Belföld

Rögzítették a károkat, de nem fizettek Mészáros Lőrincék balatonszemesi pusztítása után

Mázsár Tamás
Mázsár Tamás

újságíró. 2018. 03. 01. 18:57

Nemrég írtunk arról, hogy a dél-balatoni sínfelújítás komoly természeti károkat okozott Balatonszemesen, most viszont az is kiderült, hogy

van olyan üdülőtulajdonos, akinek egyszerűen nem fizetik ki a biztosító által elismert kárt.

Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a V-Híd Zrt., vagyis a Déli Part 2016 Konzorcium a helyi önkormányzat beleegyezésével a falu közepén alakított ki egy területet törmeléklerakásra, betonkeverésre és sóderszitálásra. Ennek meg is lett az ára, fákat vágtak ki, és a földdel tették egyenlővé a nyaralókkal teli üdülőövezet egy részét, ami most így néz ki:

A pusztítás viszont nemcsak a természetet viselte meg, hanem néhány helyi nyaralótulajdonos telkét, házát, környezetét is.

Éppen az ilyen esetek miatt a munkák kezdetén a Déli Part 2016 Konzorcium létrehozott Fonyódon egy panaszirodát a kárt szenvedett üdülőtulajdonosok kártalanítási ügyeinek intézésére a velük szerződött Allianz biztosítóval együtt.

Vagyis a lehetőség adott lenne a kártalanításra, a biztosító mégsem fizet. Vagy legalábbis nem minden esetben. 

Megállapodtak, majd eltűntek

Tar András balatonszemesi üdülőtulajdonos közvetlen szomszédságában folytak a munkák, és a munkagépek miatt a falon repedések keletkeztek. A jegyzőkönyv szerint Tar Andrást 250 ezer forint kártérítés illeti, ő mégsem látott egy forintot sem, ráadásul azt sem árulják el neki, miért nem fizetnek.

Tar András 2016 október 6-án került először kapcsolatba a panaszirodával. Kezdeményezése nyomán az Allianz biztosító felvette vele a kapcsolatot a károk felmérése ügyében. Először 2017 februárjában, majd 2017 júniusában mérték fel telkén a károkat. A szemléken jelen volt az Allianz Hungária munkatársa, Buday Zsolt főépítésvezető és Láposi János főmérnök.

A július 10-i szemle alkalmával megállapodtak egy 250 ezer forintos kártérítési összegben. Tar András azonban két hónapig hiába várta a pénzt, illetve bármi ezzel kapcsolatos tájékoztatást a biztosítótól, ezért szeptember 20-án levelet írt nekik.

Az Allianz viszont biztosítási titoktartási kötelezettségre hivatkozva azt ajánlotta Tar Andrásnak, hogy forduljon a károkozóhoz, vagyis a Déli Part 2016 Konzorciumhoz. Ezek után felvette velük a kapcsolatot, ők viszont nem értették, hogy az Allianz miért hozzájuk irányítja a károsultat.

Az Allianz tehát egy létező kárszám ellenére sem ad felvilágosítást és már sokadik alkalommal a konzorciumhoz küldi Tar Istvánt, ők viszont semmilyen megkeresésre nem reagálnak.

Mindenki a másikra hárítja a felelősséget

Mi is tettünk egy próbát, hátha többet megtudunk erről a konkrét káresetről, illetve általánosságban a balatoni sínfelújítás körüli kárfolyamatokról. Kíváncsiak lettünk Tar András történetét hallgatva, hogy eddig hány panasz érkezhetett az irodába, és ebből hány károsultnak fizetett a biztosító.

Első körben az Allianzt kerestük, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy ügyfelük meghatalmazásának hiányában a hatályban lévő biztosítási törvény értelmében az általunk kért információk biztosítási titoknak minősülnek, így sajnos nem tudnak információt nyújtani. Sőt, a felhatalmazás hiányában arról sem tájékoztathatnak, hogy a Swietelsky Kft.-vel szerződéses viszonyban vannak-e.

Azt javasolták, hogy a feltett kérdésekkel kapcsolatban a Swietelsky Kft.-t keressük. Így is tettünk, felhívtuk a Swietelskyt is magába foglaló Déli part 2016 Konzorcium projekt vezetőjét, Kónya Viktort és helyettesét, Kókai Annát. Utóbbi nem válaszolt kérdéseinkre, inkább csak arra volt kíváncsi, honnan tudtuk meg a telefonszámát. Kónya Viktor már segítőkészebb volt, ő viszont csak annyit árult el, hogy a konzorcium munkatársai titoktartási kötelezettség miatt nem nyilatkozhatnak. Ezért azt javasolta, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel vegyük fel a kapcsolatot.

De ott sem jártunk sikerrel. Kérdéseinkre nem válaszoltak, csak annyit írtak, hogy

a panasziroda fenntartása minden projekt esetében a kivitelező szerződés szerinti kötelezettsége, ennek megfelelően a Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy vasútvonal átépítése tárgyú vasútfejlesztés időszakában (előreláthatólag 2018 őszéig) a Déli Part 2016 Konzorcium is eleget tesz ennek. A panasziroda célja nem kártérítések fizetése, hanem a panaszok kezelése. Ezek között előfordulhatnak olyan jellegűek is, amelyek a kivitelezőnek felróható károkozásra irányulnak, ilyen esetben a kivitelező, igazolt esetben, a Ptk. szabályai szerint a kárértéket megfizetni köteles.

Vagyis erősen kerülték a konkrétumokat, így hát felhívtuk Könczöl Orsolyát, a NIF Zrt. kommunikációs munkatársát, hátha szóban többre jutunk. Ő azt mondta, kérdéseinkkel keressük a kivitelezőt, vagyis a Déli Part 2016 Konzorciumot. Jeleztük neki, hogy éppen onnan küldtek minket a NIF-hez. Így zárult be a kör anélkül, hogy bármit is megtudtuk volna arról, hány kárbejelentés érkezett a balatoni sínfelújítás miatt és hány esetben fizettek valamilyen kártérítést a károsultaknak. Kérdéseinkre ezért közérdekű adatigényléssel próbálunk választ kapni.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.