Belföld

Kilenc frekvenciával bővül Andy Vajna rádiós birodalma

A Médiatanács hozzájárult, hogy a jelenleg Sopron Rádió, Tisza-tó Rádió, Rádió Focus (Salgótarján), a Debrecen Rádió FM95 és a Rádió Eger néven szóló médiaszolgáltatások, illetve a Baranya megyében a Pécs 90,6 MHz, Villány 100,9 MHz, Komló 99,4 MHz és Mohács 93,8 MHz frekvenciákon működő kereskedelmi rádiók május 15-től hálózatba kapcsolódjanak a Rádió 1 budapesti adásával – közölte szerdán a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. (A Médiatanács többek között arról is határozott az egyéb napirendi pont között, hogy anyagi támogatást ad a pécsi Rádió 1-nek.)

Áprilisban derült ki, hogy Andy Vajna rádiója Debrecenbe is benyomul. Márciusban pedig arról szóltak a hírek, hogy a jövő évi választás előtt a helyi rádiós piacra is ráteheti a kezét a Fidesz. A 444.hu akkor rámutatott: évtizedes múltú, piacvezető vidéki rádiók bukhatják el frekvenciáikat, ellenük pedig a semmiből előlépő Fidesz-közeli cégek indulnak a pályázatokon. Ezeket a szakma nagy része Andy Vajna strómanjainak tartja, akiknek csak annyi a céljuk, hogy minél több településen hálózatba kapcsolják a Rádió 1 műsorát.

Veszélyes az Éjjel-nappal Budapest?

A Médiatanács elfogadta az Éjjel-nappal Budapest percepciója a befogadók körében (közvélemény-kutatás), valamint a reality valóságábrázolása című elemzést, és elrendelte annak közzétételét a honlapján. Az RTL Klubon látható sorozatból áprilisban vetítették az ezredik epizódot. Ezzel összefüggésben a Médiatanács szükségesnek látta, hogy átfogó elemzés készüljön a műsorról, amely rávilágít annak jellemzőire, esetleges visszásságaira. A hatóság korábban több alkalommal is vizsgálta a műsorszámot, és a kábítószer-használat, a szexualitás, valamint az agresszivitás kifogásolható bemutatási módjai miatt hozott elmarasztaló határozatokat a műsor kapcsán.

A tanulmány két megközelítésből mutatja be az Éjjel-nappal Budapest által képviselt aggályos jellemzőket: egyrészt egy közvélemény-kutatás segítségével felmérte azokat a befogadói véleményeket, amelyek a műsorszámmal kapcsolatban a magyar társadalomban léteznek, másrészt feltérképezte a program valóságábrázolását, amely számos rosszallást váltott ki a befogadók részéről.

A reprezentatív mintán készült közvélemény-kutatás rámutatott, hogy a műsort többségében nők nézik (67 százalék), és kiemelkedően az alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezők között népszerű, a rendszeres nézők 73 százalékát ők adják. A műsorszám által megjelenített életstílust a megkérdezettek túlnyomó többsége nem tartja elfogadhatónak: 83 százalékuk úgy vélekedik, ez egyáltalán nem szolgálhat mintául a mai fiatalok számára. A nézők zöme – 90 százaléka – azt vallja, hogy a programban bemutatott baráti és párkapcsolatokban nagyon sok probléma, konfliktus jelenik meg. A válaszolók általános meggyőződése, hogy az a mód, ahogyan a fiatalok a programbeli párkapcsolatokban a partnerükkel, szerelmükkel viselkednek, a mai fiatalság számára egyáltalán nem követendő, példaértékű. A sorozatot követők 59 százaléka úgy gondolja, a széria készítői túl nagy hangsúlyt fektetnek a szexualitás bemutatására a műsorban.

A felmérés és a tanulmány számos aggályos elemre, illetve a lehetséges veszélyekre világít rá, melyet a program magában hordoz a védendő korosztályt illetően. A Médiatanács megállapítása szerint szükséges a társadalom figyelmét felhívni azokra a gondokra is, amelyeket a jogszabályok nem rendeznek, és túlmutatnak azon a minimumon, amelyet a törvény képvisel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik