Unortodox tervet vitt a kormány elé az éppen az életben maradásért küzdő Malév GH Földi Kiszolgáló (MGH) Zrt.
A 24.hu birtokába került reorganizációs terv lényegében ezzel az elgondolással igyekszik – állítólag sikerrel – meggyőzni a kormányt, hogy egy 4-5 milliárd forintos csomaggal támogassa meg a cég működésének átalakítását.
A Capitol Consulting Group Kft. által készített tanulmány meglehetősen sötét képet fest az MGH pénzügyi állapotáról, pedig a 2016-os év rekord rossz teljesítményének számait bele sem kalkulálták a kimutatásokba.
Áramvonalasítás helyett
Az MGH eredetileg az öt éve tönkrement Malév földi kiszolgáló leányvállalata volt, amely a jegyeladástól, a reptéri utaskiszolgáláson át a csomagszállításig számos feladatot látott el Ferihegyen. A céget a Malév bedőlése után nem alakították át jelentősen, megmaradt nagy létszámú, 380 fős állami vállalatnak. A következmény az lett, hogy 2013 óta folyamatosan veszít hazai piaci részesedéséből, ferihegyi versenytársai a török Celebi, a brit Menzies és a hazai hátterű BudPort mind jobb eredményt tudnak felmutatni. Az MGH mérlegeiben az utóbbi években már félmilliárd forintot meghaladó veszteségeket kellett regisztrálni, az adóssága pedig napi likviditási gondokat okozva csaknem 3 milliárd forintra nőtt.
A reorganizációs tervet készítő Capitol Consulting Group viszont a nyilvánvalóan súlyos gondok ellenére sem az áramvonalasítást tűzte ki célul a Malév-utódnak, hanem egy kifejezetten drága tervet tett a menedzsment elé.
A tanulmány szerint a cégnek meg kell szabadulnia a régi reptéri gépeitől, járműveitől, és teljesen újakat kell beszereznie, mert így a javítási és az üzemeltetési költségek jelentősen csökkennek.
A különbözet előteremtéséhez nyilvánvalóan külső segítségre lesz szükség. Információink szerint az elmúlt hónapokban még feljebb srófolták a kormányzati támogatási igényt. Sajtóhírek szerint a héten olyan támogatási javaslat került a kormány elé, amely majd kétszerese a beszerzési keretnek.
Kiszervezés
A tanácsadók azonban valójában nem a géppark szimpla modernizációjában látták meg a legnagyobb lehetőséget a kiadások lefaragására. Az MGH a tanulmány szerint akkor jönne ki igazán jól a felújításából, ha a jövőben nem saját maga bíbelődne a működtetésükkel, hanem – bár ez aggályos az állami vagyon szempontjából – rövid időn belül ki is szervezné a feladatot egy meg nem nevezett magáncégnek. A tanácsadók számításai szerint ezzel a „hatékonyabb eszközmenedzsmenttel” több mint 200 millió forintos kiadáscsökkenés érhető el évente.
Az életfontosságú mentőcsomagban reménykedő MGH-nak viszont éppen a legrosszabb ütemben jött, hogy tiltott állami támogatás gyanújával feljelentették az európai uniós bíróságon. A Magyar Nemzet szerint a feljelentésben az áll, hogy a cég a fejlesztésre kapott pénzt működésre fordíthatta, ami ütközik az EU versenyjogi szabályaival. A perben nagyjából 900 millió forint állami támogatás és hitel felhasználását kell napokon belül tisztáznia a cégnek.