Belföld

Hatalmas újítás jön a postákon, 3 milliárdot költenek rá

A Magyar Posta úgynevezett Elektronikus Kézbesítési Rendszert (EKR) alakít ki, és ehhez nettó 3,25 milliárd forintért szerzi be magát a szoftverfejlesztést, a beüzemelést, oktatást és a szükséges kiszolgáló infrastruktúrát, a többi között mobileszközöket, hőnyomtatókat – derül ki a közbeszerzési pályázat eredményhirdetéséből. A projektet a Sagemcom Magyarország Kft. nyerte el, az eredetileg becsült értéknél 136 millió forinttal kedvezőbb ajánlatával. Ringbe szállt egyébként többek között a T-Systems is.

A nyertes cég már máskor is jól szerepelt állami tenderen: a Sagemcom Magyarország Kft. nyerte el nemrégiben az étel- és italautomaták NAV-os felügyeletéhez szükséges automata felügyeleti egységek telepítését:

Rogán köre jól jár az italautomaták bekötésével
Alvállalkozóként jelenik meg az a cég, ami a miniszter találmányával híresült el.

Az új rendszerre európai uniós forrásból (Európai Unió és Európai Szociális Alap), és a magyar költségvetésből biztosítanak forrást – válaszolta a 24.hu-nak a posta. Ezek a vissza nem térítendő támogatások 2,4 milliárd forintnyit tesznek ki, a Magyar Posta saját forrásából pedig további mintegy 1,9 milliárd forintot fordít a projektre.

De mire lesz jó az EKR?

Az EKR-rel lehetővé válik a levélküldemények teljes körű azonosított kezelése és a logisztikai folyamatok elektronizálása. Praktikusan: a rendszer lényege, hogy

a postai könyvelt levélküldemények (belföldi és bejövő nemzetközi ajánlott, tértivevényes levelek és hivatalos iratok) minden ügyfél számára követhetők legyenek a feladástól az átvételig.

Az új rendszer révén a feladási azonosítók megadásával egy informatikai rendszeren keresztül láthatják az ügyfelek az azonosított postai levélküldeményeikkel kapcsolatos státuszriportokat és a küldemény életútjáról elérhető információkat. Ezáltal átláthatóbbá válik a teljes folyamat és kiküszöbölhető lesz az információhiányból származó bizonytalanság – előlegezte meg a posta.

Az innováció további kényelmi szolgáltatásokat is lehetővé tehet, illetve támogatja a kézbesítési folyamatot, csökkenti az adminisztrációs terheket, tették hozzá.

Így zajlik majd a küldemények követése

A mobileszközök segítségével a kézbesítő a küldemény átadásakor beolvassa annak vonalkódját, és a készüléken rögzíti, sikerült-e a kézbesítés vagy sem. A küldemény átvételekor az ügyfél a mobileszközön ír alá, de használhatja akár  az e-személyi igazolványát, és akkor a tulajdonosnak aláírnia sem kell. A rendszer másik előnye, hogy

megszűnik a belföldi papíralapú tértivevény, az átvétel igazolására elég lesz egy aláírás az eszközön.

A mobil hőnyomtatót (a nagyobb küldemény-darabszámú kézbesítőjárásokban) akkor használják majd, amikor sikertelen kézbesítés esetén értesítőt kell a helyszínen hátrahagyni. Az értesítőt a küldeményadatok alapján az eszköz fogja kinyomtatni.

Az EKR a csomagkézbesítést nem érinti, mert a Magyar Posta ezeket már 2011 óta elektronikus eszközön felvett aláírással kézbesíti, illetve azonosított kezelést és nyomkövetést biztosít rájuk. A posta úgy tervezi, hogy

meghatározott településeken és kézbesítőjárásokban 2018 nyarán elkezdik tesztelni az új rendszert, majd szeptembertől folyamatosan kiterjesztik.

Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Balogh Zoltán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik