Belföld

“Az egész úgy, ahogy van hányás” – gyilkos utak Magyarországon, 2. rész

Január 19. óta zajlik hírportálunkon a nemes versengés, aszfaltmarók, betonkeverők és gréderek várják izgatottan a végeredményt, hogy végre kiderüljön,

melyek nemzetünk legtrágyább állapotú közútjai.

Rengeteg üzenetet kaptunk, amiből látszott, több részbe kell bezsúfolnunk a tippeket. A helyzetet külön megnehezítette, hogy az első rész után újabb üzenetözön érkezett, így a második etapnál már szigorúbb előválogatást kellett végeznünk a Google Street View alapján (előre is elnézést azon olvasóinktól, akik tippje nem bizonyult elég járhatatlannak!). Belterületi és budapesti utak, utcák nem játszanak, csak településeket összekötő, legalább helyközi jelentőségű, burkolt útszakaszok. Innentől csak magunkat ismételjük:

A válaszokat megyék szerint, abc-rendben rangsoroljuk, most a második részt olvashatja. Kattintson a linkekre, és nézegesse meg, hova nem vinné az öreg Suzukit, mert széthullana, majd szavazzon a cikk végén, mert az első három útról (azaz az első résszel együtt hatról) megtudakoljuk majd, felújítják-e valaha!

Bács-Kiskun megye

A Móricgát és Jászszentlászló közötti úton csak egy autó fér el, és a vicc, hogy a mellette futó kerékpárút is jobb minőségű.

Békés megye

A Viharsarok már az első részben kiemelt figyelmet kapott olvasóinktól, mivel eléggé elhanyagolt a közúthálózata (és azon kevés megyék közé tartozik, ahol autóút vagy autópálya sincs). Meg kell jegyeznünk, hogy a Gyula-Kétegyháza, Medgyesegyháza-Magyarbánhegyes környéki hálózat több voksot is kapott. Külön nevezzük most a Gyula-Kétegyháza szakaszt, ami “mentővel katasztrofális, személyautóval tengelytörés”.

Többen is jelölték a Vésztő-Okány útszakaszt, amit sokáig nem értettünk. Aztán rájöttünk, hogy a Vésztő felé eső szakasz tényleg vészes, elég hulahopposnak tűnik. “Jöjjön el, utazzon rajta, Ön is meggyőződhet róla személyesen” – fenyeget olvasónk.

Aranyéremre esélyesnek tartjuk a Köröstarcsa és Csárdaszállás közötti utat, ami egészen elképesztő. “Az útszakasz állapota miatt igen nehezen járható” tábla is ki van téve. És valóban a nyomvályús, púpos, kráteres út olyan minőségű, hogy “egy párhuzamos földút alakult ki, ahol az időjárástól függően lehet közlekedni.”

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Katasztrofális állapotok uralkodnak Borsodban az utakon (is), erről a rengeteg innen érkező panasz is árulkodik. Fony és Vilmány között is van egy szörnyű szakasz. Olvasónk szerint akár 2 négyzetméteres kátyúkat is lelni, de akad szakasz, ahol abszolút nincs aszfalt.

látható, hol zajlik a forgalom: a kavicsos padka van szélesen kijárva.

Az Erdőbénye-Tolcsva utat kommentár nélkül küldte olvasónk, és valóban, ez annyira tré, hogy nem igényel fölösleges szapulást.

Szintén Borsodban vagyunk, levélírónk egy hegyvidéki útszakaszt ajánlott, méghozzá a Mályinkáról Bánkútra vezetőt. Első blikkre nem tűnik az út rossznak, csakhogy a Mária-forrás feletti részen csúszásnak indult a hegyoldal, kéne támfal, na meg sok a kátyú.

az erdei bekötőutakról eső után mázsaszám ömlik a sár az út egyes szakaszaira megindult a hegy lefelé (kidőlő szalagkorlát és a harántirányú repedések az úttesten).

Olvasónk amúgy javasolja a felújításkor, hogy a nehezebb járművek által használt utakat rendes kavicságyra és 20-30 centiméteres betonalapra fektessék, plusz elég mély vízelvezető árkokra lenne szükség.

Csongrád megye

Több ajánlatot is kaptunk a Fábiánsebestyén és Eperjes közötti útról, ami nem vészes, bár nyomokban kátyút tartalmaz.

Hajdú-Bihar megye

Ha nem jár a tiszacsegei komp (árvíz, jégzajlás stb.), akkor körbe kell autókázni… Hát mit ne mondjak, elég rázós az út

– írta olvasónk a Polgár és Tiszacsege közötti útról. A képet látva elhisszük neki.

Heves megye

A Kerekharaszt és Heréd községeket összekötő út is maga a rémálom, pedig még az M3-as autópálya lehajtója is érinti. A beküldő szerint nem friss a Google felvétele, azóta még jobban leromlott az út állapota.

Jász-Nagykun-Szolnok megye

Legaktívabb beküldőnk fél Jász megyét a figyelmünkbe ajánlotta, tipjjei közül szemezgettünk. A Túrkeve és Kétpó közötti szakaszon ilyen aknák vannak, 30 éve ígérgetik a felújítását, de így is

“totális katasztrófa, reménytelenség.”

A Martfű-Mezőhék etap se szívderítő.

Tankönyvbe illő példa, ahol minden nemű úthiba fellelhető

– írja olvasónk, aki szerint 1 kilométert fel fognak belőle újítani. Szép táv.

Derék olvasónk utolsó jelentős ajánlata a 46-os főút Törökszentmiklós és Mezőtúr közötti része, amit nagy részben a menő ajánlószöveg miatt tettünk be. A teljesség igénye nélkül idézzük olvasónkat:

Nos, a mai állapotról elég annyit elmondani, hogy vannak olyan szakaszok, ahol szinte nem is kell kormányozni, mert a nyomvályúkban az autó kötött pályás járműként viselkedik. (…) Az itt-ott egyhangú alföldi tájba játékos fantáziát visz a “60-as és 70-es” táblák ritmikus változása, és a szlalomozás. Kár, hogy ezt a befektetők egyáltalán nem értékelik, és még Mezőtúr előtt visszafordulnak…

Másik olvasónk is küldött rossz megyei utat. A Kunmadaras és Tiszaszentimre közötti útról még videó is készült. A beküldő szerint

“az egész úgy, ahogy van hányás”,

ráadásul Madarason évente rendeznek a régi szovjet reptéren autós-motoros találkozókat, gyorsulási versenyeket, sokan jönnek Európából ide, mégse javítják meg az utat (bár tény, hogy aki távolról jön, nem valószínű, hogy Tiszaszentimre felől közelíti meg a placcot). Másik olvasónk is beküldte ezt a szakaszt, ő azzal indokol, hogy “ezen az úton járnak buszok, kerékpárosok és ami a legfontosabb, a mentők.”

Nógrád megye

A Kálló-Vonyarc közötti szakasszal száll be a versenybe Nógrád megye. A 10 kilométeres szakasz a beküldő szerint sok ezer kátyúval rendelkezik, 30-40 kilométer/órás tempónál nem érdemes gyorsabban menni rajta, “mert a futómű látná kárát.” Ráférne a teljes felújítás, “alapoktól a kopórétegig” – írja olvasónk.

Pest megye

Kétségbeesett levéllel fordult hozzánk Tésa polgármestere, Bérci Albertné is, aki a Tésa-Vámosmikola (a képen) és Tésa-Bernecebaráti közti utakat akarja régóta rendbe tenni. A 87 fős falu nem oszt, nem szoroz a felelős pozíciókban ülőknek, csak hideg aszfaltos javítás szokott történni. Ahogy Bérci írta,

Mi annak örülünk, ha esik a hó, ilyenkor betömődnek a gödrök. Sajnálatos körülmény, hogy a rossz út miatt a mentő, tűzoltó, orvos sokkal később ér ki a településünkre.

Forrás: 24.hu/ Olvasónk
Forrás: 24.hu/ Olvasónk

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

A Nyírbéltek-Ömböly útszakasz is megér egy misét, legalábbis most úgy tűnik, csak az ima segíthet rajta.

Vas megye

Egészen döbbenetes, de a Dunántúlról szinte nem is jött tipp, az egyik kivétel a 88-as főútról Bögötre vivő bekötőút.

Zala megye

Egy nagyon apró falu is képviselteti magát, a 18 fős Felsőszenterzsébet. Az Alsószenterzsébetre vezető út elég ergya, a levélírónk szerint még a községi kavicsos utak is jobbak annál. A 18 lakos vágya csak az, “ami nem arra késztet, hogy az autót lóra cseréljük”.

Futottak még

Volt egy pár út, ami különböző okok miatt nem került be a listára, de azért ideírjuk őket felsorolás szintjén, hogy az illetékesek lássák, hol lehetne még javítani. (Zömmel tehát azok maradtak ki, amiket nem találtunk elég trágyának, esetleg elég jelentősnek vagy épp van alternatív, és nem brutálisan nagy kerülő út is helyettük.)

  • Tardona-Dédestapolcsány (Borsod-Abaúj-Zemplén)
  • Cegléd, Örkényi út (Pest)
  • Mezőtúr-Szarvas (Jász-Nagykun-Szolnok-Békés)
  • Mezőtúr-Mezőhék-Tiszaföldvár (Jász-Nagykun-Szolnok)
  • Mezőtúr-Túrkeve (Jász-Nagykun-Szolnok)
  • Kétpó-Mezőtúr (Jász-Nagykun-Szolnok)
  • Üröm-Pilisborosjenő, azaz a Budai út (Pest)
  • Györgytarló-Dorkó-Sárospatak (Borsod-Abaúj-Zemplén)

Szomorú história ez az egész, de végy egy jó politikust! – szól a recept, ami szerint egy jó politikus minden elintéz. Így történt ez Mezőtúron is, ahol a fideszes Boldog István országgyűlési képviselő, megyei útügyi biztos tartott szokatlan sajtótájékoztatót és demonstrációt 2013 szeptemberében. Döbbenetes performansz következik, ami alatt szavazhat a legrosszabb útra. Jól fontolja meg voksát, embereken segíthet rajta!

 


Melyik a legvacakabb út a listáról?

Olvasói sztorik