Elégedetten tekinthet vissza a tavalyi évre Mészáros Lőrinc, Szíjj László és Garancsi István is, hiszen építőipari cégeik szépen kaszáltak. A 24.hu által összehasonlított, a közpénzes pályázatokon gyakorta nyertes cégek közül árbevétel szempontjából a Market Építő Zrt. volt a legsikeresebb, hiszen 2017-ben 107 milliárd forintos árbevétellel büszkélkedhetett.
Igaz, a legnagyobb arányú növekedést nem ők mutathatják fel:
Ehhez hozzájárulhatott az, hogy az A-Híd, a Duna Aszfalt és a Hódút által épített M4-es autóút építési költségei 33 milliárd forinttal drágultak, vagy az, hogy az A-Híd a többi között az Euroaszfalttal és a Strabaggal közösen elnyert egy 44 milliárd forintos közbeszerzést is.
Az alábbi ábrán mutatjuk a kiválasztott cégek árbevételét, adózott eredményét és osztalékát, az egyes részek között a fülekre kattintva lehet navigálni.
A Mészáros és Mészáros Kft.-nek sincs oka a szégyenkezésre: 2016-ban a Mészáros Lőrinc-birodalom zászlóshajójának 9,2 milliárd forint volt az árbevétele, 2017-ben pedig több mint 10 milliárd forinttal több, 19,8 milliárd. A sikeres üzletből 2018-ban talán a fizikai dolgozók is profitálhatnak, tavaly ugyanis finoman szólva sem fizették túl őket, az egy főre jutó havi átlagbérük bruttó 171 ezer forint volt.
A Mészáros-klán másik érdekeltsége, a vasútépítő R-kord Kft. lett a házibajnok egyébként: a tavalyi 17 milliárd forint forgalmát megduplázva 36 milliárd bevételnél tart. Állami megrendelésekben nem szenved hiányt, olyan nagy építkezések részese lehetett, mint a 72,4 milliárd forintra drágult dél-balatoni vasútrekonstrukció.
Majdnem duplázott a West Hungária Bau Kft. is, amelynek főtulajdonosát, Paár Attilát Tiborcz István miniszterelnöki vej üzlettársaként szokás emlegetni. Azóta vált igazán ismertté, hogy egyik cége kivásárolta Tiborcz érdekeltségét a közvilágításszerelésben bajnok, az uniós csalás elleni hivatal érdeklődését is felkeltő Elios Zrt.-ből. A G7 által 3 milliárd forintra becsült szívesség után is dőltek az állami megrendelések a WHB-csoporthoz, például a ZÁÉV Zrt.-vel együtt befutott egy 200 milliárd forintos gigantenderen, amit uniós forrásból finanszírozott energetikai korszerűsítésekre írtak ki. De részesei az ennél is nagyobb értékű, nem mellesleg a miniszterelnök által személyesen felügyelt a Puskás Stadion építésének is.
Adózott eredményt tekintve a vizsgált cégek közül a Duna Aszfalt állt az élre, 18,7 milliárd forinttal, míg az osztrák tulajdonú Strabag Általános Építő – a listán egyedüliként – az előző évhez később alacsonyabb profitot könyvelhetett el.
Kiemelt képünkön: Nagykereki határában munkagépekkel készítik a töltés alapozását, a Berettyóújfalu és Nagykereki között megépülő M4-es autópálya nyomvonalán. A 29.5 kilométeres szakasz kivitelezését a HÓDÚT Kft, a DUNA Aszfalt Kft. és az A-HÍD Zrt. alkotta konzorcium végzi.
Fotó: Oláh Tibor / MTI