November 4. szomorú és történelmileg terhelt napja Magyarországnak, ezen a napon tiporták el végleg a szovjetek az 1956-os szabadságharcot. Az emléknap mellett azonban másról is fognak szólni most szombaton a hírek: a BKK erre a napra időzítette a 3-as metró felújításának kezdetét. Arról lehet vitatkozni, csak egy felületes nagygenerálon esik-e át a metróvonal, vagy valóban minőségi rekonstrukció zajlik majd, de az biztos:
A politika évek óta lázasan aknázza alá a projektet, mennek a kalkulációk, mennyi pénzt érdemel a főváros a balesetveszélyes alagúthálózatra és a metrókocsikra (ami az orosz lobbinyomulás miatt gyorsan, de elég felemásan oldódott meg, még az sem teljesen egyértelmű, hogy a kocsik újak vagy felújítottak-e), hogyan, mennyiből és milyen gyártású járművekkel kéne megoldani a buszos pótlást és így tovább.
A pótlás gyakorlati megvalósítása – kritikákkal övezve –, gyorsan ment: kitette a BKK az oldalára a terveket, hogy melyik érintett városrész, városnegyed, mi módon férhet hozzá az észak-déli közlekedéshez. Lehetett véleményezni, ezeket a véleményeket jó esetben beépítették, de inkább nem, amiből a következő jött ki az északi negyedekre lebontva, szigorúan tömegközlekedésileg:
Káposztásmegyer és Újpest kertvárosi része
45-60 másodperces követési idővel járnak majd a pótlóbuszok, amikre ebből a városrészből érkezve az Árpád üzletháznál, Újpest-Központban és Újpest-Városkapunál lehet átszállni. Ezeket a Lehel térig, minimálisan gyorsítva járó metrópótló villamossal (nem vicc), a 14M-mel, a sűrített 20E és a 30-as buszcsaláddal, valamint a 122-es és a 220-as busszal lehet elérni. A BKK örvendene, ha a lakosok egy része elmenne az 1-es, 2-es, 4-es metróig a buszokkal és inkább azokat használná. Nagy tartalék még a Budapest-bérlettel igénybe vehető elővárosi vonat: Újpesttől vagy Rákospalota-Újpesttől így egészen a Nyugati pályaudvarig be lehet jutni. Bónusz: aki nem rohan, még a sűrített D11-es hajóval is becsoboghat a belvárosba.
Rákospalota és Újpalota térsége
A metrópótló buszokat a XV. kerületből a 12-es és 12M metrópótló villamosokkal, valamint a 104-es, 170-es, 204-es és 270-es buszokkal lehet elérni. Fontos, hogy a 12-es csak hétvégén jár, hétköznap a Lehel térig járó 12M jár helyette. A BKK azt üzeni a Rákospalota Északról és a Rákos út térségéből közlekedőknek, hogy a 25-ös és 225-ös járattal inkább menjenek a Mexikói út felé, onnan pedig a kisföldalattival tova. Az 5-ös busz se rossz opció. Ott van még a 69-es villamos is, amivel az 1-es villamost lehet elérni, azon keresztül pedig a Váci út térségét. Az elővárosi vonatok itt is játszanak: Rákospalota-Kertvárosról vagy Rákospalota-Újpestről lehet a Nyugatiba zakatolni.
Újpest központi része
Az Árpád úti lakótelep jobb kiszolgálása érdekében a BKK csúcsidőben a metrópótló buszai egy részét az Árpád üzletház elől indítja útnak, a Rózsa utca környékéről így könnyebben elérhető lesz a metró üzemelő szakasza. A pótlóbuszokra természetesen Újpest-Központnál és -Városkapunál is fel lehet majd szállni. A Görgey Artúr út környékén élőknek a Lehel térig meghosszabbított 12-es és 14-es villamost ajánlják. A villamosok nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel járnak majd, kedvező jelzőlámpa-hangolás mellett, emiatt gyorsabban. A Tél utcai lakótelepnek a 3-5 percesre sűrített 20E busz, a Baross utca és az István út környékének a gyorsított 30-as buszcsalád segíthet majd. Ezekkel tehát el lehet jutni más metróvonalakhoz is. A már említett D11-es hajójárat félóránként indul majd, szintén sűrítve. A vasút is szóba jöhet: Újpest vagy Rákospalota-Újpest vasútállomásról lehet eljutni a Nyugatiba.
Angyalföld térsége
Talán a XIII. kerületnek lesz a legfontosabb a háromnegyed-egy percenként közlekedő metrópótló busz a Váci úton, ami itt önálló buszsávot is kap. A buszokra a metróállomásoknál lehet felszállni, tehát Újpest-Városkapunál, a Gyöngyösi utcánál, a Forgách utcánál, az Árpád hídnál, valamint a Dózsa György útnál. A Béke utca környékéről a 12-es, 12M, 14-es, 14M villamosokat ajánlják a Lehel térig. Ajánlat itt is a D11-es hajó, valamint a 105-ös busz, ami a Gyöngyösi utcai lakótelepieknek jelenthet alternatívát, az Andrássy úton át.
Óbuda térsége
A III. kerületet is vastagon fogja érinteni a metrófelújítás, hiába Buda. Nekik a pesti belvárosba kell majd új útvonalakat találni a 3-as metró helyett. E célra a 19-es és 41-es (azaz fonódó) villamosokat, valamint a H5-ös (azaz szentendrei) HÉV-et ajánlja a BKK. A belső Szentendrei út és a kerület északi részének kedvez, hogy (reggelente a központ felé sűrítve) a Lehel térig közlekednek majd a 34-es és 106-os buszok. A Flórián tér felől érdemes lesz a 9-es és 109-es buszokkal bemenni a központig vagy a 2-es metróig. Elővárosi vonattal is mehet az ember: Aquincumnál fel lehet szállni egy Nyugatiba tartó vonatra.
Gépkocsi és kerékpár
A helyzet ezzel persze nem oldódott meg. Bolla Tibor, a BKV vezére hétfőn közölte egy rádióinterjúban, hogy várhatóan az utasok kétharmada fér majd csak fel a pótlóbuszokra, így szükség lesz egyéb megoldásokra. Sokan valószínűleg autóba pattannak majd, de kocsival se lesz egyszerű az észak-déli közlekedés, mivel a pótlóbuszok sávja és kanyargása miatt sávot zárnak le a Váci úton, átalakítások történnek a Nyugati téren.
Az autósoknak vannak persze egyéb útvonalaik, amelyeken bemehetnek a városba. Át lehet menni Budára, becsorogni a 11-es főút bevezetőjén, a Szentendrei úton és a budai alsó rakparton. Az észak-pesti vidékekről az István út-Pozsonyi út-Béke utca-Lehel utca útvonal lehet még alternatíva, esetleg az Új Palotai út-Göncöl utca-Röppentyű utca vonala vagy épp a Reitter Ferenc utca a Hungária gyűrűig. Nem lehet haszontalan harántirányú utakon kiközlekedni az M3-as bevezetőig is. Mindez azonban édeskeveset ér a túlzsúfolt, a reggeli csúcsban dugig tömött, kis áteresztőképességű utakon. Az autósok további nehézségekre számíthatnak egyes csomópontokban:
- A Róbert Károly körút és a Váci út csomópontján a pótlóbuszok nem a felüljárón kelnek át egyenesen, hanem alul, ezért a Váci út északi ágáról a Róbert Károly körútra nem lehet balra kanyarodni, ehelyett a Váci út–Forgách utca vagy a Váci út–Fiastyúk utca balra kanyarodási lehetőség áll rendelkezésre.
- A Lehel téren lesz a pótlóbuszok végállomása, ezért itt is számítani kell sávzárásokra, még a Lehel úton is.
- Az esti és hétvégi pótlások idején a Nyugati téren is figyelni kell majd. Nem lehet ugyanis balra kanyarodni ekkor a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra, valamint a Teréz körútról a Bajcsy-Zsilinszky útra.
- A Népliget mellett új jelzőlámpás kereszteződést adnak át, a buszok kikanyarodását segítendő.
A kerékpáros szervezetek jó ideje nyomják, hogy nem lenne rossz átirányítani a népesség egy részét kerékpárra, ahogy ez a módszer már bevált Bécsben a helyi nagy metrófelújítás idején. Ha valakit nem zavar, hogy egy nagy és nehéz bringával lassan kell tekernie, az a MOL Bubit is választhatja: a közbringarendszert a vizes vb miatt ugyanis pont északi irányban bővítették ki, a legészakabbi dokkolók a Forgách utcai metróállomásnál és Népfürdő-Dagály utcák sarkán vannak. Ennek megfelelően a kerékpáros infrastruktúrán is csiszoltak, három kiépített kerékpáros útvonal is vezet Észak-Pestről a belvárosba, ezen a térképen érdemes tájékozódni. Ám akármennyire is nyomatják a Magyar Kerékpárosklubnál, az emberek zöme az őszi-téli zimankós napokon nem fog nyeregbe pattanni, marad a kocsi vagy a pótlóbusz/-villamos.
Kritikus közlekedő tömeg
Megkerestük a Közlekedő Tömeg szervezetet, alelnökük, Kelemen Tamás pedig beszélt nekünk arról, mi jó, mi nem jó a BKK pótlási megoldásában. Szerinte „elkerülhetetlen lesz az első napokban, hogy senki se találja az útját”, ezért sokan el fognak késni a munkahelyükről. A rendszer 2-3 hét alatt állhat be, mire mindenki kitrükközi, hogy kerülheti el a káoszt.
A zsúfolt pótlójáratok miatt az utazási kényelem se lesz túl magas. Az üdvös a Kelemen szerint az átszállások számának csökkentése lenne. A BKK ugyan sűrített és meghosszabbított pár járatot, de ez kevés. A Közlekedő Tömeg a bírálatok mellett egy javaslatot is kidolgozott, ami a jelenlegi járatok összekötésén alapulna, költségnövekménnyel szerintük nem járna. Állításuk szerint a 26 oldalas (itt elolvasható) anyagot 400-an beküldték a BKK-nak, amire csak egy sablonválaszt kaptak.
Felvetődött a kérdés, hogy a metrópótlás idején mi lesz, ha leáll rendkívüli, vis maior helyzet miatt egy másik metró vagy a forgalmas 4-6-os villamos (ráadásul csúcsidőben), és oda is át kell csatornázni pótlóbuszokat. Kelemen szerint még a BKV-dolgozók körében is kérdéses ez, mivel plusz 94 busz lesz a rendszerben, sokkal kevesebb lesz a tartalék. Erre rájön, hogy sokkal zavarérzékenyebb lesz a buszok forgalma: kettőnek is át kéne férni egy zöldön, de ez nem fog összejönni.
Megoldás lehetne még a sűrítés a kötött pályán: ez a 14-es vonalán működhetne, akár 2 percenként is járhatnának a villamosok, ellenben a Nyugati nem tud a jelenleginél több vonatot fogadni.
Az autósokat pedig jó lett volna átültetni a jó pótlórendszer miatt a buszokra, villamosokra, vonatra, de a BKK eleve azzal számolt, a csúcsidőben metróval közlekedő 13 500 emberből 1000 átül majd a kocsijába. Emiatt az autósoknak se lesz egyszerű, még a Buda felől az Árpád hídon érkezők is bedugulnak a rövidebb zöld lámpájú balra kanyarodó sáv miatt.
És akkor az olyan dolgokról nem is beszéltünk, mint a Görgey út várható, villamosokat is akadályozó bedugulása, az érintett útvonalakon a parkolás korlátozása, és így tovább, a Közlekedő Tömeg blogján bővebben is olvashatnak a szerintük hétfőig végrahajtható javaslatokról.
A metrófelújítás persze nem áll le, ahogy a tervek szerint egy év múlva elkészül az északi szakasz, sorra jön a többi is. A déli szakasz, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között több irányból is elkerülhető lesz, ezeknek a terveknek a társadalmi véleményeztetése jelenleg is zajlik, itt lehet megtekinteni interaktív térképeken az ötleteket.
(Kiemelt kép: MTI/Lakatos Péter)