Belföld

Hagyományos nemi szerepek jellemzik a magyar háztartásokat

Olyan családi munkamegosztást szeretnének a magyarok, amiben a férfi és a nő egyenrangú fél, viszont a valóságban sokkal nagyobb teher jut a nőkre – írja az Index a Závecz Research és a CAWI Services által készített közvélemény-kutatás alapján.

Ötfokú skálán 4,1 az állítással való azonosulás mutatója abban a kérdésben, hogy „ha a nő dolgozik, akkor a férfinak egyenlő mértékben kell részt vennie a háztartási munkákban”. Viszont azzal is elég magas fokú (3,7) az azonosulás, hogy „állásban lenni is fontos lehet, de a legtöbb nőnek az az igazi vágya, hogy otthona és gyermeke legyen”.

A képzettség befolyásolja a hagyományos nemi szerepek elfogadását: alapfokú végzettségűek esetén 3,1, középfokú végzettséggel rendelkezőknél 2,8, diplomásoknál pedig 2,5 az azonosulás. Azonban az életkor nem befolyásolja a válaszokat, a kutatás szerint ugyanis

a húszas-harmincas korosztály úgy gondolkodik a férfi és női szerepekről, mint az ötvenes-hatvanas korosztály vagy az idősebbek. 

A kutatás során a napi feladatok közül 24 tevékenységet listáztak, ebből 11 olyan volt, amiben a nők tevékenysége tűnt dominánsnak, 5 esetben a férfiak végeznek több munkát, 8-nál pedig közös szerepvállalás volt jellemző.

A “Ki végzi az egyes tevékenységeket az Önök családjában?” című kérdésre adott válaszokból kiderült:

  • 88 százalékban a nők vasalnak.
  • 83 százalékban a nők végzik a mosást,
  • 78 százalékban a nők teregetnek,

Ami a férfiak által végzett házimunkákat illeti:

  • 81 százalékban ők viszik szerelőhöz az autót,
  • 72 százalékuk mossa, tisztítja az autót, illetve
  • ők vezetnek egy közös családi utazás során.

A kutatásból az is kiderült, hogy minél magasabb iskolázottságúak a család tagjai, annál szűkebb a nők kizárólagos feladatköre. Ha életkor szerint vizsgáljuk a feladatok kiosztását, az látszik, hogy a húszas-harmincas korosztályban az átlagosnál kisebb terhet kapnak a nők, gyakoribbak a közös döntések.

A Závecz Research és a CAWI Services által készített közvélemény-kutatása 9000 fő megkérdezésével készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik