A magyarországi felsőoktatási intézmények legfőbb képviseleti szerveként működő Magyar Rektori Konferencia állásfoglalást adott ki arról a felsőoktatási törvénymódosító tervezetről, amely ellehetetlenítené a Közép-európai Egyetem (CEU) működését. Azt írják,
a törvényjavaslat körül kialakult polémia olyan politikai dimenziókat nyert, amelyek messze vezetnek az eredeti tárgytól,
a szervezet elnöksége viszont „nem kíván a napi politikai viták résztvevőjévé válni, így állásfoglalásában csak szakmai kérdésekre kíván kitérni”. Azt a közleményben sajnálattal állapították meg, hogy nem biztosítottak számukra véleményezési lehetőséget.
A rektorok jogosnak tartják azt a kormányzati szándékot, hogy a külföldi felsőoktatási intézmények magyarországi képzéseivel kapcsolatban „egyértelmű szabályozást vezessen be, illetve a jelenlegi szabályozás alapján elvárja a jogkövető magatartást”.
Ez a szabályozási igény azonban nem vezethet magas színvonalú képzési és kutatási tevékenységet folytató intézmények bezárásához és a magyar felsőoktatási intézmények nemzetközi együttműködési lehetőségeinek beszűküléséhez
– írják. Hozzáteszik, „nem kitérve az amerikai Central European University és a magyarországi Közép-európai Egyetem közötti jogi és adminisztratív különbségekre” a Magyar Rektori Konferenciának és a magyarországi egyetemeknek egyaránt érdeke, hogy elismerjék és támogassák a Közép-európai Egyetem törekvését, hogy továbbra is Magyarországon működjön, „természetesen eleget téve a magyar akkreditációs és egyéb jogszabályokban előírt követelményeknek”
A szervezet felajánlotta segítségét abban, hogy az érintett felek „a felmerült nézetkülönbségeket szakmai konzultációk keretében rendezzék”, és javasolta, hogy a jogszabályoknak való megfelelés elvárt időpontja 2019 szeptembere legyen, hogy elég idő álljon rendelkezésre a feltételek teljesítésére.
Az MRK Elnöksége aggodalommal érzékeli, hogy az országot érintő negatív megítélés már olyan mértéket ölt, ami a magyar felsőoktatás nemzetközi kapcsolataira is negatív hatással lehet. Mivel ez a kommunikáció gyakran részleges információkon alapul, ezért kéri az oktatáspolitika irányítóit, hogy mindent tegyenek meg ezen negatív tendenciák ellensúlyozására
– áll a rektorok állásfoglalásában.