend- és forgalmi szabályozásokkal, és azzal is, hogy milyen pályákon közelíti meg vagy hagyja el a repülő a repülőteret.
Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere szerint a repülőtér 2-es kifutópályája túl közel épült a lakott területhez. Azért nagy a zajterhelés, mert 1983-ban az előírt öt kilométeres védőtávolság helyett 1,6 kilométerre épült a lakóházaktól a repülőtér 2-es pályája.
Az emberek feje fölött 100-150 méterre repülnek a gépek, és teszik élhetetlenné a nappalt és éjszakát.
Jogi úton is keresik a megoldást
A lakossági problémák érzékeltésére a polgármester azt mondta, az elmúlt hét évben tizenkétszeresére nőtt a forgalom. Ezért javasolták, hogy a rákoshegyi pályavéget csak rendkívüli esetben, életveszélynél működtessék.
Egy nagyon alapos beadványt készítettünk, amelyben azt kezdeményeztük az Alkotmánybíróságnál, hogy azt a jogszabályt, amely megengedi ennek a jogszabálysértő módon megépült pályavégnek a használatát, semmisítse meg.
A Budapest Airport kommunikációs igazgatója korábban azt mondta, március 12-étől június végéig tartott a repülőtér 1-es kifutójának felújítása, ezalatt a teljes légi forgalmat a 2-es pálya szolgálta ki, ezért nőtt meg a forgalom.
Pénzt adtak az önkormányzatnak is, ami fedezte a házak javítási költségeit – tette hozzá Hardy Mihály, aki arról is beszélt, hogy a kivásárlásokat érintő tárgyalásokat tíz éve ajánlották fel bizonyos ingatlanokkal kapcsolatban, de a kerület vezetése nem élt ezzel a lehetőséggel.
Illusztráció: Mike Watson Images/Thinkstock