Belföld

A történelemtanárok bírálják az új kerettantervet

A Történelemtanárok Egylete állásfoglalást adott ki a NAT-ról és a kerettantervről, melyben azt írják, örömmel veszik, hogy hosszú évek ellentétes gyakorlata után a szakmai szervezetektől elemzés készítését kérik a jelenleg Magyarországon érvényes tantervi-tartalmi szabályozókról.

A Történelemtanárok Egylete elfogadhatatlannak tartja, ezért tiltakozik az ellen, hogy a Nemzeti Alaptanterv (különösen az általános iskola 5–8. évfolyamára előírt tematikában) a történelmet túlnyomórészt politikatörténetté szűkítve tárgyalja, azon belül pedig a „nagy” történelmi személyiségek (királyok, szentek), továbbá a háborúk és csaták történetévé egyszerűsíti.

Tartanak attól, hogy ha nem a széles értelemben vett, a művelődés-, mentalitás-, társadalom- és gazdaságtörténetet is megfelelő arányban tartalmazó tematikát követjük, akkor „olyan történeti nézőponthoz fordulunk vissza, amelyet a tudomány és a számos ország történelemtanítási gyakorlata évtizedek óta meghaladott”.

A tananyag tematikája és mennyisége sajnálatosan kényszerpályát ír elő. Ismét a kétkörös, kronologikus tanítás a kötelező, vagyis az érettségiző diákok kétszer tanulják a teljes történelmet az őskortól napjainkig. Pedig a NAT nagyszerű alkalom lehetett volna arra, hogy az általános iskola felső tagozatának tananyag beosztása a hagyományos, kevéssé célszerű megközelítés helyett – az életkori sajátosságokat messzemenően figyelembe véve – tematikus, hosszmetszeti témákon keresztül szerettesse meg a tárgyat, megfelelő időt hagyva a beszélgetésre, szerepjátékra, vitára. A NAT túlrészletezett kronologikus témáiban leírt közműveltségi tartalmak miatt illúzióvá, értelmetlenné válik az 5–8. évfolyamon a (szakmailag kiválóan leírt) ismétlődő/visszatérő és hosszmetszeti megközelítés.

Azt írják, a kerettantervi előírások olyan konkrét ismeretek megtanítását várják el, amelyek nem tartoznak egy történelemtanár kompetenciájába.

Nehezményezik továbbá, hogy

  • az ismeretek elsajátítása/átadása mellett nem marad elegendő idő a szintén előírt kompetenciafejlesztésre,
  • több következetlenség, maradt a kerettantervben,
  • az egész tanterven végighúzódó probléma, hogy nem egyértelmű, mi a követelmény, és
  • nem minden esetben kellően átgondoltak egyes metodikai megoldások.

Kiemelt kép: MTI Fotó / Balázs Attila

Ajánlott videó

Olvasói sztorik