Belföld

Szakértő válaszolt: így kell jó motivációs levelet írni

A hétfői magyarérettségin az egyik feladat egy motivációs levél írása volt. Ennek apropóján vidéki szakközépiskolában dolgozó magyartanárokat kérdeztünk, mennyi idő jut erre a témára a tanórákon, egy szakértő pedig azt magyarázza el, mitől jó egy motivációs levél.

Ez a feladat a gyakorlati szövegműfajba tartozik. Feladat lehet, hogy valaki lejárt szavatosságú terméket vett, és emiatt panaszlevelet ír, miként az is, hogy egy kerületi újságot szerkeszt és cikket kell írnia egy énekversenyről

– mondták az általunk megkérdezett magyartanárok. Hozzátették, részben e feladattípus sokfélesége miatt is,

az évközbeni felkészülés során kevés idő jut rá, éppen csak megemlítik, hogy egyébként ilyen is van.

Hogy egyébként mitől lesz jó egy motivációs levél? Támpontokat kaphatunk az idei megoldókulcsból, de ha konkrétumokat szeretnénk, érdemes szakértői segítséget kérni. Így tettünk mi is: egy telekommunikációs multicég toborzás-kiválasztás terén több mint hét éves tapasztalattal rendelkező HR-specialistáját kérdeztük.

Vannak cégek, amelyek egyedi elemeket is várnak a levélbe (például bérezéssel kapcsolatos elvárás), így mindig olvassuk el többször az álláshirdetést

– tanácsolja a szakértő, majd hozzáteszi: éppen emiatt nem szabad sablonlevéllel dolgoznunk. A cégek általában szeretik, ha a pályázó tájékozott a vállalat hátterét illetően (hány fő dolgozik ott, mi a fő profilja, stb.), így ha utánanéztünk, valahogy szőjük is bele ezeket az információkat.

Könnyíti a munkánkat, ha figyelünk az alábbi témákra.

A levél célja kettős: egyrészt felkeltse az olvasójának (ez lehet a HR-es és a vezető is) az érdeklődését, illetve sarkallja az első kapcsolatfelvételre. A formai követelmények egyszerűnek hangzanak, de érdemes rájuk fokozottan figyelni:

  • ha ismerjük az illetőt, akkor ne Tisztelt Hölgyem/Uramot használjunk a megszólításnál,
  • ne legyen egy A4-es oldalnál hosszabb, de legyen legalább 2-3 bekezdés hosszú,
  • elsősorban magázódva írjunk,
  • emeljük ki azokat a képességeinket, amiket a hirdetésben is “elvártak”,

Utóbbinak főleg az az oka, hogy vannak olyan szakemberek, akik napi 40-50 pályázatot dolgoznak fel és emiatt nem tudják mindegyiket teljesen átolvasni.

A szakértő azt tanácsolja, mielőtt nekiállunk az írásnak, alaposan olvassuk végig az álláshirdetést az elvárások bekezdésre összpontosítva.

Bár használhatunk sablont, de csak mintaként. Törekedjünk arra, hogy saját hangvételű legyen a levél, ne érezze azt az olvasó, hogy valamelyik honlapról töltöttük le

– teszi hozzá. Szerinte fontos az is, hogy ne legyen túl egyedi sem a levél, inkább az arany középutat találjuk meg és törekedjünk a logikus, frappáns és tömör megfogalmazásra, hogy az olvasóban megmaradjon a rólunk leginkább fontos információ!

„Kreatív embernek tartom magam!”

Ha sablonos kifejezéseket (szeretek csapatban dolgozni, jó a kommunikációs képességem, stb.) használunk, akkor mindenképpen írjunk melléjük életszerű saját tapasztalatot vagy tudást. Emellett egészítsük ki azzal is, hogy miért lenne hasznos ez a képesség a pozíció betöltéséhez (például szeretek csapatban dolgozni, mert 5 fős projektmunkában dolgoztam a középiskola alatt, ahol megtanultam, hogyan kell prezentálni és feladatokat felosztani vagy kreatív vagyok, mert 8 éve gitározom, és így tovább.)

Egy motivációs levél nagyjából hat bekezdésből áll, amik így alakulnak:

  • cégnév, elérhetősége, címzett neve,
  • megszólítás,
  • 1-2. bekezdés: hivatkozzunk arra, hogy hol találtuk a hirdetést és hogy melyik pozícióra is jelentkezünk. Tüntessük fel, hogy miért jelentkezünk.
  • 2-3. bekezdés: hol és mit dolgoztunk vagy tanultunk korábban. Munkahelyenként és iskolánként elég egy-két mondat.
  • 4-5. bekezdés: milyen képességeink, személyes kompetenciáink vannak. Beírhatjuk például azt, hogy milyen nyelveket beszélünk, ha külföldön éltünk, akkor hol, stb.
  • 6. bekezdés: lezárás és jövőre utalás. Nyilvánítsuk ki, hogy szívesen bemutatkoznánk személyesen is, például Amennyiben pályázatomat pozitívan bírálják el, kérem, az önéletrajzomban megadott elérhetőségek valamelyikén vegyék fel velem a kapcsolatot!
  • Elköszönés (Üdvözlettel, XY) és dátum.

A HR-generalista azt javasolja, mivel mindenki hibázik és mindenben lehet hibát találni, a levél elkészítése után olvassuk el még párszor és fussuk át helyesírás-ellenőrzővel is.

Csak az igazat írjuk le, mivel később kínos helyzetbe kerülhetünk, ha valótlanságokat állítunk.

Fejlécfotó: MTI/Balázs Attila

Ajánlott videó

Olvasói sztorik