Hétfőn kezdődik a pécsi magasház bontásához szükséges 97,5 méter magas toronydaru felállítása – közölte a kivitelező konzorcium. A Strabag MML Kft.-Land-Bau Kft. közleményében azt írta, Magyarország egyik legnagyobb toronydarujának 97,5 méteres törzse, 87 méteres horogmagassága, 40 méteres gémhossza, a gém végén öt tonna teherbírása lesz.
A 25 emeletes épület bontása a legfelső szinttől indul majd, az épületszerkezeti elemeket szétdarabolják. A balesetveszély csökkentéséért Magyarországon eddig nem használt, egy-két szint magasságú védőpalánkrendszert húznak fel, ami a munkák haladtával folyamatosan lejjebb kerül. A konzorcium szerint a toronydaru fogja végezni e védőpalánk elemeinek az épület felső szintjére emelését, a bontáshoz használt gépek mozgatását, valamint a bontott szerkezeti elemek – pillérek, homlokzati panelek – leemelését.
A közleményben arra is kitértek, hogy a toronydaru elemeinek összeszerelését egy annál is magasabb, nyolctengelyes, 104 méter emelési magasságú, 500 tonnás autódaru fogja végezni. Közölték, hétfőn az autódaru és az annak tartozékait szállító nyerges kamionok érkeznek az építkezés helyszínére, majd a toronydarutörzs elemei. Március közepéig a palánkrendszer összeszerelésével folytatódik a munka – írták.
Egy toronyház története
A 25 emeletes ház az 1970-es évek közepén épült, de vázszerkezetének korróziója miatt idővel életveszélyessé vált, ezért 1989-ben ki kellett üríteni. Az önkormányzat 2003-ban 360 millió forintból megerősíttette, majd eladta a házat, amit azonban többszöri tulajdonosváltás után sem sikerült hasznosítani. A magasház átalakítására vonatkozó tervekkel kapcsolatos számítások szerint az ingatlan rekonstrukciója és a fenntartás többe kerülne, mint az, ha a helyén újat emelnének.
A ház állaga idővel ismét leromlott, és a veszélyessé váló épületre 2013 őszén bontási határozatot adott ki a Baranya Megyei Kormányhivatal. Maros József építőmérnök, statikus korábban az MTI-vel azt közölte, hogy a magasház különösebb veszélyhelyzet kialakulása nélkül lebontható. A 80 méter magas épület 20 ezer tonnányi vasbetonból épült, ami mintegy 1500 vagonnyi törmeléket jelenthet.